En dat is niet voor iedereen goed nieuws.
Het is zover: afgelopen weekend is de fusie tussen FCA (Fiat Chrysler Automobiles) en PSA (de groep achter Citroën, DS, Opel en Peugeot) een feit geworden. De nieuwe constellatie heet Stellantis en heeft een portefeuille van liefst 14 verschillende merken van auto’s en bedrijfsvoertuigen. De Europese Commissie heeft net voor Kerst 2020 de fusiekandidaat grondig doorgelicht en groen licht gegeven mits een aantal opmerkingen. Afgelopen zaterdag 16 januari is de zaak dan officieel beklonken: FCA en PSA verwerven 50 procent van elkaar en PSA-baas Carlos Tavares wordt de grote baas van het geheel.
Reorganisatie
14 merken, bijna allemaal van massaconstructeurs, dat zal onvermijdelijk tot interne concurrentie leiden. Dat betekent dat de boel grondig zal moeten worden herschikt. Twee weken geleden gingen er al geruchten rond dat het lot van Chrysler aan een zijden draadje hangt. En daags voor de fusie officieel is gemaakt, vertelde Peugeot-CEO Jean-Philippe Imparato nog aan Automotive News dat de Amerikaanse plannen van het Franse merk misschien zullen worden geschrapt. Het houdt weinig steek dat het merk met het leeuwtje, dat met Europa, Azië, Zuid-Amerika en Afrika al voldoende afzetmarkten heeft, nog veel geld zou gaan pompen in de verovering van de Noord-Amerikaanse markt als Stellantis daar al meerdere andere vingers in de pap heeft.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 3 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden