De Europese Unie maakt werk van een nieuwe berekening van de CO2-uitstoot van auto's. Tegen 2020 mag die CO2-uitstoot per automerk gemiddeld slechts 95 g/km bedragen, gelijk aan 3,6l/100 km. Tegen 2015 wil de EU echter een aangepaste berekening van de CO2-uitstoot - gelijk aan het huidige vooropgestelde gemiddelde van 130 g/km- omdat de huidige ECE-15 norm niet representatief blijkt. Maar daar wringt het schoentje, want de Duitse constructeurs (VAG, Daimler, BMW) willen een berekening die op basis van het gewicht gebeurt zodat ze een kleinere bijdrage moeten leveren. Dat zou de Franse en Italiaanse constructeurs, die kleinere, lichtere wagens bouwen in het nadeel stellen.
Lees meer
Recente reacties
Bedek je ogen: Dit is nieuwe Toyota Alphard (2023)
Inderdaad, met stuur links zou ik hem zeker bestellen in België. Hier in Maleisië rijden er echt...
Door Bart 23 uur geleden
Column: F*ck de EU, koop nu een Chinese EV!
Europa heeft niet veel keuze. China schermt voor bepaalde strategische sectoren zijn markten af,...
Door GLENN 1 dag geleden
Dit zijn de populairste EV's van België (ook particulier)
Alsof België een referentie is wat betreft EV verkoop. Veel te klein land om representatief te zijn...
Door Jos D. 1 dag geleden
Column: F*ck de EU, koop nu een Chinese EV!
Persoonlijk vind ik het een lastige. Europese merken vertragen de overschakeling en melken de...
Door JL 1 dag geleden