AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

BENZ PATENT-MOTORWAGEN

Beginnen doen we bij het echte prille begin, de Benz Patent-Motorwagen uit 1885 – of toch een replica ervan – die wordt beschouwd als de eerste echte praktische auto ooit. De motor zat helemaal achterin, was 954 cc groot, telde één cilinder en nog geen volwaardige pk.

In 1888 verwierf de Patent-Motorwagen wereldfaam doordat Bertha Benz, de vrouw van bedenker Carl Benz, er de eerste langeafstandsrit in de geschiedenis van de automobiel mee aflegde, van Mannheim naar Pforzheim. Een rit van in vogelvlucht 80 kilometer.

FORD T

Als we het over het begin van de autogeschiedenis hebben, dan kunnen we niet om deze Ford T heen. Met de Model T wist Ford het productieproces van een auto heel wat simpeler – en dus goedkoper – te maken: van vervaardiging met de hand tot de lopende band.

De Ford T was daardoor bereikbaar voor heel wat Amerikaanse middenklassegezinnen, en tot 1972, 45 jaar nadat hij uit productie ging, was hij met 15 miljoen verkochte exemplaren de meest verkochte auto ter wereld. Daarna nam de Kever die titel van hem over. Maar daarover later meer.

AUSTIN 7

Van Amerika naar Engeland, waar deze Austin 7 een concurrent moest vormen voor de Ford T. Dat is gelukt, want op de Britse markt werd dit de betaalbare auto voor het grote publiek. Meer zelfs: de allereerste auto’s die BMW en Lotus ooit bouwden, waren herwerkte versies van deze Austin 7. Zoek het maar op.

FIAT TOPOLINO

Deze Fiat Topolino uit 1936 was destijds een van de kleinste auto’s ter wereld en met een lengte van 3,20 meter is hij inderdaad behoorlijk compact. Als je je afvraagt waarom ze de beroemde Fiat 500 uit de jaren 50 eigenlijk ‘Nuova 500’ of ‘nieuwe 500’ noemen, dan is dit de reden. Deze Topolino is eigenlijk niets meer of minder dan de originele Fiat 500.

CITROËN 2CV

Ze hebben op het Autosalon duidelijk gekozen voor auto’s die mobiliteit voor een groot publiek toegankelijk maakten, want deze Citroën 2CV of 2PK draaide rond eenvoud: een eenvoudige constructie, eenvoudige besturing en eenvoudig onderhoud. Na de Tweede Wereldoorlog was deze 2PK dan ook een schot in de roos, met enorme levertijden tot gevolg. Een beetje zoals vandaag dus.

RENAULT 4CV

Als Citroën de 2 PK had, dan moest Renault de 4 PK hebben. Deze 4CV, voor chevaux vapeur of fiscale pk, werd net als de Citroën tijdens de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld en na de oorlog verkocht. Na enkele jaren werd dit de populairste auto in Frankrijk. Onze pechverhelpingsdienst Touring deed voor hun diensten zelfs een hele periode beroep op deze 4CV.

VOLKSWAGEN KEVER

Als je het hebt over auto’s die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden ontwikkeld en na de oorlog een monstersucces werden, dan kun je om deze Volkswagen Kever heen. Over de geschiedenis hoeven we je niets te vertellen, wel dat dit een van de meest gegeerde exemplaren is: een van vlak na de oorlog, met gesplitste achterruit en uitfloepende richtingaanwijzers. Hij werd bovendien nog eens gebouwd in Brussel.

LAND ROVER SERIES 1

Er zijn zo van die auto’s die decennialang in productie blijven. De Kever bijvoorbeeld, maar ook de Land Rover Defender. Die ging in 2016 pas uit productie, en had eigenlijk zijn roots in deze Land Rover Series I uit 1948. Die moest volgens Rover qua filosofie wat lijken op de Willys Jeep, maar vooral bedoeld zijn voor landbouwgebruik. Vandaar de naam Land Rover.

HONDA S800

Wij associëren de komst van Japanse merken naar Europa met de jaren 70 en 80, maar in 1967 kwam deze Honda S800 al naar Europa. Als coupé en cabriolet, met een 0,8 liter grote viercilinder die maar liefst 10.000 tpm haalde. Dat heb je dan met een reputatie als motorfietsbouwer.

TOYOTA COROLLA

Nog zo’n Japanse pionier in onze contreien is Toyota. Zij kwamen ook in de jaren 60 naar Europa met de Corolla, en waren daarmee de baanbrekers voor de Koreanen in de jaren 90 en de Chinezen vandaag. Van de Corolla hoeven we je de geschiedenis niet uit de doeken te doen: er zijn er tot op vandaag wereldwijd al meer dan 50 miljoen van verkocht.

MINI COOPER

Over populaire jongens gesproken: als je het over de autogeschiedenis van de jaren 60 hebt kun je niet om de originele Mini heen. De eerste generatie werd wereldberoemd door zijn vernuftige ontwerp om minimale buitenruimte aan maximale binnenruimte te koppelen. Het vervolg is geschiedenis, zowel in de rally als in de laatste 20 jaar bij BMW.

CITROËN DS

Maar hét icoon van de jaren 60 en een van de mooiste auto’s ooit gebouwd is volgens velen deze Citroën DS. Het was niet alleen het design dat deze DS zo opmerkelijk maakte, maar ook zijn techniek: de hydraulische transmissie, de stuurbekrachtiging, schijfremmen en later ook de meedraaiende koplampen, en vooral de hydropneumatische ophanging. Volgens velen nooit nog geëvenaard, ook niet door Citroën zelf.

VOLKSWAGEN GOLF

In 1974 begon er nog een ander belangrijk hoofdstuk autogeschiedenis: dat van de Volkswagen Golf. Die was aanvankelijk bedoeld als opvolger voor de Kever, maar veroverde al snel zijn eigen plek in het C-segment. Vandaag zijn we acht generaties Golf ver, met driedeursmodellen, vijfdeursmodellen, breaks, cabriolets, GTI’s, R-modellen, elektrische Golfs en hybrides. En dan vergeten we er ongetwijfeld nog wel eentje.

BMW I3

Op het einde maakt deze tentoonstelling een flinke tijdsprong naar 2013. Niet dat de decennia daarvoor niet interessant zijn, maar omdat elektrificatie tien jaar geleden een keerpunt in de geschiedenis begon te worden. Deze BMW i3 was bijvoorbeeld een van de pioniers van toen en ging vorig jaar pas uit productie.

TESLA MODEL S

Afsluiten doen we dit overzicht van 100 edities Autosalon bij deze Tesla Model S. Deze Tesla was tien jaar geleden een van de weinige pioniers die echt succesvol te noemen was en een belangrijke uitdager werd voor de gevestigde namen, vooral bij de premiummerken. Tien jaar na datum is hij nog steeds in productie, en is de CEO van het merk niet uit het nieuws weg te slaan.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
John 16:10
afbeelding van John

Dat laatste argument vind ik absoluut geen reden waarom de model S een plekje verdient in dit overzicht.

Piet 21:41
afbeelding van Piet

Wel, als ik ééntje mocht kiezen, dan zou het de DS zijn.

Manuel 10:56
afbeelding van  Manuel

Er moet me toch iets van het hart. Ik ben een grote autoliefhebber en ben redelijk goed op de hoogte van wat er gebeurt op de automarkt, maar dit is toch geen autosalon meer voor de doorsnee werkende man/vrouw die geen werkgever heeft die leasewagens uitdeelt via (cafetariaplan).
Als ik die prijzen zie 40 -50 duizend € toch niet meer normaal hé wat betreft hybride wagens met of zonder plug en de prijs is veel hoger dan een doorsnee benzine wagen en dat haal je er gewoon niet uit. Ook omdat we die fiscaal niet mogen inbrengen.
Neem nu een jong gezin met 2 kinderen met toch een ruim budget van 30.000€ , zelf sommige mensen hebben dit budget niet wat met hen?
Dus valt die klasse van mensen dan maar terug op de occasiemarkt of nieuwe benzinemotoren. Terug naar paard met kar voor de gewone werkmens?!!!!!!!!!!!!!

FLP 15:21
afbeelding van FLP

Volledig mee akkoord.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws