![Porsche 911 Porsche 911](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Porsche/anderefotos/porsche_911_carrera_4_gts_518.jpeg?itok=G0EtsugL)
Zeggen dat de huidige generatie 911 dubbel zo groot is als het originele exemplaar uit 1964 is misschien wat overdreven, maar zelfs bij Porsche vinden ze de huidige generatie misschien nét dat tikkeltje te groot. Al zien ze niet meteen een oplossing.
De Porsche 911 blijft voor velen een droomobject. Echter kunnen we niet rond het feit dat de 911 generatie na generatie een stukje groter werd. Tot op het punt dat je de huidige generatie bijna té groot kan noemen. Ook huidig Porsche designbaas Michael Mauer zit verveeld met de zaak, maar zegt dat er weinig aan te doen valt.
Enkel als EV kan 'ie kleiner
In een gesprek met het Australische Drive liet de designer weten dat het gros van de klanten deze richting bepaald heeft. "Als je 20 of 30 jaar terug in de tijd gaat en kijkt hoeveel pk's de 911 had tegenover vandaag, dat heeft een impact op de dimensies. Remmen moeten groter, velgen moeten groter,..., aldus Mauer. "Daarnaast worden de dimensies van een auto niet enkel bepaald door de performance, maar ook door overheidsregels die steeds strenger worden.
![Porsche 911 Porsche 911](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Porsche/anderefotos/porsche_911_carrera_4_gts_607.jpeg?itok=qyYJQXl_)
Hoewel het niet met die woorden werd gezegd, is het technisch onmogelijk om de 911 compacter te maken... zolang hij gebruik blijft maken van een verbrandingsmotor. Een 911 EV zou dus een stukje kleiner kunnen worden, maar Porsche heeft zelf al verzekerd dat de 911 het zo lang mogelijk met een verbrandingsmotor zal blijven rooien. Naast gegroeide proporties, wordt de 911 er trouwens ook niet lichter op. De huidige 911 GTS legt 1.6 ton op de weegschaal. Een originele 911 Carrera 2.7 uit de jaren 70 woog nog onder de ton.
Recente reacties
3.250 euro: Dit is de goedkoopste 2dehands-EV van België (en hij is praktischer dan buurmans Tesla)
En nog 25% EV-premie, je krijgt dus nog 800 € terug. Allen daarheen!
Door John 2 uur geleden
Ruim 3.000 AdBlue-klachten bij Peugeot, Citroën en Opel: Testaankoop eist schadevergoeding
Natuurlijk gaat de regering taksen heffen op elektrisch rijden. Waarom denk je dat dat niet zo zou...
Door this 3 uur geleden
Ruim 3.000 AdBlue-klachten bij Peugeot, Citroën en Opel: Testaankoop eist schadevergoeding
@De Boeck Eddy Een benzine auto rijden van Stellantis is nog veel dommer om in te rijden. Die...
Door Joris 7 uur geleden
Vernieuwde Tesla Model Y gelekt: wordt dit zijn achterkant?
Ik betwijfel of het bewust is. In 1 van de foto's kon je de reflectie zien van wie de foto...
Door this 7 uur geleden