Geniet van de huidige verbrandings-Nissans nu het nog kan, want het zijn de laatsten. De Japanners hebben namelijk aangekondigd dat elk nieuw model dat ze vanaf nu in Europa introduceren, zuiver elektrisch zal zijn. Dat betekent meteen ook dat het gros van ons huidige Nissan-gamma geen rechtstreeks vervolg meer krijgt.
Kijk je vandaag binnen in de Nissan-showroom, dan vind je er heel wat succesvolle modelletjes terug. De Qashqai heeft zijn bijnaam cash cow bijvoorbeeld allesbehalve gestolen en na een eerste generatie waar enkel zijn moeder van kon houden, is zelfs de Juke tegenwoordig een relatief aantrekkelijk ding. Daarnaast steekt de X-Trail pas in het nieuw, zodat die er ook nog een paar jaartjes tegenaan kan… En daarna is het stuk voor stuk met ze gedaan, want enkel de EV’s mogen blijven.
Elektrische opvolgers?
Nissan heeft namelijk aangekondigd dat het vanaf nu alleen nog zuiver elektrische modellen zal onthullen in Europa. Daarmee trekken de Japanners een stukje vroeger dan verwacht de metaforische stekker uit hun verbrandingsmotoren. Zo koesterde het merk al langer de ambitie om tegen 2030 enkel EV’s aan te bieden in Europa, maar dat liet voor sommige modellen nog ruimte voor een nieuwe generatie. De Juke gaat bijvoorbeeld mee sinds 2019 waardoor we omstreeks 2026 zouden rekenen op vervanging, en dan had die gerust nog een benzinemotortje in het vooronder kunnen hebben zonder de deadline van 2030 in gevaar te brengen… Maar dat zit er dus niet meer in, en hetzelfde geldt voor de Qashqai en de X-Trail.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Nissan geen zuiver elektrische opvolgers voor die modellen uit zijn mouw kan schudden, en daarvan kregen we pas nog een eerste voorsmaakje. Zo onthulde het merk de Concept 20-23 ter ere van de 20ste verjaardag van zijn Europese ontwerpafdeling, en die geeft een duidelijke knipoog naar de komst van een elektrische Micra-opvolger. Die zouden we volgend jaar in productievorm te zien krijgen, als één van de 27 nieuwe modellen die Nissan tegen 2030 wereldwijd zal onthullen. Daarvan maken er echter hoogstens 19 kans om naar Europa te komen, want de overige 8 zullen verbrandingsmotoren hebben…
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 1 uur geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Met een natte distributieriem zoals bij de PSA motoren wordt er 98 E5 aangeraden. PSA= peugeot,...
Door Janick 15 uur geleden
DS SM Tribute (2024)
Heel jammer van die onderbrekingen boven de achterwielen. Dat verpest toch de mooie lange lijn....
Door Robbedop 19 uur geleden
Dik, dikker, BMW M5 Touring M Performance Parts (2024)
R.I.P. wat ooit een subtiel autosnelweg kanon was.
Door GLENN 22 uur geleden