Awoert aan de EV!: Mazda breekt wereldwijd verkooprecords

Mazda verkoop wereldwijd

Hoewel Mazda in plaats van een gamma EV's besloot een nieuwe 3.3-liter zes-in-lijn turbodiesel op de markt te brengen, loopt de verkoop wereldwijd als een trein. Exact een jaar geleden noteerde het nog een verlies van 124 miljoen euro, nu pakt het uit met een bedrijfswinst van 190 miljoen euro. Zijn EV's dan toch niet de heilige graal?

Dat Mazda er een nogal alternatieve strategie op na houdt is een understatement van jewelste. Want terwijl andere automerken volop de kaart trekken van kleine benzinemotoren met serieus wat elektrohulp of gewoonweg volstrekt elektrische aandrijflijnen, introduceerde Mazda het voorbije jaar vooral een gloednieuwe 3.3-liter zes-in-lijn turbodiesel. Je zou dus denken dat het merk wanhopige verkopen draait... maar niets is minder waar.

Bedankt CX-50, CX-60 en CX-90

Mazda's plotse verkoopsboost heeft niet zozeer te maken met die nieuwe dieselmotor, wel met de focus op SUV's. Zo kreeg de Noord-Amerikaanse markt de CX-50 en CX-90, terwijl Europa de CX-60 kreeg. Vooral die potige SUV's voor de Amerikaanse markt vliegen als zoete broodjes over de toonbank. Tussen april en juni verkocht Mazda maar liefst 309.000 auto's wereldwijd , waarbij Amerika zowat de helft van die verkopen realiseerde. Goed voor een bedrijfswinst van 190 miljoen euro.

Mazda verkoop wereldwijd

Niet dat Europa hopeloos achterop hinkt, want ook Europa zag een stijging van maar liefst 46% voor een totaal van 44.000 voertuigen. Zonder twijfel is de CX-60 met plug-inaandrijflijn daarbij het absolute succesmodel. Dat is goed nieuws voor Mazda. Niet enkel voor de verkoop maar ook voor de winst. Want Mazda verdient twee keer zoveel op de potige SUV's dan op andere modellen van de line-up. Enerzijds wil het Japanse merk dus bestaande klanten begeleiden naar een hogere prijsklasse, terwijl het anderzijds "premium"-klanten naar de dealer wil lokken.

Nog meer SUV's op komst

Omdat je het ijzer moet smeden wanneer het heet is, plant Mazda nog een storm aan nieuwe SUV's. Het is te zeggen; de VS krijgt nog de CX-70 terwijl Europa binnenkort kennis mag maken met de CX-80, het grotere boertje van de CX-60.

Mazda verkoop wereldwijd

Hoe het verder staat met elektro-modellen bij het Japanse merk? Wel, tegenwoordig kan je de MX-30 bestellen met een wankelmotor op benzine als range-extender. Niet veel soeps dus. Of dat op termijn als een boemerang in het gezicht van Mazda terug zal vliegen (in Europa)? Dat zullen we tegen 2030 ervaren.

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
John 15:01
afbeelding van John

Als je dat verrekend , kom je uit op 615 Euro winst per verkochte auto. Niet zó spectaculair , nee?

Jos D. 19:01
afbeelding van Jos D.

Dat hangt er van af waarmee je wilt vergelijken. Ik vermoed dat VW, Toyota, Stellantis etc hier niet veel van afwijken. Doe eerst eens wat opzoekwerk alvorens zo'n statements te maken.

John 09:43
afbeelding van John

Zie je mijn vraagteken? Ik vraag het mij gewoon af, 615€ op een auto van 30.000€ is amper 2%. Als je de prijsschommelingen van grondstoffen de laatste jaren in rekening neemt, dan denk ik dat er weinig mis mag gaan, om dat bedrag nog te verlagen. Langs de andere kant, verzetten ze wel wat volume, dus dan is dat niet zo erg vermoed ik. Een Ferrari zal wel wat meer winst maken per auto (veel kleiner volume)

Jos D. 18:49
afbeelding van Jos D.

Toch wel hoor maar als je wat googelt, vind je het wel snel. Ferrari is al jaren absolute koploper wat winst per auto betreft (25%). Tesla komt pas ver achter als 2de met 16% winstmarge.

Dirk Van Aerschot 07:27
afbeelding van Dirk Van Aerschot

Neen dat is inderdaad niet spectaculair maar bij ons (in de buurt van Leuven) staat een parking vol met Chinese electrische importwagens te roesten gewoon omdat ze die wagens zelfs niet aan de straatstenen kwijtraken. Dat is zelfs niet spectacular maar een regelrechte ramp voor die concessiehouder.

René Gerritsen 06:06
afbeelding van René Gerritsen

Mazda heeft het ook allemaal: mooi ontworpen auto's (ok, dat is subjectief misschien), betrouwbaar, relatief licht, goed sturend, zuinig, "premium" interieur...

Edison 00:01
afbeelding van Edison

Helemaal akkoord. Mazda wordt in België doorgaans sterk onderschat.

suskewiet 13:16
afbeelding van suskewiet

toont nog maar eens hoe gebrainwashed de gemiddelde Europeaan is als hij dit verwonderlijk vindt.
Van over de plas kwam 'climate change' aangewaaid en europa heeft daar lekker in toegehapt. De rest van de wereld daarentegen ...

Jos D. 18:46
afbeelding van Jos D.

Voor heel wat niet-Europese merken is Europa een eerder marginale markt. Mazda is een relatief kleine constructeur maar ze verkopen wereldwijd en hangen dus totaal niet af van de Europese markt.

Marc 17:52
afbeelding van Marc

Ik rijd de Mazda CX60 PHEV sinds oktober 2022. Wat.een.dramatische.wagen! Nooit zo'n slecht product gereden. Geeft zelf gas, stuurgedrag zwalkend, geen middenstand, vering is verschrikkelijk. Enorm veel elektrische problemen en zeer onveilige kinderziektes. Die Mazda eerst bagitaliseert en daarna aageeft ze niet op te kunne lossen. De leasemaatschappij Mazda Lease, weigert zelf zijn contractuele verplichting na te komen door vervanegd vervoer te verstrekken. Ik ga met een aantal anderen een rechtzaak starten om de lease en koop van de CX60 te laten ontbinden.

Rob 20:46
afbeelding van Rob

Mazda wagens zijn top heb zelf Mazda 6 gehad prachtwagen en heb nu de cx5 gekocht zeer tevreden van rijdt heel fijn

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws