Manhart TR 850: radicale schreeuwlelijkerd op basis van Porsche 911 Turbo S

Manhart TR 850 Porsche 911 Turbo S 2020

De Duitse tuner Manhart mag zich dan wel specifiek toespitsen op het verbouwen van BMW’s, dat betekent niet dat er geen andere merken de revue passeren. Zo is deze TR 850 hun interpretatie van de Porsche 911 Turbo S.

De aandachtige kijker heeft het al meteen in de mot: dit is niet de meest recente 911 Turbo S, maar die van een generatie eerder. Geen 992 dus, maar een 991. Dat houdt Manhart niet tegen om er een krankzinnig vermogen uit te puren. Hou je vast: de 3,8 liter zescilinder boxer biturbo produceert geen 580 pk (zoals de vorige 911 Turbo S) of 650 pk (zoals de huidige generatie), maar 850 pk en 1.090 Nm.

Manhart knutselde daarvoor aan de turbo’s, de intercooler en de luchtinlaat. Het monteerde ook een volledig nieuwe uitlaatlijn en greep in het motormanagement in. Om dat krankzinnige vermogen nog enigszins via de vier wielen aan de grond te krijgen, kreeg de versnellingsbak een verstevigde koppeling en aangepaste software. Cijfers? 0 tot 100 km/u duurt 2,4 seconden, de 200 km/u bereik je vanuit stilstand na 4,9 seconden. De TR 850 bereikt zijn topsnelheid “ergens boven 330 km/u”.

Manhart TR 850 Porsche 911 Turbo S 2020

Vooraan en achteraan omhult plakkerig Michelin Pilot Sport-rubber de specifiek ontwikkelde 21-duimsvelgen, terwijl de ophanging 30 millimeter lager werd gelegd met een setje H&R-veren. Remmen, buitenkant en binnenkant kunnen nog eens afzonderlijk onder handen worden genomen, aldus Manhart. Zolang je maar van dat schreeuwerig geel met die zwarte striping wegblijft.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 1 reactie

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Bjorn Willaert 10:44
afbeelding van Bjorn Willaert

0-200 in onder 5 seconden? Ik vermoed dat dit eerder de 100-200 tijd zal zijn als ik het persbericht lees...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws