![Mazda6 volgende generatie info Mazda6 volgende generatie info](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/Mazda/anderefotos/mazda_mazda6-next-gen_02.jpeg?itok=XDzoSOlO)
Na eerst een dikke "njet" te geven aan de opvolger van de huidige Mazda6 sedan, zou er binnen het Japanse merk toch een koerswijzigingen zijn gebeurd. Dankzij het succes van de nieuwe SUV's binnen het merk is er plots terug plaats voor een achterwielaangedreven Mazda6 met zes-in-lijnmotoren. Ja, ook bij ons begon het net te kriebelen.
Het gonst al jaren van de geruchten dat Mazda de huidige Mazda6 zou vervangen door een achterwielaangedreven generatie met dikke zes-in-lijnmotoren voorin. Een tijdje terug werd dat idee echter begraven. Mazda zou gaan focussen op potige SUV's om zo de wereldmarkt beter te kunnen bedienen. Die SUV's (CX-60, CX-90) vliegen echter zo vlot de toonbank over dat Mazda plots terug graten ziet in de nieuwe generatie Mazda6 Sedan. Althans, dat blijkt uit Japanse media.
Vision Coupe
Het Japanse Best Car-magazine zegt namelijk info te hebben dat de hoge piefen van Mazda groen licht hebben gegeven voor de opvolger van de Mazda6 Sedan. Op z'n minst eigenaardig omdat die auto een tijd terug nog werd afgeschoten wegens "niet levensvatbaar". Mazda's breekt momenteel echter wereldwijd verkooprecords met de CX-60 en CX-90. En dat schept ruimte. Of beter gezegd, schaalvoordeel.
![Mazda6 volgende generatie info Mazda6 volgende generatie info](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Mazda/anderefotos/mazda_mazda6-next-gen_01.jpeg?itok=I42agWK6)
Want met de winst die Mazda maakt door grote SUV's te verkopen, is er ruimte om een sedan te maken op dezelfde fundamenten. Of anders gezegd: de nieuwe Mazda6 zou dan het achterwielplatform krijgen van de huidige CX-60 waarop ook plaats is voor een knoert van een 3.3-liter zes-in-lijn diesel. Loop echter nog niet te hard van stapel, want het blijft bij wat vage info. Waardoor je best even snel het zoutvat gaat halen. Anderzijds, Mazda hoeft dankzij de Vision Coupe niet van een leeg blad papier te beginnen. Benieuwd of dit verhaal nog een staartje krijgt.
Recente reacties
Test + video: Hyundai Ioniq 5 N - geloof de hype (2024)
Duidelijk fans. Helemaal mee eens dat je merkt dat het een auto gemaakt is door rijders. Om echter...
Door Frederik 4 uur geleden
Ruim 3.000 AdBlue-klachten bij Peugeot, Citroën en Opel: Testaankoop eist schadevergoeding
onze garagist vertelde me dat het belangrijk is voor het systeem, dat je altijd je tank voltankt...
Door ineke de vries 4 uur geleden
Gedaan met sportstoelen: Recaro is failliet
Blijkbaar zullen de sportstoelen gewoon blijven bestaan, de Japanse en Amerikaanse divisies staan...
Door Nick Van Hemelryck 21 uur geleden
Renault Duster (2024)
Ik rij al 13jaar met een Dacia Duster een diesel en nog geen probleem gehad en ik heb nu 335.230Km...
Door Georges Jordens 1 dag geleden