Zij die bij de onthulling van Land Rovers nieuwe Defender hun maag zowat voelden keren van de heiligschennis, kunnen binnenkort eindelijk terug eten. Het Belgische bestelboekje van de Ineos Grenadier, misschien wel de échte spirituele opvolger van de oer-Land Rover, opent namelijk binnen een tweetal weken.
Wanneer de Ineos Grenadier in 2020 de kop op stak, leek het verhaal even de allure te krijgen van de gemiddelde Chinese namaak-versie. Je moet namelijk geen twee keer naar deze nieuwkomer kijken om te zien dat ze hun inspiratie bij de oorspronkelijke Land Rover Defender gehaald hebben, maar toch is de Grenadier serieuzer te nemen dan dat. Zo vinden we aan het hoofd van Ineos Automotive een rasechte Brit, wordt de aandrijflijn voorzien door niemand minder dan BMW en kocht de constructeur al snel een fabriek over van Daimler om zijn productie waar te kunnen maken. Dat blijkt nu gelukt te zijn, en daardoor verschijnt de Grenadier binnenkort ook in het Belgische straatbeeld.
Grenadier vs. Defender
We mogen het dan wel over een ‘straatbeeld’ hebben, maar iets zegt ons dat deze Ineos vooral te zien zal zijn naast de gebaande weg. De Grenadier kijkt namelijk niet alleen voor zijn design naar de klassieke Defender, maar belooft ook minstens dezelfde terreincapaciteiten te bieden. Daarom vind je dan ook zaken als drie sperdifferentiëlen, een ouderwets ladderchassis en natuurlijk permanente vierwielaandrijving tussen de specificaties. Het vermogen wordt daarnaast geleverd door één van twee zescilinders uit de rekken van BMW. Beide zijn ze 3.0 liter groot, al brengt het exemplaar op diesel wel 249 pk en 550 Nm koppel naar de vier wielen, en is dat bij de benzineversie 286 pk en 450 Nm. De overbrenging gebeurt langs een ZF-automaat die eveneens bij — je raadt het al — BMW vandaan komt.
Voor al dat off-roadlekkers zal je minstens 60.990 euro moeten neertellen, en de benzine- en dieselversies zijn daarin gelijk geprijsd. Daarmee positioneert de Grenadier zich verrassend genoeg 6.090 euro boven de goedkoopste Land Rover Defender 90, en 2.890 euro boven de meer vergelijkbare Defender 110 — want de Ineos is er enkel met lange wielbasis. Verder zal je de nieuwkomer kunnen opsmukken volgens twee versies, de ruige Trailmaster en de meer comfortabele Fieldmaster. Hoeveel je daarvoor specifiek zal moeten neertellen komen we te weten op 18 mei, wanneer de configurator online gaat. Nadien zal je je Ineos Grenadier kunnen oppikken bij één van de verdeelpunten van de Hedin Group, die we nu vooral kennen van zijn Mercedes-Benz-garages.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 17 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden