BMW 128ti wil klanten van Golf GTI wegkapen

BMW 128 ti

En hij doet dat met - jawel - voorwielaandrijving, een viercilinder en een potentieel lagere prijs dan die van de Volkswagen Golf GTI. Jep, de wereld is officieel doorgedraaid.

We zijn blijkbaar niet de enigen die de nieuwe BMW M135i xdrive maar wat generisch vinden. Want ook de ingenieurs bij BMW vinden dat ze beter kunnen. Niet door meer vermogen los te laten op de nieuwe 1 Reeks, wel door net minder vermogen te koppelen aan een lager gewicht en een scherper rijgedrag. En o ja, voorwielaandrijving... dat ook.

BMW Cooper ti

Het resultaat is de BMW 128ti en haal je graag een kwade tong boven, dan kan je zeggen dat dit de Mini Cooper S in BMW-verpakking is. Al gaat BMW er prat op dat, hoewel Mini en 1 Reeks hun chassis delen, dit iets compleet anders is. Lees je tussen de lijnen door, dan is dit eerder wat BMW met de bouwblokken van zo'n Cooper S kan maken. Met een 2-liter viercilinder turbobenzine met 262 pk als kloppend hart.

BMW 128 ti

Die motor stuurt zijn kracht via een sperdifferentieel naar de voorwielen. Door het verwijderen van de aandrijflijn naar achteren weegt de 128ti in één klap ook nog eens 80 kilogram minder dan de M135i. Daarenboven heeft BMW de ophanging helemaal opnieuw bekeken om meer rijplezier te bieden. Meer fun, minder pure performance. Klinkt als een top idee. Op dit moment is de 128ti nog in ontwikkeling, al zal de uiteindelijke productieversie niet lang meer op zich laten wachten.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws