Is de Duitse auto-industrie op sterven na dood?

Duitse auto-industrie

Er hangen Duistere wolken boven de Duitse auto-industrie. Zo draait de gehele productie er op amper 78% van zijn kunnen, 9% onder het gemiddelde. Hoewel met de vinger wordt gewezen naar de elektrische auto, zitten de problemen veel dieper geworteld.

Zowel Mercedes, BMW als de Volkswagen Group zitten in een kamp waar de klappen vallen. Volgens een onderzoek van het IFO instituut in samenwerking met de constructeurs verwacht de Duitse auto-industrie dit jaar met 18,3% te krimpen. Da's een hallucinant cijfer, extra kracht bijgezet door de huidige productiecapaciteit in Duitsland die schippert rond de 78%, ver onder de gezonde 87% die het meestal weet te draaien.

Vinger richting EV

Merken zoals Mercedes en Volkswagen zijn maar al te snel om hun vinger richting de elektrische auto te wijzen. Niet onlogisch, want enerzijds hebben merken miljarden euro's geïnvesteerd in de ontwikkeling, om dan te zien dat de vraag wereldwijd tanende is. Al legt dat voor een deel het grotere probleem bloot. Verschillende merken lijken op het juiste paard te hebben gewed, maar niet op de juiste race. De EV-olutie is namelijk geen sprint, maar wel een marathon.

Duitse auto-industrie

Was het dus wat arrogant om miljarden te steken in elektrische auto's met een torenhoog prijskaartje die vooral werden gebruikt als vlaggenschip in het gamma? Zonder twijfel. Al gokten - veelal - Duitse constructeurs er op dat ze hun investering terug zouden winnen door de gigantische verkopen in China en Rusland. De inval in Oekraïne heeft echter de Russische markt compleet drooggelegd en ook in China is de exponentiële groei ten einde aan het komen. Daardoor worden er niet meer... maar net minder auto's verkocht.

Uitzondering op de regel

Ach, Europese klanten houden de boel wel recht, niet? Wel, nee. Want ook hier wachten we met open handen op meer betaalbare (elektrische) auto's. Daar komt echter een pijnpunt naar boven. Verschillende Duitse automerken hebben namelijk miljarden geïnvesteerd in duurdere grote modellen die verlieslatend zijn en diezelfde Duitse merken moeten opnieuw miljarden investeren in goedkopere compacte modellen in de hoop daar geld uit te halen. Niet meteen naar de zin van de aandeelhouders natuurlijk.

Duitse auto-industrie

De uitzondering op de regel? Opel, het Duitse merk met de blitz dat in handen is van Stellantis. Die gigantische groep - met ook Peugeot, Fiat, Citroën, Alfa Romeo, etc in handen - lanceert dit jaar een gigantische offensief aan meer betaalbare (elektrische) auto's. Neem nu de Opel Frontera, een gezinscrossover vanaf 23.260 euro met hybride-motor of 28.500 euro met volstrekt elektrische aandrijflijn. Volkswagen stond er bij... en keek er naar.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
this 14:38
afbeelding van this

Ze doen het zichzelf aan door naar de pijpen te dansen van de aandeelhouders die op korte termijn winst willen maken. Lange termijn investeringen en visie zijn geen zaken die nu winst opleveren jammer genoeg.
Dat het bedrijf erdoor ten onder gaat boeit ze weinig.

Joseph Jules Van der Eecken 09:23
afbeelding van Joseph Jules Van der Eecken

Hoe je t wil draaien of keren!?
Het dagelijkse budget van de burger staat onder druk door de overheid die op slinkse wijze, wegenvignet vrachtwagens en LEZ zones en laad/los vensters en hoge accijnzen op brandstof ea verdoken taksen op andere producten zoals suikertaks ga zo maar door, het spaargeld van de burger uit zijn beurs knijpt!
En de middenklasse zakt eveneens naar moeilijk de eindjes aan elkaar geknoopt te krijgen!
Wie heeft nu nog zó maar 23- of 25000 euro te besteden aan een investering die van het ogenblik je ze in bezit neemt reeds met 50% in waarde daalt!?

HH 10:07
afbeelding van HH

Het is wel degelijk de transitie naar electrisch. Een Belg is geboren met een baksteen in zijn maag. Wel een Duitser is geboren met een auto in zijn maag. Wij hebben Duitse vrienden en die zullen nooit een EV aanschaffen. Het zal de doodsteek worden van Porsche, Ferrari, ...

Pk 15:53
afbeelding van Pk

Vroeger was een nieuwe auto kopen een belevenis.
Zo rond corona moest liefst alles online gebeuren en als je een showroom in ging keken ze al zuchtend op als je een wagen echt wou bekijken en wou “passen” . De arrogantie van de verkopers destijds bij een Duits merk waar ik al jaren trouw aan ben hoefde voor mij niet meer.
Ook als hd kijkt wat je krijgt voor je geld tov pakweg 6 jaar terug … het is al lang geen premium meer … (buiten de prijs)
Opties aanbieden aan maandelijkse abonnementen enzo … voor mij hoeft het niet meer.
Vroeger om de 4 jaar een nieuwe auto, ik doe het niet meer. De lol is eraf.
En nu gaan die zelfde dealers (destijds arrogant) u om de zoveel weken opbellen met de vraag of je geen interesse hebt is een nieuwe wagen …
Nee dank u.

Van Bockstaele 19:42
afbeelding van Van Bockstaele

Elektrische autos moeten zeker betaalbaarder worden. Maar als je rondkijkt zijn er al op de markt. Die dure merken hebben inderdaad op 1 paard gewed namelijk de duurdere ev. Een correctie zal gebeuren en dan zullen er weer meer gegadigden zijn voor ev's.

Be 23:19
afbeelding van Be

Er gaat niets boven elektrisch rijden. Comfort en snelheid zonder dat vervelend heen en weer gezeur van een plofmotor. Als early adopter vind ik het zalig. Zodra de waarde wat standvastiger blijft komt het wel goed met die merken.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws