In het eerste deel van dit jaar was elke vijfde verkochte Ford in Europa uitgerust met de 1-liter Ecoboost driecilinder. Het kleine torretje won niet alleen de 2014 International Engine of the Year award, maar kan blijkbaar ook klanten overtuigen.
Driecilinders zijn hot. Dat merk je aan de opmars ervan. Ford was één van de eerste merken die er echt werk van heeft gemaakt met de 1.0 EcoBoost. Ondertussen beschikt de nieuwe Mini over de gehele lijn - de Cooper S buiten beschouwing gelaten - over driecilinders en rijden we momenteel rond met een Peugeot 308 SW met drie cilinders.
Het is daarbij niet gek dat zo'n 20% van de Europese Ford-klanten voor de 1-liter EcoBoost koos. Buiten dat je ermee bedolven wordt in het Ford aanbod, is het gewoonweg een krachtig baasje. Met cijfers van 65 pk helemaal tot 140 pk in de Fiesta Red & Black. Al is de middenmoot ook meer dan fijn.
Vooral voor de B-Maxers
Zoomen we wat dieper in op die verkopen, dan zien we dat vooral kopers van de B-MAX hun gading vinden bij de Driecilinder. Zo'n 47 procent van de verkochte B-Maxen (B-MAX's?) heeft de 1-liter EcoBoost. Voor de Focus en Fiesta is dat respectievelijk 33 en 30 procent.
Later dit jaar zal het kleine motortje trouwens zijn weg vinden naar de - eindelijk - opgefriste Mondeo.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 18 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden