Aparte rijstroken en bredere Brusselse ring

Na heel wat onderzoek en wat getreuzel heeft de Vlaamse regering de knoop doorgehakt over de verbetering van de Brusselse ring. Er zullen aparte stroken komen voor doorgaand en lokaal verkeer.

Die stroken zullen gemaakt worden op het stuk tussen de E40 en de A12. Concreet komen er in het westelijke deel, tussen de E40 en de A12, 2x3 rijstroken voor doorgaand verkeer en 2x2 rijstroken voor lokaal verkeer. In het centrale deel, tussen de A12 en de E19, komen er drie rijstroken voor het doorgaande verkeer en 1 (permanente weefstrook) voor het lokale verkeer. In de zone Zaventem, het deel tussen de E19 en de E40 (richting Leuven) komen er opnieuw 2x3 rijstroken voor doorgaand en 2X2 rijstroken voor het lokale verkeer.

eerst Zaventem

De werken voor die aanpassing van de ring starten in 2016. Dan wordt de zone Zaventem aangepakt, omdat de werken daar het minst ingrijpend zullen zijn. De Vlaamse regering raamt die werken op 98 miljoen euro. Nadien wordt de rest aangepakt, met een kost van 280 miljoen euro. De zone rond het Laarbeekbos in Jette wordt ontzien.

meningen verdeeld

De meningen over het aanpassen en verbreden van de Brusselse ring lopen alvast uiteen. Zo zijn Unizo en mobiliteitsorganisaties Touring en VAB blij met de verbreding maar zijn Groen en de Bond Beter Leefmilieu helemaal niet gediend met de aankondiging.In het Brusselse gewest is er ook onenigheid tussen de verschillende regeringspartijen. Opvallend is dat de Brusselse sp.a afdeling fel gekant is tegen de plannen, terwijl de partij wel mee de goedkeuring gaf in de Vlaamse regering.

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Yvesw 13:32
afbeelding van Yvesw

Tegen 2020 rijden we trouwens toch allemaal Tesla, dus voor de vervuiling moeten ze het ook al niet meer laten :-)

Dequal 14:49
afbeelding van Dequal

Tesla, Y U NO CHEAPER.

Dequal 19:29
afbeelding van Dequal

Zo is het altijd iets en zit je in een vicieuze cirkel.

Adolf Van Oostende 12:49
afbeelding van Adolf Van Oostende

Idd Alfred , ik denk ook dat vlot doorrijdende voertuigen minder uitstoot produceren dan hetzelfde aantal voertuigen dat urenlang moet filerijden want een motor heeft een bepaald toerental nodig voor de efficiëntste werking en dat is geen ralenti-toerental ..

Maar sommigen zouden liefst van al hebben dat de werkende klasse het zich niet meer kan permitteren met de wagen of moto te rijden en de groene smoes lijkt hun daarbij goed middel om hun droom te realiseren .

@Yeleen : om van Gent naar de nationale luchthaven te gaan is Airport express trein vanuit Gent meestal beste oplossing , als je naar daar of terug van daar moet op uren dat trein geen oplossing is kun je ginder of in Brussel ook uitslapen op hotel ofwel als je met enkele personen reist luchthavenshutlebusje inhuren , dat scheelt pak stress en is vaak ook goedkoper dan zelf rijden + luchthavenparking betalen

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws