Ruim 3.000 AdBlue-klachten bij Peugeot, Citroën en Opel: Testaankoop eist schadevergoeding

Test Aankoop AdBlue-klacht 2024

Heb jij een Peugeot, Citroën of Opel op diesel staan en heeft die al eens problemen met het AdBlue-systeem gehad? Dan ben je blijkbaar niet alleen want Testaankoop kreeg zo al meer dan 3.000 klachten binnen. De herstellingskost was toen vaak voor de eigenaar, maar daar moet nu iets aan veranderen.

Sinds 2018 hebben dieselmotoren er een verplicht stukje techniek bij: het AdBlue-systeem. Dat spuit in essentie een vloeistof in via het uitlaatsysteem, waardoor een deel van de stikstofoxide geneutraliseerd wordt voor de gassen de buitenwereld bereiken. Die vloeistof moet je normaal gezien om de 10.000 à 15.000 kilometer even bijvullen want doe je dat niet, dan weigert het elektronische brein van je auto dienst… Al weigert dat brein blijkbaar ook wel eens dienst zonder dat je AdBlue-tank leeg is.

1.200 euro uit eigen zak

Dat gebeurt blijkbaar voornamelijk bij dieselwagens van het Stellantis-concern, waaronder dus die van Peugeot, Citroën en Opel. Vooral over die merken kreeg consumentenorganisatie Testaankoop namelijk flink wat klachten binnen sinds het zijn oproep lanceerde twee jaar geleden, goed voor intussen al meer dan 3.000 Belgische gedupeerden. Die kregen stuk voor stuk te maken met gelijkaardige symptomen: de auto geeft via de boordcomputer een probleem met het AdBlue-systeem aan dat herstelling vereist om te kunnen blijven rijden. Die herstelling bestaat in de meeste gevallen uit het vervangen van de AdBlue-tank, een grapje dat tot wel 1.200 euro kan kosten… En die 1.200 euro moet de eigenaar vaak uit eigen zak betalen.

Test Aankoop AdBlue-klacht 2024

Testaankoop bracht Stellantis al in april vorig jaar op de hoogte maar het concern ontkende het probleem en weigerde een schadevergoeding uit te betalen. Dat deed het iets later echter wel voor Italiaanse gedupeerden en Testaankoop eist nu dezelfde behandeling voor de Belgen. Daarom stelt het Stellantis nu formeel in gebreke en geeft het de autofabrikant 30 dagen om daarop te reageren. Nadien stapt de consumentenorganisatie met de zaak naar het gerecht.

Intussen kan ook jij nog steeds op de website van Testaankoop terecht om het probleem te melden indien je dat nog niet gedaan hebt. Dat kan natuurlijk voor dieselauto’s van Peugeot, Citroën, Opel en andere Stellantis-merken, al hoeft zo’n AdBlue-defect zich niet tot die groep te beperken. Zo kwamen er ook al klachten binnen over modellen van Mercedes, BMW, Renault en Mercedes.

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
De Boeck Eddy 12:39
afbeelding van De Boeck Eddy

Hoe dom moet je zijn om nog diesel te rijden nu !

Joseph Jules Van der Eecken 15:27
afbeelding van Joseph Jules Van der Eecken

Wat is er dom aan nu nog diesel te rijden!?

Marten 17:51
afbeelding van Marten

Diesel is de allerschoonste brandstof die bestaat.
Zogenaamde hybride of elektrische systemen zijn over 15 jaar allemaal opgebrand.
In Duitsland wordt niet meer geïnvesteerd in elektrisch.
Hier in Nederland wordt het je strot ingeduwd.
Zelfs bij defensie zijn alle systemen op Diesel

Mathieu 18:34
afbeelding van Mathieu

Waarom is dat dom?
Eerlijk, mijn vrouw heeft haar X1 nog in 2022 besteld (diesel) en deze is in juni 2024 eindelijk geleverd. Wel, dit is voor mij persoonlijk de beste wagen waar ik al mee gereden heb. En persoonlijk ben ik geen diesel liefhebber. We zijn eind juli en hebben 5000km op de teller. En wat ben ik blij dat dit niet elektrisch was. Wagen is super zuinig, comfortabel en krachtig genoeg. En die automaat.... zalig!
Dus aub, denk eerst even na voor je zoiets zegt. Ik breek het elektrische niet af, maar wil de keuze aan ieder voor hem laten. En laten we eerlijk zijn, als het niet aan de leasing rijders was geweest, dan reden we amper elektrisch. En dat wordt te weinig toegegeven. Ik zit nu in Duitsland, en ivm België zie je hier veel minder elektrische wagens. Het is hier uitgestrekt.

Mathieu 18:34
afbeelding van Mathieu

Waarom is dat dom?
Eerlijk, mijn vrouw heeft haar X1 nog in 2022 besteld (diesel) en deze is in juni 2024 eindelijk geleverd. Wel, dit is voor mij persoonlijk de beste wagen waar ik al mee gereden heb. En persoonlijk ben ik geen diesel liefhebber. We zijn eind juli en hebben 5000km op de teller. En wat ben ik blij dat dit niet elektrisch was. Wagen is super zuinig, comfortabel en krachtig genoeg. En die automaat.... zalig!
Dus aub, denk eerst even na voor je zoiets zegt. Ik breek het elektrische niet af, maar wil de keuze aan ieder voor hem laten. En laten we eerlijk zijn, als het niet aan de leasing rijders was geweest, dan reden we amper elektrisch. En dat wordt te weinig toegegeven. Ik zit nu in Duitsland, en ivm België zie je hier veel minder elektrische wagens. Het is hier uitgestrekt.

Jos D. 19:47
afbeelding van Jos D.

Wat een domme opmerking.

Joris 09:09
afbeelding van Joris

@De Boeck Eddy
Een benzine auto rijden van Stellantis is nog veel dommer om in te rijden. Die motoren zijn pas gevoelig voor problemen

Marc 13:11
afbeelding van  Marc

Zelfde probleem bij Audi, maar hier kraait geen haan over. A4 van schoonbroer twee maal gerepatrieerd uit het buitenland. Uiteindelijk ook € 1.500 uit eigen portemonnee.

Autofreak 15:36
afbeelding van Autofreak

De Boeck; waarom is iemand die diesel rijd dom?

Pierre 18:03
afbeelding van Pierre

Beste Eddy
graag wat extra context mbt tot uw uitspraak, want volgens u ben ik dom .
Mvg

Vrancken Bart 18:37
afbeelding van Vrancken Bart

AdBlue... Heel het verhaal klopt niet , werkt niet, dwingt de eigenaars tot losten en ongemak. Allemaal op basis van regelgeving. Destijds kreeg je een ecopremie voor ´n propere diesel... nu ´n slang in de uitlaat...deeltjes tellen...

Bylemans 18:50
afbeelding van Bylemans

Een diesel heeft per definitie een hoge compressieverhouding. Dat is een factor in het motorrendement en een turbo diesel met interkoeler benut de verbrandingswaarde van de diesel optimaal. Aan dit rendement komt een benzinemotor nooit, dit uit zich in het verbruik, of heb jij een benzine aangedreven auto die onder de 5liter/100km blijft met een wagengewicht van 1800kg?

Guido Vermeyen 19:01
afbeelding van Guido Vermeyen

AdBleu is een oplossing van ureum in gedeminiraliseerd water. Het product kan krisaliseren als je er niet oordeelkundig mee omgaat. Mijn garagist adviseerde me om de AdBleu tank bijna leeg te rijden alvorens te hervullen. Dit is volledig fout want zo creër je de ideale omstandigheden voor kristalisatie met gevolg verstopte filters en injectoren. Ik rij nu al 5 jaar probleemloos met mijn C5 diesel en hou mijn Adblue tank zoveel mogelijl vol. Er bestaan ook producten die je kan toevoegen aan adblue om kristalisatie tegen te gaan.

Guido 20:44
afbeelding van Guido

Niet dom, dom is het om Elektrisch te rijden!! (de regering in de toekomst gaat daar nog flinke taxen op heffen)
Ik heb het probleem ook gehad, de garagist heeft me een portie van een nieuw product gegeven, en een dikke maand later was het probleem weg!!!
Wat ze niet zeggen (de verkopers van auto's) is dat je eigenlijk een product moet bijvoegen VOOR je adblue tankt, dat zorgt ervoor dat de kristalisatie niet kan gebeuren...
En geloof me, het is echt niet alleen de in het artikel genoemde automerken!

this 13:06
afbeelding van this

Natuurlijk gaat de regering taksen heffen op elektrisch rijden. Waarom denk je dat dat niet zo zou zijn? Nu zitten we gewoon in een fase dat de regering elektrisch rijden een duwtje wilt geven, die fase gaat voorbij eenmaal genoeg mensen overgestapt zijn.

Maar elektrisch gaat altijd minder belast worden dan brandstof, daar kan je wel voor de volle 100% van uitgaan.
Dus als elektrisch even hard wordt belast als brandstof nu, kan je wel inbeelden dat het niet prettig zal zijn om de belastingen voor brandstof te betalen die tegen dan zo veel hoger zullen liggen.

Bassie 22:30
afbeelding van Bassie

Dit komt gewoon door die doorgeslagen regeltjes om Euro 6d Temp te halen. OEM's moeten van alle hande foefjes uithalen om dit te bewerkstelligen.
In theorie werkt het allemaal mooi. Maar in de praktijk helaas niet. Motoren raken sterk vervuild door al die adblue EGR recirculatie van uitlaat gassen etc. Mijn Volvo met nog geen 120.000km zag er van binnen uit als een scheepsdiesel. Spruitstuk zowat dicht allemaal prut in het inlaatttaject. Dikke ellende is het.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk
In de praktijk is er een groot verschil tussen theorie en praktijk

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws