Donkere wolken boven Renault, Alpine binnenkort op de schop?

Renault corona toekomst besparen Alpine Frankrijk fabrieken

De coronacrisis slaat ongemeen hard toe bij de Franse constructeur Renault. Het bedrijf moet aankloppen voor staatssteun bij de Franse overheid, maar die is als aandeelhouder niet bereid om Renault zomaar geld toe te stoppen. “Renault is bezig met overleven”, aldus de Franse minister van Economie Bruno Le Maire.

Wat aanvankelijk werd uitgewerkt als een plan om de plooien met alliantiepartner Nissan glad te strijken, kreeg door de coronacrisis een urgentere wending. Doordat de productie in de fabrieken van Renault wekenlang stillag en de vraag naar nieuwe auto’s kelderde, is de Franse constructeur in zwaar weer verzeild geraakt.

Renault staat voor een flinke besparingsoperatie, die niet alleen zal leiden tot het schrappen van bepaalde modellen, maar wellicht ook de onvermijdelijke sluiting van enkele fabrieken met zich mee zal brengen. In totaal moet er immers zowat 2 miljard euro worden bespaard. Als opvallendste naam wordt de fabriek van Dieppe vernoemd, waar de Alpine A110 wordt gebouwd. In 2017 investeerde Renault nog 36 miljoen euro in de fabriek voor de productie van de sportwagen.

Staalharde garanties

De Franse staat, die met 15 procent de grootste aandeelhouder is van Renault, is bereid om 5 miljard euro aan staatssteun te verlenen. De Europese Unie heeft die lening al goedgekeurd, maar de Franse overheid hangt stevige voorwaarden vast aan het bedrag: “Renault moet stevig investeren in de elektrische auto, moet rekening houden met zijn werknemers, en moet zijn kenniscentrum in Frankrijk houden”, aldus minister van Economie Bruno Le Maire.

Het akkoord voor de lening is nog niet rond, en Le Maire is duidelijk niet van plan om een blanco cheque te ondertekenen. Er is dus werk aan de winkel voor Renault-CEO Jean-Dominique Senard: minister Le Maire sprak in een interview met de Franse krant Le Figaro de niet mis te verstane woorden “Renault is bezig met overleven”.

Nissan

Eind deze maand zou Renault zijn strategisch plan voor de toekomst voorstellen. Tegelijk werkt ook alliantiepartner Nissan aan een strategisch toekomstplan. Ook daar lijken er heel wat verschuivingen op til. In de wandelgangen wordt er gefluisterd dat de Japanse constructeur zijn gamma in Europa drastisch zal inperken, en dat er wereldwijd zo’n 20.000 banen op de tocht staan.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 6 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
andre123 14:47
afbeelding van andre123

en de volgende is.................
de franse regering gaat heus het bedrijf niet over kop laten gaan,
dat zou alleeen maar hun kop kosten.
mss moeten ze eens bij ene cg aankloppen? ,
oeps die is al van zijn voetstuk gevallen.

User4580 11:59
afbeelding van User4580

De Alpine is een leuke sportwagen maar geen 60.000€ leuk, die gaan het niet halen vrees ik.

Nidas Leo 17:58
afbeelding van Nidas Leo

Ah neen? Voor die 60.000 euro is NIETS beter , leuker, even kompleet uitgerust, even knap (O.K., da's subjectief) ... dan de A110.
Doodjammer wat er zou kunnen gebeuren met Alpine.

Adriaan 11:37
afbeelding van Adriaan

Om te beginnen, ik heb met nog geen Alpine A110 gereden, dus mijn mening is ja, een niet zo goed onderbouwde mening... Maar ik vind de A110 puur optisch maar niets, het lukt me echt niet om die mooi te vinden, en voor een 64k zou ik mij een porsche 718 cayman kunnen bestellen, die dan nog eens handgeschakeld is en de opties heeft die ik belangrijk vind. Een auto merk in leven houden met 1 niche model, en dan gaan verwachten dat die op zich winstgevend moeten zijn is gewoon al van de start een foute denk oefening. Het stond in de sterren geschreven dat al die "unieke" automerken een voor een het zeer moeilijk gaan krijgen, kijk naar Datsun, Cupra, DS... Ik geef ze allemaal geen lang leven.

Edison 20:48
afbeelding van Edison

Ik geef u gelijk als het over onafhankelijke merken gaat, maar iets zoals Cupra, Abarth of Alpine kan perfect blijven bestaan met maar 1 model in het portfolio. Zolang het moedermerk garant staat is er geen probleem.
Persoonlijk vind ik de A110 wel knap en geslaagd, hoewel ik voor dat geld ook eerder voor een Cayman (Of Toyota Supra) zou opteren...

4g63 11:15
afbeelding van 4g63

Nu de algemene verkoop een periode minder is worden modellen met mindere rendabiliteit in vraag gesteld.
De meeste sportieve of exotische modellen van volume merken krijgen de laatste jaren geen opvolger owv hun globale cijfers.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws