Hallucinant: Tesla Model 3 voor amper €18.500 na subsidies in Californië

Tesla Model 3 prijs amerika

Voor minder dan wat je in België betaalt voor een Dacia Spring kan je in Californië (VS) weg rijden met een Tesla Model 3 Standard Range. Dankzij subsidies daalt de prijs van de Amerikaanse EV namelijk tot 18.500 euro. Jawadde!

De Verenigde Staten mag je dan wel associëren met vettige hamburgers en benzine slurpende pick-ups, lokale overheden doen er alles aan om het land een groen imago aan te meten. In de staat Californië hebben ze fors geld over om bewoners over te laten schakelen naar een elektrische auto. Hoe fors? Wel, wat dacht je van meer dan 20.000 euro korting op een Tesla Model 3 Standard Range? Jep, dat las je goed!

Eerder uitzondering, dan norm

Voor je op je achterste poten staat omdat je ook een Tesla Model 3 wil voor minder dan 20.000 euro; die absurd lage prijs is het gevolg van verschillende subsidies die zich in een ideaal geval kunnen opstapelen. Of anders gezegd, niet élke inwoner heeft recht op zo'n fikse korting. Anderzijds blijft het hallucinant hoe de VS strooit met geld voor mensen die de overstap naar elektrisch rijden willen maken.

Laten we even het voorbeeld nemen van de Tesla Model 3 Standard Range. Die kan je in de VS al hebben voor 37.830 dollar (uit stock met "Referral" korting). De federale overheid geeft op dat model een subsidie van 7.500 dollar die de staat Californië verdubbelt via het "clean vehicle rebate project" als je voldoet aan de voorwaarden. Woon je dan nog eens in de San Joaquin Valley (met meer inwoners dan Wallonië), dan krijg je een extra 3.000 dollar korting van het district. Het resultaat? Je Tesla Model 3 Standard Range die eerst over de toonbank ging voor 37.830 dollar, kost nu amper 19.830 dollar. Of in Europees geld: 18.500 euro!

Dankzij subsidies kost een snelle sedan voor het hele gezin met een range van net geen 500 kilometer (WLTP) minder dan wat wij in België betalen voor een Dacia Spring met 45 pk en een range van 230 km (WLTP). Gooit de VS net wat té kwistig met subsidies of moet Europa een tandje bij steken? Laat het weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
John 09:04
afbeelding van John

Werken subsidies ook niet vaak prijsstijgingen in de hand? Aangezien de bedrijven graag een graantje willen meepikken van de subsidies.

this 10:18
afbeelding van this

In héél veel gevallen is dat jammer genoeg het geval. Maar Tesla heeft al een redelijke marge en wilt nu vooral de markt zo veel mogelijk veroveren. Dus die subsidies gaan vooral in het voordeel van de consument zijn nu.

suskewiet 09:49
afbeelding van suskewiet

de overheid zal de subsidies wel recupereren met wat extra electriciteitsverkoop. En gewoon wat dieselgeneratoren bijzetten indien stroomtekort

Benvh 10:24
afbeelding van Benvh

Waarom zijn Tesla’s in België zoveel duurder dan in andere Europese landen? Bijvoorbeeld 3 basis model hier € 45.970, in Nederland, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk 41.990 — bijna 10 % minder. Wat verder nog groter prijsverschil, in Slovakije en Litouwen bv. 35.490.

this 12:08
afbeelding van this

Omdat die andere landen subsidie geven. Daar heeft Tesla weinig mee te maken.

Benvh 13:10
afbeelding van Benvh

Nee dat zijn de prijzen vóór subsidie. Mogelijk verkoopt Tesla de auto’s goedkoper in landen waar geen of lage incentives bestaan. Maar dat betekent dat de Belgische subsidie eigenlijk in de zak van Tesla verdwijnt die daardoor hier extra winst kan boeken. De subsidie resulteert niet in hogere verkoop van elektrische wagens maar wel in extra winst voor de fabrikant .

this 15:27
afbeelding van this

Maar jouw redenering klopt niet. België heeft geen subsidies voor EV's.
Dus in landen waar er subsidies zijn, is de prijs lager én krijg je er nog eens subsidie bovenop.
Die subsidie verdwijnt dus helemaal niet in de zakken van de fabrikant en de kans zit er dik in dat dit de verkoop een serieuze boost geeft.

Benvh 21:51
afbeelding van Benvh

België geeft geen subsidies voor EV??? Onder welke steen leef jij? “In België wordt elektrisch rijden gestimuleerd door middel van subsidies, fiscale voordelen en premies. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende maatregelen die gelden in 2023.” — https://www.egear.be/subsidies/.

Dv 09:22
afbeelding van Dv

Deze “ subsidies “ zijn vooral voor bedrijven/ zelfstandigen. Particuliere rijders krijgen niks

this 10:25
afbeelding van this

Kan je een specifiek subsidie voorbeeld geven? Er zijn fiscale voordelen, maar geen subsidies voor zover ik weet. Ook in je link vind ik er niet direct terug.

dikkop 01:22
afbeelding van dikkop

Tuurlijk zijn er kortingen voor deze die het niet nodig hebben!
Belgie is het land dat de vetkoppen help hun bedrijfswagens af te trekken...
Wat is er voor de gewone burgers?
0 inschrijving of tax, ofwel iets van een paar 100 euro.
das een groot verschil met onze buren die tussen 3000 en 8000 krijgen. hiervoor zou je 10a15 jaar je taxen moeten laten gaan. en de geruchten dat volgend jaar het gedaan is komen op.

Adriaan 12:04
afbeelding van Adriaan

Ik ben er net sterk van overtuigd dat subsidies er net voor gezorgd hebben dat de prijzen van ev's zo hoog zijn. Kijk maar naar de lancering van de dacia spring, in 2021 kon je die hebben voor onder 17000€ landen zoals nederland en duitsland zijn mega subsidies gaan geven, en zeker de dacia had hier heel veel voordeel bij, en wat volgt? De prijs van de spring gaat omhoog naar minimum 20999€ -. Dat is gewoon puur de fabrikant die met de subsidies gaat lopen, niet de consument. En het laten wegvallen van wegenbelastingen zijn zaken die je als consument wel voelt, waar de fabrikant zelf geen voordeel uit haalt, subsidies is zand in de ogen gooien van het stem-vee.

Benvh 11:59
afbeelding van Benvh

Voor bedrijven is het voordeel toch evident. En voor particulieren toch ook: geen VAA, vrijstelling van BIV en verkeersbelasting. Dat kan toch tellen!

Benvh 14:56
afbeelding van Benvh

Ik bedoel lagere VAA

Faris 07:55
afbeelding van Faris

Het is beter dat er prijsverlagingen zijn voor minder CO2.

Benvh 13:53
afbeelding van Benvh

Het punt blijft: waarom zijn Tesla’s in België 10% of nog meer duurder dan elders in Europa?

this 15:48
afbeelding van this

Goede vraag. Misschien is er nog verschil op importkosten en legt België hogere importkosten op dan andere landen?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws