
Tesla heeft zich nog maar eens uitgesproken over de komst van een elektrische auto onder de Model 3, en deze keer lijken ze het te menen. De belofte gebeurde namelijk niet zomaar in een Twitter-bericht van loslippig topman Elon Musk, maar in een formeel document over Tesla’s toekomstvisie… En er zit nog meer in de pijplijn.
Dat Tesla grootste ideeën koestert, hoeven we je vast niet meer te vertellen. Zo beloven de Amerikanen ons al jaren een bloedsnelle Roadster en een vlijmscherpe Cybertruck, al komt daar voorlopig niet veel van in huis. Het gaat dan ook om twee enorme nichemodellen maar als het op zijn meer toegankelijke auto’s aankomt, is Tesla op zijn zachtst gezegd goed bezig. Zo hebben ze hun gamma in een tiental jaar uitgebouwd tot vier goed verkopende EV’s, waarvan de betaalbaarste natuurlijk het makkelijkst over de toonbank gaan… Dus waarom zouden ze dan geen exemplaar maken dat nog goedkoper is?
42 miljoen compacte EV’s
Geruchten over zo’n ‘Model 2’ doen al langer dan vandaag de ronde, maar Tesla lijkt die nu ook formeel te bevestigen. Zo heeft de constructeur zijn ‘Master Plan 3’ nu ook op papier kenbaar gemaakt, waarin 41 pagina’s lang geopperd wordt hoe verderfelijk de wereld is en hoe ze daar iets aan gaan doen. Eén van die pagina’s blijkt echter bijzonder interessant te zijn, want daarop geven ze een overzichtje van hun huidige en toekomstige modellen.

Daar gaat vooral het compactste exemplaar met onze aandacht lopen, want die zou onder de Model 3 en Model Y komen te staan. Als we de bijgevoegde afbeelding mogen geloven, zou de vorm zich vooral bij die eerste gaan aansluiten aangezien we een lager model zien. Verder leert het document ons dat de EV over een 53 kWh-accu zou beschikken, en dat de Amerikanen er maar liefst 42 miljoen stuks van willen slijten. Dat is twee keer zoveel als de oplage die ze voorspellen voor de Model 3 en Model Y… gecombineerd.
Inzetten op bedrijfsvoertuigen
Die compacte EV is trouwens niet de enige nieuwkomer die in Tesla’s ‘Master Plan 3’ de kop opsteekt. Daarnaast belooft het merk namelijk ook uit te pakken met een elektrische bestelwagen die eveneens als personenbus verkrijgbaar moet worden. Die zou gaan beschikken over een accu van 100 kWh en moet volgens de voorspellingen 10 miljoen keer over de toonbank gaan. Voor de derde nieuwkomer houden de Amerikanen het op een verwachte verkoop van slechts 1 miljoen stuks, en dat is weinig verwonderlijk. Het gaat namelijk over een heuse elektrische bus, die aangedreven moet worden door een accu van 300 kWh groot.

Hoe concreet de plannen zijn is op dit moment nog onduidelijk, en Tesla geeft ook nog geen lanceringsdata mee. Hou je Twitter-feed de komende dagen dus nauwlettend in het oog, want wie weet laat Musk daar wat meer in zijn kaarten kijken.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Even lelijk als de Dodge RAM hoor. Maar ik ben van mening dat elk zijn eigen smaak heeft en...
Door this 2 dagen geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
wat gaat hij kosten
Door j veldt cv 2 dagen geleden
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Oh nee. Laat hem maar in de US of A. Ik vind hem lelijk. Geef mij dan maar een Dodge RAM die oogt...
Door Ricardo 2 dagen geleden
Honda e na amper 3 jaar op pensioen
Ik heb er op 1 dag eens 3 verschillende gezien op de wegen. Het is wel nog een gek zicht, want...
Door this 2 dagen geleden