Grootste verrassing deze week, en dat op de laatste dag ervan: Citroën heeft iets heel spannends op de planning staan...
"De Metropolis" is niet langer enkel de cinema in 't stad (lees: Antwerpen), maar nu ook de nieuwe limousinesedan van Citroën. Met een lengte van 5,3 meter is hij langer de de A8 en de S-klasse. Daarmee is hij niet alleen enorm lang, hij is ook nog eens even breed als de Maybach 62. Een mastodont van een wagen dus. De reden daarvoor is China. Dat land is afzetmarkt nummer twee voor de Fransen, en Chinezen hebben nu eenmaal graag lange limousines.
De Chinezen zijn ook de bron van inspiratie voor dit concept. Gebasseerd op het Hypos concept, werd de Metropolis ontworpen in de design studio van de PSA group in Shanghai. Als platform gebruikten zij 'nummer 3', het plaform dat momenteel dienst doet onder de C6 en Peugeot 407. Onder de kap schuilt uiteraard een hybride systeem. Een twee liter V6 benzine motor met 272 pk, staat in rechtstreekse verbinding met een (maximaal) 95 pk sterke elektromotor. Gebruik je het boost-knopje, dan pers je een héél spannende 460 pk uit de TWEE-liter. Wel héél erg veel. De CO2 uitstoot zou niet meer dan 70 gram per kilometer mogen bedragen. Verder werd het blok gekoppeld aan een zeventraps versnellingsbak en bedient hij alle vier de wielen.
De Citroën Metropolis wordt volgende maand in Shanghai voorgesteld.
![Citroën Metropolis concept Citroën Metropolis concept](/sites/default/files/media/archief/nieuws/3678/citroen-concepts-metropolis-1.jpg)
![Citroën Metropolis concept Citroën Metropolis concept](/sites/default/files/media/archief/nieuws/3678/citroen-concepts-metropolis-2.jpg)
![Citroën Metropolis concept Citroën Metropolis concept](/sites/default/files/media/archief/nieuws/3678/citroen-concepts-metropolis-3.jpg)
![Citroën Metropolis concept Citroën Metropolis concept](/sites/default/files/media/archief/nieuws/3678/citroen-concepts-metropolis-4.jpg)
![Citroën Metropolis concept Citroën Metropolis concept](/sites/default/files/media/archief/nieuws/3678/citroen-concepts-metropolis-5.jpg)
Via Autocar
Recente reacties
Duitse auto-industrie smeekt Europa om Chinese EV-taks te laten vallen
Kwestie van de korte-termijn winsten en de bonussen niet te bedreigen. En als ze hier onder druk...
Door JL 12 uur geleden
Autokeuring vanaf nu maar om de twee jaar voor heel wat auto’s: ben jij erbij?
Waarom zou dat niet moeten dan? Wat is je redenering hier achter?
Door this 16 uur geleden
Autokeuring vanaf nu maar om de twee jaar voor heel wat auto’s: ben jij erbij?
Mijn auto is 8 jaar heeft 92000 km ik doe 3 000 km per jaar waarom moet ik alle jaren naar de...
Door Geerts willy verriidt augusta 20 uur geleden
Autokeuring vanaf nu maar om de twee jaar voor heel wat auto’s: ben jij erbij?
Mijn auto van 2015 en 153000 moet ik naar keuring
Door Nadir 1 dag geleden