Renault maakt inschattingsfout: tekort aan dieselmotoren

Renault kampt op heden met een aanzienlijk tekort aan dieselmotoren. Hierdoor viel de verkoop in mei zo'n 18,2 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bernard Cambier, Commercieel directeur van Renault, stelde in een interview dat het tekort zich niet alleen voordoet op de Franse markt, maar over geheel Europa. Wanneer men de productie van kleine dieselmotoren inplande, werd het succes van die motoren ietwat onderschat. Het rechtstreekse gevolg is dat je heel wat langer zal moeten wachten op je nieuwe Clio 1.5 dCi dan normaal het geval is.

Cambier stelde verder in het interview dat het tekort snel zal worden bijgebeend. De productie targets worden zo snel mogelijk van een update voorzien waardoor men in de tweede helft van 2011 wel weer volop mee is met de vraag naar de kleine dCi motoren.

Update: Autofans vroeg Renault Belgium naar de oorzaak van het tekort, we citeren het antwoord.

 Er zijn verschillende redenen voor het tekort aan dieselmotoren, maar de belangrijkste zijn de volgende:

 1) De ongelukkige gebeurtenissen in Japan hebben ervoor gezorgd dat de leveringstermijn voor een aantal elektronische componenten wat langer uitliep de afgelopen twee maanden. Dit had dus rechtstreeks invloed op de productie van dCi-motoren. Ondertussen evolueren we stilaan naar een genormaliseerde situatie.

 2) Wat ook niet vergeten mag worden, is dat voor de tsunami-crisis de leveringstermijn voor de 1.5dCi soms ook al onder spanning stond. Dat was vooral te wijten aan de heropleving van de automarkt na de financiële crisis. Bepaalde leveranciers van componenten hadden deze heropleving verkeerd ingeschat waardoor zij niet altijd de gevraagde hoeveelheden konden aanleveren.

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
carterventilatie 12:27
afbeelding van carterventilatie

Ik heb het altijd gezegd dat die dCi's goede motoren zijn, maar telkens werd ik met een grijns bekeken wanneer ik dit zei. Hier thuis staat een auto met de 1.9dCi (nieuw gekocht) die nu 10 jaar oud is. Het gemiddelde verbruik is nog steeds minder dan 6l na meer dan 250k op de teller. Ik heb ook ooit de kans gehad om hem op de roller te zetten en hier had hij 113pk bij 4100rpm en in het boekje stond 102pk bij 4000 rpm. :)

Nu doet Renault dit blijkbaar om de Franse wetgeving te omzeilen. Misschien vandaar dat de Mégane RS in werkelijkheid ook meer pk heeft dan de vooropgestelde 250. Binnenkort komt er dan ook zeker zo'n nieuwe 1.6 dCi in huis (weet enkel nog niet in welk model).

Challanger 21:55
afbeelding van Challanger

zou de echte reden niet elders te vinden zijn ? Leveringsproblemen van componenten uit het oosten ?
Renault is niet de enige constructeur die omwille van "een succesverhaal" met leverproblemen te maken heeft.

Pieter Aertgeerts 11:10
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Update: We vroegen de Belgische invoerder naar de redenen. Citaat vinden jullie terug in het artikel.

Challanger 18:14
afbeelding van Challanger

Dank u wel voor de update en de bevestiging van mijn vermoeden, Pieter. Trouwens, Renault is zeker geen
geïsoleerd geval ! Alle automotive brands voelen de gevolgen van de catastrofe in Japan. Het wordt enkel
aan de potentiële kopers "verkocht" met het nodige zand in de ogen en het bijbehorende succesverhaal.

Pieter Aertgeerts 13:28
afbeelding van Pieter Aertgeerts

De hele miserie bij Saab vond ook (deels) haar oorsprong bij de Tsunami.

Jonas 09:11
afbeelding van Jonas

Een van de beste dieselmotoren? Volgens mij begrijpt ge niet dat het hier vooral gaat over de GOEDKOOPSTE motorblokken... Dikke nest is het, en daar zal elke persoon die iets van motormechanica kent, plus ooit aan zo'n prul heeft gewerkt me duidelijk in volgen:')

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws