Is rijden op diesel voordeliger?

"Ik rij op diesel want dat is zuiniger" een quote die we vaak mogen aanhoren. Hoewel er niet gelogen wordt is het natuurlijk de vraag of die paar euro's die je aan de pomp in je zak steekt opwegen tegen de ander kosten waar men niet altijd aan denkt bij de aanschaf van een tweedehands wagen. Een experten bureau deed onderzoek en vergelijk de cijfers en kwam tot een logisch besluit...

 

Tenzij je meer dan 15.000 kilometer per jaar aflegt heeft diesel geen enkele kostbesparend voordeel. Dat besluit konden wij u ook meegeven maar de experten bij Glass Guide kunnen hun quote beargumenteren. De eerste stap waar de kosten al gemaakt worden is bij de aankoop van de wagen. De Nieuwprijs van diesel-varianten is altijd ongeveer 1500 euro duurder dan hun benzine equivalente motorisatie. Ook bij 2dehands prijzen zien we deze trend. De reden dat veel mensen naar diesels kijken is dus puur om het lagere verbruik en de lagere prijs aan de pomp. Daarbij komt nog ééns dat moderne diesels even vlot rijden als benzine motoren en in 90% van de gevallen ook een veel hoger koppel leveren. Het magazine Auto Express kwam tot het besluit dat als er bijvoorbeeld een 2dehands Zafira met benzine motor kopen en minder dan 8.000 km per jaar afleggen dat zij meer dan 1.200 euro besparen op een tijdspanne van 3 jaar. Rekening houdend met de absurd stijgende brandstofprijzen. Tweede positieve punt dat je als benzine rijder graag zal horen is dat de pomp-prijzen niet al te hoog meer zullen stijgen daar er veel meer diesel wordt verkocht wat de vraag naar benzine doet zakken en de prijs ervan zal stagneren of zelfs zakken.

Als laatste nog deze killerline van een technisch specialist: "There is more to go wrong in modern diesels and they are more expensive to fix!" (bijpassende Google tip: BMW N47 problems)

bron: AutoExpress

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Techno Patat 18:52
afbeelding van Techno Patat

@Waxeazel: die 'idioten' waar je het over hebt bedoelen dan nieuwe wagens! Voor zo ver ik uitreken moet ik om minder verlies te doen ook 22k km doen om een diesel tegenover een benzine verantwoorden! Maar bij een tweedehands (in het geval van mijn Alfa bedoel ik dan, is de enige die ik uitgerekend heb) moest ik maar 17k km doen om het verschil terug te winnen! Al moet ik er hier bijzeggen dat de benzine een 1750 tbi was en dus van een nieuwer bouwjaar moest zijn (bijgevolg ook duurder dan de diesel...)!

En als ik met mijn diesel nog maar een beetje meer doorduw zie ik dat direct hoor! Bij mijn alfa is het ofwel heel kalm rijden en 9-10l/100km (met het gevolg dat je dan een verstopte roetfilter hebt :'(!), of doorstampen en 13l/100km! Als ik gewoon vlot rijd zit ik aan 12.5l/100km... Voor die halve liter ga ik het nu ook niet laten ;)!

Bij benzine's heb je daar meer verschil ik! De Civic van een maat van me draait bv altijd op 6.5-7l/100km! Rijd je er vlotjes mee dan is het 10, stamp je door gaat dat naar 15!

Anonieme gebruiker 21:33
afbeelding van Anonieme gebruiker

Bij "kalm" rijden 9 à 10 liter? Ofwel is de term kalm een eufemisme ofwel zou ik dringend een een afspraak maken met de garage...

Techno Patat 21:58
afbeelding van Techno Patat

@anoniem: het is nog geen hypermilen maar kalm genoeg om het lief en schoonmoederke niet boos te krijgen! Maar het is dan ook een 2.4 met permanente 4x4! Kijk maar eens naar het verbruik van een Subaru of een Evolution! Die verbruiken ook veel ...

Yannick Degroeve 14:59
afbeelding van Yannick Degroeve

LPG is trouwens voor zowel benzine als diesel beschikbaar.
op een forum ergens hele topic over gelezen en de werking is anders maar het is veel zuiniger doordat
de lpg gemengd wordt met de diesel ipv puur op lpg te rijden zoals normaal het geval is bij benzine motoren

Anonieme gebruiker 19:37
afbeelding van Anonieme gebruiker

Sinds wanneer fluctueert de prijs van benzine door 'vraag en aanbod'?

Yannick Degroeve 19:30
afbeelding van Yannick Degroeve

@ michelangelo: de Z4 klinkt altijd wel lekker, zelfs met een 2.0 n/a... al gaat het ding niet echt zo snel als het geluid je wil doen geloven hoor...

on topic:

ik snap sommige mensen niet die hun wagen verkopen omdat hij te veel verbruikt... het verlies dat je dan maakt op die wagen moet je eens voor de lol bij de prijs van uw nieuwe zuinigere wagen tellen... want dat is wat je'r dan eigenlijk echt voor betaald hé. Dat gaat toch nooit opwegen tegen de paar euro's aan de pomp... al zijn het 100 euro's de maand.

Yvesw 14:49
afbeelding van Yvesw

Late reactie maar toch... Waarom wordt er hier door niemand melding gemaakt van LPG? Dat kost 1/3 van super 98 dus die tank is terugbetaald tegen dat je kerjuezeneuzemosterdpot kan zeggen. Als je momenteel met een "relatief" nieuwe benzine rijdt en hij verbruikt te veel (lees: hij kost te veel) smijt er toch gewoon LPG in...

Yvesw 19:10
afbeelding van Yvesw

Hoe kon ik je vergeten Messer :p Mijn excuses...
Nee, LPG is de beste optie vandaag. Maar niet doorvertellen, want anders heeft de overheid een nieuwe piñata waar ze geld uit kunnen slaan...

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws