Abarth viert dit jaar zijn 75ste verjaardag, maar dat is niet het enige dat in 2024 op hun agenda staat. Tegen eind dit jaar wil het merk namelijk alleen nog elektrische auto’s verkopen. Reden genoeg om driekwart eeuw aan benzinemotoren even in de bloemetjes te zetten met deze 695 75° Anniversario.
Dit jaar moet het gaan gebeuren: dan moet de verbrandingsmotor eruit bij Abarth. Dat beloven de Italianen namelijk al een paar jaar te gaan doen en kijk je er hun gamma op na, dan valt dat best eenvoudig te verwezenlijken. Zo staat daar binnenkort een 600e op stroom te pronken naast de eveneens elektrische 500e, die voorlopig nog zij-aan-zij met zijn voorganger op benzine wordt verkocht. Die laatste moet er dus binnenkort uit, maar niet zonder nog eens volop in de spotlight te mogen staan.
Evenveel stuks als cc’s
Ter ere van zijn 75-jarige bestaan heeft Abarth namelijk een nieuwe speciale editie onthuld maar die baseert zich niet op één van de nieuwe, elektrische modelletjes. In de plaats daarvan vertrekt deze 75° Anniversario-versie van de Abarth 695, hun inmiddels iconisch geworden bommetje op benzine. Die wordt voor de gelegenheid getrakteerd op knap stickerwerk met gouden accenten en die laatste kleur komt ook terug op de 17-inchvelgjes. Verder beschikt hij over Koni FSD-dempers en een gestapelde uitlaat met kleppen voor extra rumoer, terwijl hij in 6,7 seconden de 100 km/u bereikt dankzij zijn 1.4-litermotor met 180 pk en 250 Nm koppel… En die motor, dat is waar het hier eigenlijk allemaal om draait.
Abarth brengt deze speciale editie van de 695 namelijk op de markt in een oplage van precies 1.368 stuks en dat cijfer is niet toevallig gekozen. Dat is namelijk de precieze motorinhoud in cc’s van de T-Jet-motor die al sinds 2008 hun sportieve versie van de Fiat 500 op steroïden zet. Zie deze 695 75° Anniversario met andere woorden evenzeer als een eerbetoon aan de 75-jarige geschiedenis van het merk als aan deze benzinemotor, die dus de geschiedenis zal ingaan als de laatste verbrandingsmotor die Abarth ooit aangeboden heeft.
Recente reacties
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Het gevoel te hebben van meer overzicht te hebben? Is dat ook niet zowat de drogreden waarom de...
Door Adriaan 21 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
De auto weet natuurlijk niet dat hij op een eindpunt zit maar als je langzaam rijd wordt...
Door Jan 23 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Als je veel in een grootstad rijd,kun je geen camera's genoeg hebben. Want daar rijden wel wat...
Door mike 1 dag geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Deze houd achterliggende auto's in de gate. Als er 1tje opknalt maakt die foto's van alles rondom...
Door St 1 dag geleden