Twintig jaar na zijn introductie begint de Suzuki Swift volgend jaar aan zijn vierde tournee in Europa. In zijn vierde generatie pronkt het kleintje met een gloednieuwe motor, geavanceerde veiligheidssystemen en een infotainment waar je eindelijk geen hoofdpijn meer van krijgt. Of er ook een Swift Sport komt?
Over een lang gerekte onthulling gesproken. Want al sinds oktober is Suzuki de Swift aan het delen met de wereld. In vol ornaat, maar eerst nog als concept en zonder technische details. De puzzels voor de Europese versie zijn nu evenwel in elkaar geklikt. Waardoor we een volledig zicht hebben op de vierde generatie Swift die in 2024 op onze markt zal verschijnen.
Scherper dan je denkt
Laten we beginnen met het uiterlijk. Hoewel dat er op de Japanse plaatjes nogal eigenaardig uit zag, doen de Europese plaatjes 'm een stuk sportiever ogen. Oké, het is geen Peugeot 208 of Opel Corsa... maar iets zegt ons dat deze Swift stiekem ruimer zal zijn. Niet dat hij qua dimensies gegroeid is, want met 3,86 meter lang is hij identiek aan zijn voorganger. Al groeit de koffer met 10 liter als je de achterbank neer klapt. Standaard slikt de Swift een behoorlijke 255 liter.
Volgens Suzuki biedt het interieur een meeslepende en ergonomische rijervaring. Juist ja. Wij noteren vooral dat het dashboard subtiel naar de chauffeur is gericht, een 9-duims infotainmentscherm krijgt en aparte knoppen voor de klimaatcontrole. De tellerpartij, die is nog steeds lekker analoog, de gebruikte materialen waarschijnlijk nog steeds harder dan het valse gebit van je grootmoe. Ach, het is nét de charme van de Swift.
Ook als Sport?
Onderhuids bouwt de vierde generatie Swift verder op het Heartect-platform van zijn voorganger. Geen straf, want dat zegende het kleintje al met een plezierig rijgedrag. Wel compleet nieuw is de motor voorin. Die lijkt de motoren van de vorige generatie te combineren. Zo neemt hij de drie cilinders over van de 1-liter Boosterjet en de 1.2-liter longinhoud van de viercilinder BoosterJet. Het resultaat is de 1.2-liter driecilinder Smart Hybrid 12v. Jep, een milde hybride.
Of er ook nog een Swift Sport op de planning staat? Dat is momenteel koffiedik kijken. De vorige generatie prijsde zich - voor een eigenlijk onduidelijke reden - volledig uit de markt. Al hopen we stiekem op een - meer geslaagde - wederkeer. Niet in het minst omdat sportieve B-hatchbacks sneller verdwijnen dan een fiets zonder slot aan het station van Antwerpen.
Waarom? Daarom!
Nu hoor ik je denken: maar waarom zou je deze Suzuki Swift überhaupt willen kopen? Wel, omdat hij een frisse hatchbackwind is doorheen een zee van crossovers. Daarnaast zijn Suzuki's hallucinant betrouwbaar én komt deze Swift er desgewenst ook met vierwielaandrijving. In een B-segment hatchback! Tenslotte pakt de Swift ook uit met een uitgebreid arsenaal aan veiligheidsystemen. Denk een rijstrookassistent maar ook een noodrem, dodehoekwaarschuwing, achteruitrijassistent (Rear Cross Traffic Alert) en vermoeidheidsdetectie.
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Met een natte distributieriem zoals bij de PSA motoren wordt er 98 E5 aangeraden. PSA= peugeot,...
Door Janick 13 uur geleden
DS SM Tribute (2024)
Heel jammer van die onderbrekingen boven de achterwielen. Dat verpest toch de mooie lange lijn....
Door Robbedop 17 uur geleden
Dik, dikker, BMW M5 Touring M Performance Parts (2024)
R.I.P. wat ooit een subtiel autosnelweg kanon was.
Door GLENN 20 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
er is maar één oplossing. Vluchten uit de EU... het zal er niet op verbeteren. Heel veel...
Door suskewiet 23 uur geleden