Eerste test: Peugeot 5008 (2024)

Test Peugeot 5008 2024

Na regen komt zonneschijn, zoals ze zeggen. Bij Peugeot is de uitdrukking anders: na de 3008 komt de 5008. Net als zijn kleinere broertje is de grootste van het SUV-gamma geëlektrificeerd met hybride, plug-in hybride én elektrische varianten. Het enige dat niet veranderd is, is dat er nog steeds plaats is voor zeven!

Een belofte gedaan, een belofte gehouden. Peugeot had aangekondigd dat zijn gamma volledig geëlektrificeerd zou worden en het merk doet er alles aan om woord te houden. Als gevolg daarvan heeft elk nieuw model dat uitkomt recht op een zuiver elektrische versie. Dit was het geval met de 208, de 2008, de 308, de 3008 en nu de 5008!

Wat is dit?

De Peugeot 5008 is, zoals de naam al doet vermoeden, de grootste van het Peugeot-gamma. Tenminste, als je de bestelwagens en andere bedrijfsvoertuigen niet meetelt. Deze nieuwe generatie past hetzelfde recept toe als zijn voorganger: de 5008 is een langere versie van de 3008.

Regel van drie

Net als zijn kleine broertje is de nieuwe Peugeot 5008 gebaseerd op het STLA Medium-platform van de Stellantis Group. Dit geeft hem toegang tot een groot aantal onderdelen en aandrijflijnen. In dit opzicht past Peugeot de regel van drie toe: drie geëlektrificeerde aandrijflijnen. Geen diesel maar wel een full hybrid, naast een oplaadbare hybride en elektrische versies.

Test Peugeot 5008 2024

Sterker nog, deze 'regel van drie' wordt ook toegepast op de elektrische versies. Volgend jaar komt er een vierwielaangedreven variant met 320 pk en een 'Long Range'-versie met een grote 96 kWh-batterij. Bij zijn introductie houdt de Peugeot e-5008 het echter op een elektromotor van 210 pk en een koppel van 345 Nm op de vooras. Die haalt zijn stroom uit een 73 kWh-batterij, wat hem een actieradius geeft van 502 kilometer (WLTP). De accu kan snelladen aan een bescheiden 160 kW, waarmee hij in 30 minuten van 20% naar 80% kan worden geladen bij een geschikt oplaadpunt.

Geen diesel, wel hybride

Daarnaast wordt het instapmodel van de 5008 een hybride en stiekem kennen we die al. Ten eerste omdat hij wordt gebruikt in heel wat nieuwe producten van de groep — zelfs de Lancia Ypsilon — maar vooral omdat hij in essentie dezelfde 1.2-liter driecilinder gebruikt als voorheen. Je weet wel, die beruchte 'PureTech'-motor die alle krantenkoppen haalde. Peugeot beweert echter dat het deze keer goedkomt aangezien de problematische riem vervangen werd door een ketting. Verder wordt de motor gekoppeld aan een automatische zesversnellingsbak met dubbele koppeling en een kleine elektromotor. Het resultaat: 136 pk op de voorwielen.

Test Peugeot 5008 2024

Tot slot is er een plug-inhybride aandrijflijn, een primeur voor de 5008! Ook die kan je echter bekend voorkomen, want hij is net als bij pakweg de 308 en 508 gebaseerd op een 1,6-liter viercilinder benzinemotor. Die wordt dan wel gekoppeld aan een nieuwe 125 pk sterke elektromotor in een nieuwe zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Dankzij een 17,8 kWh-batterij heeft hij een elektrische actieradius van 82 kilometer (WLTP).

Anders dan de 3008

Nu zijn kleine broertje voor een SUV-coupé-carrosserie heeft gekozen, heeft de 5008 alle vrijheid om zich te profileren als giga-SUV. De ideale gelegenheid voor een groeispurt dus, en dat is niet zomaar een groeispurt. Zo wordt de 5008 maar liefst 15 centimeter langer goed voor in totaal 4,79 meter, en de wielbasis groeit met 6 centimeter tot 2,9 meter.

Test Peugeot 5008 2024

Zoals gebruikelijk wordt de voorkant gedeeld met de 3008. Ook hier loopt de grille dus naadloos over in de bumper, met het nieuwe merklogo centraal. In tegenstelling tot de walrusslagtanden van daarvoor, moeten de driedubbele LED-stroken tegenwoordig verwijzen naar de klauwen van de leeuw. Aan de zijkanten pakt Peugeot uit met een verchroomde lijn die naar beneden begint te lopen ter hoogte van de achterste zijruit. Dit geeft de indruk dat de 5008 minder vierkant is dan hij in werkelijkheid is. Aan de achterzijde gaan de drie kenmerkende lichten over in een zwarte band die over de hele breedte van de achterklep loopt.

Eens een zevenzitter, altijd een zevenzitter

Laten we voor één keer met de achterkant beginnen. De bagageruimte biedt 748 liter aan laadruimte, of 259 liter met de derde rij op zijn plaats. Die derde rij is standaard inbegrepen, waardoor de 5008 in alle gevallen een SUV met zeven zitplaatsen is. Peugeot kondigt met trots aan dat er dankzij de modulaire vloer gemakkelijk twee grote koffers achterin passen met alle stoelen omhoog, en dat terwijl de toegang tot de twee achterste zitjes ook nog is verbeterd. Het nieuwe EasyAccess-systeem schuift en draait de tweede zitrij zonder hem op te klappen. Handig, vooral als je niet wil dat je kind met bank en al dichtvouwt.

Test Peugeot 5008 2024

Wat de voorkant betreft, lijkt alles te zijn overgenomen van de nieuwe 3008. Kijk maar naar dat originele — om niet te zeggen ietwat buitenaardse — dashboard, dat volledig wordt gedomineerd door de nieuwe i-Cockpit. Die bestaat uit een 21-inchscherm dat het instrumentarium en het infotainment groepeert, en nog een 10-inch groot touchscreen met een reeks configureerbare sneltoetsen. Het is allemaal erg mooi, maar de ergonomie is een beetje warrig omdat alles via het scherm gaat. En dan hebben we het nog niet eens over het kleine stuurwiel...

Goed in zijn vel

Om Europa een plezier te doen, testen we op dit moment alleen de elektrische versie die logischerwijs e-5008 heet. Beter nog, we testen hem in het land van de elektrische auto’s: Noorwegen! Degenen die al een voet in dit fantastische land hebben gezet, weten waarom we de indrukken van dynamisch rijden bewaren... voor onze test in België!

Test Peugeot 5008 2024

Kortom, op deze rechte wegen en aan een tempo dat wordt afgedwongen door de buitensporige boetes die de Noorse staat oplegt, ontdekken we een grote elektrische SUV die goed in zijn vel zit. Het comfort is goed uitgewerkt, terwijl de prestaties bescheiden blijven — 210 pk voor 2,3 ton gewicht is tenslotte niet bepaald krankzinnig. De Peugeot-teams verdienen echter lof voor hun uitstekende geluidsisolatie.

Goedkoopste der elektrische zevenzits SUV’s?

Tot slot bewijst de Peugeot e-5008 Electric 210 dat hij ondanks zijn omvang en gewicht ook zuinig kan zijn. Na 200 kilometer toont de boordcomputer een gemiddelde van 15,3 kWh/100 km. Dat is veel beter dan de 18,3 kWh/100 km die in het technische informatieblad staat, maar we weten zeker dat de Noorse wegen daar iets mee te maken hebben...

Test Peugeot 5008 2024

Na al die kilometers is de nieuwe e-5008 eigenlijk best overtuigend, en het prijskaartje ondersteunt dit gevoel alleen maar. De elektrische instapversie kost namelijk 51.500 euro. Dat is natuurlijk een hoop geld, maar het maakt de e-5008 ook de meest betaalbare zevenzits elektrische SUV van dit moment! De rest van het gamma begint bij 41.800 euro voor de hybride en 48.300 euro voor de plug-in hybride.

Conclusie

De uitgaande Peugeot 5008 was de populairste SUV in zijn segment in Europa. Deze nieuwe generatie zou die verkoopcijfers alleen maar moeten verhogen dankzij zijn ruimte, goede afwerking en competente elektrische versie. Als deze drie elementen niet genoeg zijn, dan is er altijd nog zijn competitieve prijs.

Specificaties

Motor

Elektromotor

Vermogen

210pk

Koppel

345 Nm

Overbrenging

Automaat (vaste verhouding)

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

2 300 kg

Topsnelheid

170 km/u

Prijs testwagen

€ 51 500.00

Prijs basismodel

€ 41 800.00

0 tot 100 km/u

9.70 sec

Min. kofferinhoud

259 L

Max. kofferinhoud

748 L

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws