Rijtest: Seat Alhambra 2.0 TDI 170 DSG

Rijtest: Seat Alhambra 2.0 TDI 170 DSG

Wie een grote MPV op weg wilde, was bij Seat aangewezen op de intussen tien jaar oude Alhambra. Het lijkt alsof ze hem wat vergeten waren. Dit jaar herontdekten ze hem en gaven hem een compleet nieuw leven. De manier om te overleven in dit segment is downsizen en een laag verbruik aanbieden en daar zijn ze bij Seat zeker in geslaagd.

Dik vijftien jaar geleden was de grote MPV-markt een groeimarkt. De consument werd gecharmeerd door de gigantische binnenruimte en de mogelijkheden die de uitneembare zetels hadden. In dat kader lanceerde Seat de Alhambra, identiek aan de Sharan en de Ford Galaxy van die periode. Even later was de MPV samen met de SUV plots de antiheld. Vanwege zijn hoge bouw en aerodynamica van een baksteen, lag het verbruik te hoog naar de mening van de plots groendenkende consument. De grote MPV werd ingehaald door de kleinere MPV in zevenplaatsen versie en de meeste merken lieten de ontwikkeling van een nieuwe grote MPV voor wat hij was. Dat moet zowat de reden zijn dat de vervanging van de Alhambra pas na dik 10 jaar komt, terwijl de eerste generatie eigenlijk niet zoveel verschilde van de tweede. Nu dus een nieuwe Alhambra en weer is hij technisch identiek aan de nieuwe Volkswagen Sharan.

Rijtest: Seat Alhambra 2.0 TDI 170 DSG

Technisch identiek is hier een understatement, want eigenlijk verschilt de Alhambra slechts in de koplampen, achterlichten en bumpers van de Sharan. Ook binnenin lijkt de afwerkingskwaliteit iets minder dan bij de Volkswagen. Zo zien we dat de naden van het inlegstukje op het stuur erg scherp zijn, de Alhambra krijgt geen afdekking van de bekerhouders, waar de Sharan deze wel krijgt. Het zit 'm in de details.

Seat profileert zich als het speelsere familielid van de VAG-groep, maar dat lijkt niet dadelijk naar voren te komen in deze grote monovolume. De schamele pogingen met het sportstuurtje en de iets hardere afstelling lijken een beetje misplaatst, net zoals de 'S'-stand van de DSG-bak. Dé troef van deze gezinswagen is zijn flexibele interieur. Wie vaak met zeven onderweg is en toch nog wat ruimte wil overhouden voor bagage, is hier aan het juiste adres. Met alle zetels neergeklapt kan de Alhambra 2.300 liter bagage slikken. Gedaan met sjouwen als je de laadruimte wil benutten, want de achterste zetels kunnen volledig weggeklapt worden in de dubbele laadvloer. Dat daarbij wat ruimte verloren gaat voor kleinere spullen is jammer, al hoef je niet te klagen, want je hebt ruimte zat. Zit je met zeven personen in de wagen (derde zetelrij in optie, voor 1.560 euro), dan kan je nog 239 liter kwijt in de bagageruimte.

Rijtest: Seat Alhambra 2.0 TDI 170 DSG

De achterste inzittenden hebben geen royale zitruimte, al kan deze wel worden verbeterd door het naar voren schuiven van de stoelen op de tweede zitrij. Deze zijn over een bepaalde afstand verschuifbaar over rails, al vonden wij dat ze best wat verder achteruit mochten kunnen. In vijfzitsconfiguratie heb je nu een erg grote koffer, maar lijkt de ruimte op de tweede zitrij wat beperkt. Door simpelweg de rails wat langer te maken, zou men meer ruimte gecreëerd hebben voor de passagiers op de tweede rij. De schuifdeuren zijn bijna onmisbaar voor zulk een kolos van net geen 5 meter lengte. Zo zorg je ervoor dat je een goede instap hebt in smalle parkeerplaatsen. Het dashboard van de Alhambra is eenvoudig in gebruik. Middenin het dashboard zit de multimediaconsole, met radio, bluetooth-telefoonverbinding, verkeersinfo en navigatiesysteem. De kaart van het navigatiesysteem is voldoende afleesbaar, al zijn de knopjes in het aanraakscherm wat klein om snel-snel een plaatsnaam in te geven.

Rijtest: Seat Alhambra 2.0 TDI 170 DSG

De Alhambra is dus iets sportiever en minder sponzig afgesteld dan de Sharan, al reken je er best niet op dat je de bochten kan doorknallen. Je bent nog steeds met een gewicht van 1.776 kilogram onderweg. Toch heeft de Alhambra weinig last van de typische monovolumekwaaltjes. Hij helt amper over in de bochten en trekt zich met zijn 170 pk erg vlot uit de slag. De 136 pk-variant (die we later in de Sharan-test uitgebreider bespreken) voldoet, al hoef je daar geen wonderen te verwachten en is hij minder soepel bij de hernemingen. In de Alhambra kregen we dus de 170 pk-variant mee, gekoppeld aan een DSG-bak en met Ecomotive Technology. Dat laatste wil zeggen dat de wagen gebruik maakt van een start/stop-systeem en een systeem voor recuperatie van remenergie. In combinatie met de DSG-bak valt het start/stopsysteem iets te vaak in, bijvoorbeeld wanneer je even stilstaat om een tegenligger te laten passeren alvorens een straat in te draaien. Wil je dan door een gaatje tussen twee tegenliggers glippen, kan het start/stop-systeem roet in het eten gooien. Toch past hij beter bij deze 170 pk-diesel dan bij zijn 136 pk-broertje, eenvoudigweg omdat de 136 pk te weinig ademruimte heeft en de DSG-bak vaker zal terug schakelen als je het gas beroert.

De versnellingsbak lieten wij het vaakst in D-stand staan, om de eenvoudige reden dat een bijna 1.800 kg zware wagen niet echt uitnodigt tot sportief rijgedrag. Het verbruik van deze 170 pk sterke diesel valt al bij al nog mee, een gemiddelde van net geen 7 liter per 100 km bij rustige rijstijl. Spreek je het potentieel van de versnellingsbak wat meer aan, dan ga je richting 8,0 liter, hou je het érg rustig, dan tik je de 5,8 aan. Het ligt er maar aan hoe snel je op je bestemming wil zijn.

Rijtest: Seat Alhambra 2.0 TDI 170 DSG

Wat het budget betreft, begint de Alhambra op 29.690 euro voor de 1.4 TSI-benzineversie. In dat geval krijg je 150 pk mee, gecombineerd met een manuele zesbak en het 'Reference'-uitrustingsniveau. De 1.4 TSI is ook de enige benzinemotor in het aanbod. Wie gaat dieselen, krijgt de keuze uit twee varianten van de 2.0 TDI. De eerste krijgt 136 pk mee en kost in zijn goedkoopste opstelling 30.790 euro. De 170 pk-variant uit onze wagen kost minstens 32.330 euro. Wil je helemaal onze testversie, dan betaal je nog 2.400 extra voor het 'Style'-niveau en 2.060 euro extra voor de DSG-versnellingsbak. Vervolgens kan je in de optielijst nog een hele hoop extra's aanduiden, waarbij je nog zowat 10.000 euro extra kan uitgeven. De elektrische 'tover'-schuifdeuren en achterklep kosten je 980 euro extra, al zijn de deuren vlot genoeg om het zonder elektrische hulp te doen. Heb je je handen vol, dan blijken de elektrische deuren hun nut te hebben, al moet je toch even wijs raken uit de vele knopjes op afstandsbediening en in de middenconsole.

Seat maakt het met de Alhambra moeilijk om te kiezen. Je krijgt een wagen die twijfelt tussen sportief imago van het merk en het familiaal karakter van het monovolumeconcept. Het lijkt alsof Volkswagen alles daar veel beter heeft uitgekiend met de Sharan. Toch zal Seat erin slagen een aantal kopers van Volkswagen af te snoepen. Je krijgt namelijk dezelfde wagen voor een pak minder geld. In dezelfde basisconfiguratie kost de Alhambra zowat 4.000 euro minder dan zijn VW-tweelingbroer. Bij velen zal de restwaarde en het betere imago van die laatste geen rol spelen, toch lijkt Seat vooral daar tegenop te gaan moeten boksen. Blijft nog de vraag of je de Duits-Spaanse wagen verkiest boven een Ford Galaxy of een Renault Espace.

Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Nathan Gevers
Met dank aan Seat voor de testwagen

Specificaties

Motor

2.0 TDI, vier-in-lijn

Vermogen

170pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

DSG-6

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 776 kg

Topsnelheid

204 km/u

Prijs testwagen

€ 36 790.00

Prijs basismodel

€ 29 690.00

0 tot 100 km/u

9.80 sec

Gemiddeld testverbruik

6.50 L/100km

Max. kofferinhoud

2 300 L

{{galerij}}

Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws