Zes dingen die je moet weten over de nieuwe Volkswagen ID.7 Tourer

Volkswagen ID.7 Tourer weetjes 2024

Wil je met je nieuwe EV zorgeloos op vakantie kunnen gaan, dan wil je er vooral eentje met een groot rijbereik en veel laadruimte… Zoals de Volkswagen ID.7 Tourer, bijvoorbeeld. Wij gingen de breakversie van de ID.7 in preview ontdekken en zetten zijn belangrijkste kenmerken op een rij!

1. Eén motor, twee batterijen

De ID.7 Tourer komt er in twee versies: de 'Pro' en de 'Pro S'. Allebei bieden ze een vermogen van 286 pk, een koppel van 545 Nm en achterwielaandrijving maar het verschil zit in de accu. Zo beschikt de 'Pro' over een een 77 kWh-batterij met een maximale snellaadcapaciteit van 175 kW. De 'Pro S' krijgt op zijn beurt een nieuwe 86 kWh-batterij die tot 200 kW aankan. Daardoor laad je in beide gevallen van 10 naar 80 procent in minder dan 30 minuten en eens vol, moet je met de 'Pro S' wel 685 kilometer rijbereik halen.

VW ID7 weetjes 2024

2. Meer ruimte

Zijn lengte heeft de Tourer gemeenschappelijk met de 'gewone' ID.7 en dat is maar goed ook, want met net geen 5 meter is de ID.7 best een lijvige Duitser. Wat wel een verschil is met de gewone ID.7, is de horizontale daklijn. Die resulteert in een royalere zitruimte achteraan en natuurlijk extra laadruimte in de koffer. Zo krijg je al een volume van 605 liter met de achterbank op z'n plek en laad je hem vol tot aan de twee voorste stoelen, dan past er maar liefst 1.714 liter aan bagage in je Tourer. Mooie cijfers, al blijft de Passat Variant wel heer en meester in Volkswagen-land.

3. Slim panoramisch dak

Wie dat wenst kan z’n Tourer uitrusten met een panoramisch dak met 'smart glass'. Dat glas maak je met een druk op de knop ofwel doorzichtig ofwel ondoorzichtig. Die knop vind je in het dakpaneel, al kan de spaakgestuurde assistent dat trucje ook gewoon op commando uitvoeren. Daarnaast reflecteert het glas ook de infraroodstralen van het zonlicht, waardoor de auto niet opwarmt bij warm weer. Omgekeerd voorkomt het 'smart glass' ook warmteverlies bij koud weer, slim gezien dus!

VW ID7 weetjes 2024

4. Extra veilig rijden

Naast slim is de ID.7 ook veilig dankzij een ellenlange lijst aan rij- en parkeerhulpsystemen. De optionele 'Travel Assist' heeft een upgrade gekregen en heet nu 'Connected Travel Assist'. Dit omvat onder andere de gekende rijstrookassistent, een dodehoekassistent, adaptieve cruisecontrol en een noodremsysteem. Daarnaast hoort daar tegenwoordig ook een 'exit warning system' bij, dat je waarschuwt zodra er een voertuig of fietser aankomt wanneer je je deur opent. Standaard krijg je in de ID.7 Tourer ook een head-up display zodat je de ogen te allen tijde op de weg kan houden.

5. ChatGPT to the rescue

De spraakgestuurde assistent van Volkswagen – IDA, heet ze – was er eerder al om je het leven makkelijker te maken tijdens het rijden. Voortaan krijgt ze versterking van, hoe kan het ook anders, ChatGPT om vrijwel al je commando's beter te begrijpen. Het enige wat jij hoeft te doen, is IDA gewoon aanspreken zoals voorheen. Vraag je bijvoorbeeld ‘Help, ik heb hoofdpijn’ – zoals dat gaat tijdens een lange autorit met kinderen – dan zal IDA je begeleiden naar de dichtstbijzijnde apotheek om daar een paracetamolletje te halen.

VW ID7 weetjes 2024

6. Wellness voor iedereen

Wil je daarentegen van je hoofdpijn af zonder medicatie, dan beschikt de ID.7 Tourer over een wellness-app waarin je verschillende moods kan creëren voor een ontspanningsmoment. Daarvoor gebruikt het systeem een combinatie van relaxerende geluiden, een aangepaste temperatuurregeling, sfeerverlichting en uiteraard een rugmassage. Zit je dan weer te wachten aan een snellaadpunt, dan zet je gewoon even de 'Power Break'-modus aan en doe je een powernapje van 20 minuten. De nieuwe ID.7 Tourer heeft heel dus wat om je het leven in de wagen zo aangenaam mogelijk te maken tijdens de jaarlijkse trek naar het zuiden. Het enige wat wij nog missen? Een noise cancelling-tussenwand die we kunnen sluiten na de vijfentwintigste ‘Mama, zijn we er bijna?’.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws