Belgische EV-rijder legt gemiddeld 114 km per dag af, trekt zich weinig van druk op stroomnet aan

EV belgie km per dag laden info

Hoewel een elektrische auto vaak gezien wordt als een voertuig waar je nooit ergens mee geraakt, rijdt de Belgische EV-chauffeur gemiddeld 114 km per dag, dat ligt fors boven het Belgische gemiddelde van 35 km per dag als we alle motortypes in rekening brengen. Niet enkel is de elektrische chauffeur een "veelrijder", hij houdt ook weinig rekening met de druk op het stroomnet.

De Belgische EV-rijder is niet vies van een kilometertje meer of minder, dan blijkt alvast uit cijfers van laadpaalaanbieder Easee die een analyse uitvoerde gebaseerd op 1.8 miljoen laadsessies tussen 2022 en 2024 verspreid over 13.528 laadpunten. Daardoor wordt nog maar eens onderstreept dat de vrees van niet-EV-rijders vooral in het hoofd zit. Want ja, je geraakt heus wel naar je werk en terug...

Ver boven het gemiddelde

Volgens de cijfers van Easee rijdt de gemiddelde EV-rijder in België dagelijks 114 km. Dat is fluks boven het gemiddelde van 35 km als we alle aandrijftypes in rekening nemen. Moet die EV-rijder eenmaal gaan opladen aan zijn laadpunt thuis (of toch de lucky ones), dan zien we evenwel dat er weinig rekening wordt gehouden met de druk op het elektriciteitsnet. Van de 1.8 miljoen laadsessies die werden bekeken in het onderzoek bedroeg de gemiddelde geleverde energie 19,4 kWh en duurde de gemiddelde laadsessie 7 uur.

EV belgie km per dag laden info

De piekmomenten voor het laden waren tijdens de ochtenduren (7-9 uur) en tijdens de avonddrukte (16-19 uur) met een piek rond 17u. Zonde, want net dan wordt er veel gevraagd van ons stroomnet door gezinnen die rond die tijd ook aan het koken zijn. Opvallend is dat de koudere wintermaanden, vooral december en januari, pieken vertonen in het aantal laadsessies. Al kan een oorzaak snel gevonden worden. EV's verbruiken in die koude periode meer, waardoor eigenaars vaker laden. Enerzijds uit noodzaak, anderzijds omdat ze een psychologische grens qua range willen aanhouden.

Slim laden is eigenlijk een must

Volgens Alfred Kuijer, Country Director France & Benelux bij Easee, staat het elektriciteitsnet met name in de vooravond onder zware druk. "Wanneer we thuiskomen, leggen we de wagen meteen aan de lader. Dat zorgt voor een grote belasting van ons net. Slimme laadsystemen kunnen helpen om deze pieken te verzachten door laadsessies te spreiden gedurende de dag. Dit zal cruciaal zijn naarmate meer mensen overschakelen op elektrisch rijden."

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Thierry 12:15
afbeelding van Thierry

De meeste EV rijders kregen hun voertuig in de schoot geworpen door hun werkgever met dank aan vadertje staat . Dito het laden. Wat trekken zij zich aan van de pieken op het net ?

this 14:24
afbeelding van this

Net zomin als iemand die privé een EV rijdt. Zolang er geen motivatie is om buiten de piekmomenten te laden, gaat dit niet werken.

Kim 14:59
afbeelding van Kim

Ik merk dat u waarschijnlijk geen firmawagen heeft. Het is niet echt in de schoot geworpen moest u weten hoeveel hiervan van ons salaris wordt afgetrokken. Maar misschien moet u praten over onderwerpen waar je wel iets van af weet? En al zeker niet iedereen over dezelfde kam scheren.

Thierry 13:40
afbeelding van Thierry

Maak eens het algemeen totaal. Aankoopprijs, brandstof, onderhoud, verzekering enz....
Dat totaal moet ik " zelf " betalen en ben dus beperkt tot een betaalbaar voertuig.
Wat u moet inleveren van uw loon is slechts een fragment van mijn kostprijs.
Wat is och arme 500€ per maand van uw loon . Daar kom ik in de verste verte niet mee toe !

Jos D. 18:38
afbeelding van Jos D.

Dat klopt. Zo'n salariswagen is verre van gratis bij bepaalde werkgevers maar de meesten rijden wel rond in een wagen die ze als particulier nooit zullen aanschaffen. Laat staan dat ze kunnen.

Waar de wagen bijna "gratis" is, spreken we over veel bescheidener wagens en is dat ook effectief onderdeel van het loon.

Adriaan 12:46
afbeelding van Adriaan

Gooi dat idiote capaciteitstarief eruit, of pas het tenminste aan dat het echt slim kan werken, niet straffend zoals het nu is, in combinatie met een slimme laadpaal, en dan zal er al een groot deel van het probleem zijn opgelost.

this 13:10
afbeelding van this

Inderdaad, de overheid heeft ons met nul toekomstvisie richting EV's zitten pushen. Heel het concept van capaciteitstarief moet dringend herbekeken worden.

dirk dierickx 15:35
afbeelding van dirk dierickx

Zo zie je maar weer eens dat de range niet zo belangrijk is bij een EV, je kan evengoed wat geld besparen en het model met een kleinere batterij nemen. laadsnelheid is dan veel belangrijker, voor die weinige keren dat je moet laden voor een (zeldzame) langere trip.

Ik heb mijn persoonlijke laadpaal zo ingesteld dat die overdag enkel laadt als er overproductie is van mijn zonnepanelen. En daarnaast een tijdslimiet voor het laden van 2u snachts tot 6u smorgens.

Markse 20:47
afbeelding van Markse

Vanaf mei tot en met september plug ik ook in bij thuiskomen zodat er gebruikt gemaakt kan worden van én PV overschot én netstroom tot 2500W. Efficiëntie van het laden is groter. Ik kom zo toe t/m de vrijdag en in t weekend is t PV overschot laden al of niet tot 2500W afhankelijk van het zonne aanbid

Erwin 17:03
afbeelding van Erwin

Ik laad ook gedurende de dag op alles wat van de pv op het net gezet wordt ben je kwijt. En ja meer dan 60% van het jaar is dat best tussen 13h en 19h

Jorg 18:55
afbeelding van Jorg

Meeste zijn bedrijfs wagens , net zoals mijn wagen. Ik rijd 50000 km per jaar voor het werk. Praktisch verplicht om ev te rijden daar ik anders de wagen niet kan inbrengen. Maar wanneer denk je dat ik kan laden? Idd als ik thuis kom om 17.30 en idd dan is het het duurste moment om op te laden .

Joseph Jules Van der Eecken 12:46
afbeelding van Joseph Jules Van der Eecken

Mijnheer Jorg.
Wie de evidentie niet wil inzien dat een EV aan t infuus gaat bij thuiskomst, zoals bij U en de meeste EV rijders, om geladen te zijn voor de volgende rit zit héél zéker in de luie zetel zijn tijd te verdoen.
Enne, t is aan de overheid die EV pusht om te zorgen dat het gebruik ondeperkt mogelijk is door in de nodige bijkomende infrastruktuur te voorzien!
Verplichten om dan de gebruiker in te perken gezien de ondermaatsheid van de infrastructuur is een duidelijk bewijs van willen lopen terwijl nog niet gekropen kan worden!
Hoogachtend.
Joseph Jules Van der Eecken.

Stefan Uytterhoeven 20:52
afbeelding van Stefan Uytterhoeven

Ik heb een plugin hybride. Genoeg laadpalen? Nee! Ik wil geen volledig electrische wagen. Zo af en toe laad ik de wagen, als er per toeval een laadpunt is.
Een electrische wagen is enkel handig als je een laadpaal thuis hebt, en nog beter met zonnepanelen. Als ik wil laden, is dat een dikke km verder, een als de wagen geladen is, zijn de parkeerplaatsen in mijn buurt bezet. Dus kan ik mijn wagen nog wat verder gaan parkeren.

Sleighs 14:48
afbeelding van Sleighs

Wat een stemmingmakerij! Top dat veelrijders elektrisch rijden. Logisch ook - een vertegenwoordiger met bedrijfswagen zal uiteraard sneller met een EV rijden dan den bompa die nog 1500km / jaar doet.

Sorry, maar dit artikel is laag en fout.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws