In India heeft Hyundai een nieuwe variant van zijn Intelligent Manual Transmission aangekondigd. Concreet gaat het om een manuele versnellingsbak met een koppeling die volledig automatisch bediend wordt, dus zonder pedaal. De technologie debuteert op de Venue, een compacte SUV die bij ons niet wordt verkocht.
De iMT-technologie, zoals Hyundai het noemt, heeft verschillende uitwerkingen. Bij ons is het in de i20 bijvoorbeeld een manier om de auto te laten coasten wanneer je de motor niet belast, in India is het een manuele versnellingsbak die het zonder koppelingspedaal stelt.
Schakelen doe je nog steeds klassiek met de pook, maar in plaats van een koppelingspedaal moeten sensoren je intentie registreren om van versnelling te veranderen. In een mum van tijd wordt er dan ontkoppeld, zodat je kunt schakelen en de koppeling weer kan sluiten. Er zou bovendien een soort beveiliging op zitten zodat de koppeling niet sluit wanneer je bijvoorbeeld van zesde naar tweede schakelt.
Lange lijst
Voorlopig lijkt deze interpretatie van de iMT-technologie alleen voorbehouden voor de markt in India. Geen slechte zet, zo lijkt ons, want in het verleden zijn er al heel wat constructeurs die zoiets hebben geprobeerd, en nadien die ambitie weer hebben opgeborgen.
Zo had de eerste generatie Mercedes A-Klasse een uitvoering met ACS, oftewel Automatic Clutch System. Ook hier registreerden sensoren het lossen van het gas en de intentie om van verzet te wisselen, zodat een elektromotor razendsnel de koppeling bediende. Ook Saab introduceerde een gelijkaardig systeem op de 900, Sensonic, om het niet veel later alweer af te voeren.
En het lijstje gaat eigenlijk door: in de jaren 90 experimenteerde Volkswagen in zijn Golf III met de Ecomatic met een gelijkaardig systeem, de eerste Renault Twingo deed dat met de Easy, en er zijn wellicht nog enkele voorbeelden die aan onze aandacht ontsnappen. Benieuwd of de iMT in de Hyundai Venue een lang leven beschoren is...
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 5 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 15 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 20 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 21 uur geleden