Wil je je klassieker toekomstbestendig maken, dan kan je die toch altijd elektrificeren? Zeker, maar dat is blijkbaar niet het enige dat je kan doen. Vraag het maar eens aan Lunaz Design, dat deze knappe Aston Martin DB6 niet alleen onder stroom zette maar ook overlaadde van de gerecycleerde materialen.
Lunaz Design is geen complete nieuwkomer op onze nieuwspagina. Het Britse bedrijfje houdt zich namelijk al even bezig met het restaureren van iconische klassiekers, die ze het liefste ook voorzien van een zuiver elektrische aandrijflijn. Zo kregen we al Range Rover Classics op stroom te zien terwijl ze even geleden nog de meningen verdeelden met de elektrische conversie van een zeldzame Bentley S2 Continental… Maar met deze Aston Martin DB6 gaan ze graag nog een stapje verder.
Zetels uit appelpulp
Zo mag de zetelbekleding van deze iconische granturismo er bijvoorbeeld wel uitzien als lekker klassiek leer maar in realiteit kijken we naar een materiaal dat grotendeels bestaat uit appelpulp — geen idee hoe ze het gedaan hebben. Voor de deurbekleding gebruikten de Britten dan weer maïs- en houtpulp en de tapijten bestaan uit een basis van gerecycleerde petflessen en gerecycleerde visnetten voor de zachtere bovenkant… En het ‘hout’ in bijvoorbeeld het dashboard en de pookknop, dat heeft een vorig leven als eier- en notenschalen achter zich.
Met al die koolstofbesparende maatregelen aan boord, spreekt het dus maar voor zich dat de gewoonlijke 4.0-liter zes-in-lijn niet mocht blijven. Die maakte naar aloude Lunaz-gewoonte dan ook plaats voor een elektromotor, al is er op dat vlak wel enige vooruitgang te melden. Zo schopt die het tegenwoordig tot 375 pk in de plaats van de 282 pk’s die de plofmotor kon ophoesten. Over het rijbereik blijft Lunaz voorlopig vaag, al weten we dat ze in hun eerdere DB6-projecten accu’s van 80 of 120 kWh verbouwden… Maar goed: op reis ga je er vermoedelijk toch niet mee aangezien je een klein miljoentje euro voor deze geëlektrificeerde Aston over moet hebben.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 12 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 16 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 21 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden