Goed nieuws, EV-hater van het eerste uur, want in Europa gaat het helemaal niet goed met de verkoop van elektrische auto's. Vorige maand werden er maar liefst 43.9% minder EV's op kenteken gezet dan het jaar voordien. Kraai echter nog niet te vroeg victorie, want de cijfers zijn nogal verwrongen...
Wat lang werd verwacht is nu aangebroken: de eerste grote rush op elektrische voertuigen (onder impuls van lokale fiscaliteit en stimulering) ligt achter ons. Waardoor EV's nu met meer gelijke wapens de klant moeten overtuigen. Dat heeft natuurlijk zijn weerslag op de verkoop in Europa, getuige de cijfers van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA). In augustus 2024 werden er maar liefst 43,9% minder elektrische voertuigen ingeschreven dan in augustus 2023. Dat cijfer dient echter genuanceerd te worden.
Frankrijk en Duitsland stuwen cijfers
Om te beginnen was 2023 een ongelooflijk sterk jaar voor de (elektrische) auto. Dat zie je ook aan de totaalcijfers als we alle motorisaties in de mix nemen. Zo is de automarkt in Europa vorige maand sowieso al 18,3% kleiner dan in augustus 2023. Kijken we puur naar de elektrische auto, dan zien we dat landen zoals Frankrijk en Duitsland de inschrijvingscijfers de dieperik in duwen.
Beide buurlanden maakten namelijk dit jaar komaf met interessante premies voor de aanschaf van een EV. De inschrijvingscijfers van augustus 2024 liegen er dan ook niet om. In vergelijking met augustus 2023 werden er in Frankrijk 33% minder EV's ingeschreven. In Duitsland gaat het zelfs over een hallucinante 69%! Daardoor slinkt het marktaandeel van de elektrische auto terug van 21% naar 14,4% Europa. Als het tenslotte een kleine troost mag zijn: in België ziet de elektrische auto nog wel zijn marktaandeel groeien, al zijn ook hier de algemene cijfers niet rooskleurig. Nu blij,Diesellover_69?
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader meteen in het digitale magazine hieronder.
Recente reacties
Dit kost de kleinste BMW met de lichtste motor (2024)
Lichtste versie van de vorige generatie waren de 116i en de 118i. In Nederland was dit de 120i. Heb...
Door Christophe 12 uur geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Ik lees hier nogal wat ! Vooreerst het octaangetal : Is een relatief getal dat de klopvastheid van...
Door Guido 12 uur geleden
Ineos stopt al zijn productie... en daar kan het zelf niet aan doen
dat ze dan maar ASAP naar Corbeau bellen, lijkt me de enige gepaste opvolger
Door Yannick 13 uur geleden
Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?
Ik rijdt nu 9 jaar met een dacia logan . Nog nooit stukken gehad. Een onderhoudsbeurt van 200 euro...
Door Rene Stabel 1 dag geleden