Het Britse Aston Martin heeft in het snuitje dat de rijken der aarde niet zitten te wachten op een peperdure elektrische coupé. Waardoor de derde generatie Vanquish er eentje van de oude leerschool is geworden, met simpelweg een gigantische 5.2-liter V12 voorin die dankzij twee turbo's 835 pk naar de achterwielen braakt.
De Aston Martin Vanquish verwierf naam en faam toen hij in 2002 verscheen in de James Bond film Die Another Day met achter het stuur Pierce Brosnan (de beste James Bond, fight me). In één klap was Aston Martin terug het hipste en tevens meest klassevolle merk ter wereld. De Vanquish-badge draagt dus een bepaalde historie met zich mee, waardoor Aston Martin geen risico's nam bij het ontwikkelen van de nieuwe generatie.
Sterkste Aston-motor ooit
Net zoals de vorige Vanquishen (Vanquishi?), baseert deze nieuwe generatie zich op een bestaand model. Ditmaal werd de DB12 gekozen, het huidige topmodel van Aston. Desalniettemin zijn de aanpassingen extensief. Tot op het punt dat de Vanquish eigenlijk over een 8 cm langere wielbasis beschikt. Of dit nu voor het design, dan wel de motor voorin is, dat is niet duidelijk. Wat we wel weten is dat de DB12 géén V12 voorin heeft liggen... maar deze Vanquish wel.
En wat voor een motorblok is dat geworden. Met 5.2-liter longinhoud en twee turbo's wekt de V12 een exuberante 835 pk en 1.000 Nm koppel op. Die kracht wordt via een achttraps-automaat van ZF richting de achterwielen geworpen. Sprinttijd naar de honderd 3,3 seconden. Topsnelheid? Maar liefst 345 km/u, dankjewel. Dit is de big daddy van Aston... en je zal het geweten hebben!
Moddervet
Het doel van de Vanquish is duidelijk, de Britten willen terug de stijlkoning worden van het Gran Tourer segment. Al zijn we niet helemaal overtuig dat ze daar in zijn geslaagd. Want de sierlijkheid van de eerste generatie die James Bond over een ijsvlakte stuurde, is bij deze generatie wat verdwenen. De gehele snuit is een grille geworden en door de turbo's was er nóg meer koeling nodig bovenop de motorkap en achter de voorwielen.
Waar we wel unaniem over zijn is de achterkant, die is simpelweg moddervet. Met een zwarte strook centraal en vier megalomane einddempers doet 'ie wat denken aan de Ferrari 250 GT SWB Breadvan (zoek die maar eens op). Binnenin gaat Aston Martin eerder klassiek en zijn er nog fysieke knopjes voor de meest belangrijke zaken zoals klimaatcontrole en instellingen voor het voertuig. Ook geinig: achter de voorstoelen zitten fraaie lederen aktetasjes die waarschijnlijk vlot meer kosten dan een Dacia Sandero. Hoewel deze Vanquish geen gelimiteerd model is, zal het Britse merk niet meer dan 1.000 exemplaren per jaar gaan bouwen.
Recente reacties
DS SM Tribute (2024)
Heel jammer van die onderbrekingen boven de achterwielen. Dat verpest toch de mooie lange lijn....
Door Robbedop 8 uur geleden
Dik, dikker, BMW M5 Touring M Performance Parts (2024)
R.I.P. wat ooit een subtiel autosnelweg kanon was.
Door GLENN 11 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
er is maar één oplossing. Vluchten uit de EU... het zal er niet op verbeteren. Heel veel...
Door suskewiet 14 uur geleden
Deze Porsche 911 Turbo kreeg een bizar jasje voor zijn verjaardag
Als je wil opvallen, lijkt deze mij alvast veel beter dan gifkikkergroen. Wel weersbestendig, graag.
Door JL 15 uur geleden