Renault H1st Vision: Scénic van de toekomst stelt de mens centraal

Renault H1st Vision 2023

Renault heeft een nieuwe conceptcar aan de wereld getoond en als die je bekend voorkomt, dan heb je gelijk. Het gaat namelijk in grote lijnen om de Scénic Vision van vorig jaar, maar toch is deze H1st Vision het vermelden waard. En dat dankt hij vooral aan zijn technologie.

Kijk even weg, MPV-fanaat, want de Espace is niet de enige Renault die de SUV-toer opgaat. Ook de Scénic klimt straks wat hoger in zijn ophanging, maar dat wist je natuurlijk al langer dan vandaag. Zo toonden de Fransen vorig jaar al een 'Scénic Vision' die een voorsmaakje van de gezinswagen moest geven, en grotendeels diezelfde auto zetten ze nu nog eens in de kijker onder de noemer 'H1st Vision'... Waarbij de 'H1st' staat voor 'Human First'.

Van chatbot tot gezondheidsmonitor

Renault heeft namelijk de krachten gebundeld met een resem andere technologiebedrijven — Atos, Dassault Systèmes, Orange, STMicroelectronics en Thales, als je 't echt wil weten — om samen de ideale auto van de toekomst te maken. Zo wil deze conceptcar de mens centraal stellen door middel van flink wat slimme snufjes. Reken bijvoorbeeld op automatische ontgrendeling op basis van je biometrische gegevens, een geluidssysteem met 16 speakers dat tijdens het bellen de oproep enkel laat horen rond de betreffende inzittende, een gezondheidsmonitor die vanzelf de hulpdiensten inschakelt wanneer je niet helemaal kiplekker bent en een chatbot die onder andere je parkeergeld kan betalen... Met jouw geld, wel te verstaan.

Renault H1st Vision 2023

'Human' is trouwens niet het enige waar dat 'H'-tje in de naam naar verwijst, want dat is ook de chemische benaming voor waterstof. Zo vind je onder de kap van de conceptcar nog steeds een soort hybride aandrijflijn, die een elektromotor met zo'n 218 pk en een op zich al best bruikbare accu van 40 kWh combineert met een brandstofcel en een waterstoftank met een inhoud van 2,5 kilogram. Beide aandrijflijnen moeten op zich goed zijn voor 250 kilometer rijbereik, wat de Scénic van de toekomst zo'n 500 kilometer ver moet brengen. De kans lijkt ons echter klein dat je de hele waterstofaffaire in het vooronder van de échte Scénic van de toekomst mag verwachten, want die komt al volgend jaar op de markt. Dat wordt waarschijnlijk gewoon een EV die zijn genen deelt met de Mégane E-Tech Electric, al is er wel een kans dat Renault een aantal van de slimme technologieën uit dit 'Human First'-project daarin meeneemt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws