![Kimera Evo38 2024](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Lancia/anderefotos/kimera_evo38_2024_1.jpeg?itok=MQRMfzTw)
Lancia is helemaal terug, of toch al met één modelletje. Zo trokken ze even geleden het doek van een nieuwe Ypsilon maar is een elektrische hatchback niet wat je van je Lancia verwacht, dan kan je ook elders gaan shoppen… Bij Kimera, bijvoorbeeld, want die hebben net hun nieuwste modelletje klaar.
Ken je Kimera Automobili nog niet, dan kunnen we je dat moeilijk kwalijk nemen. Het Italiaanse bedrijfje houdt zich dan wel al sinds 2021 bezig met het bouwen van restomods op basis van de Lancia Monte Carlo, maar met een oplage van slechts 37 stuks zie je hun creatie nu niet bepaald dagelijks rondrijden. De creatie in kwestie was trouwens de Evo37, een pretraket die moest verwijzen naar de laatste achterwielaangedreven rallyauto die ooit een race won: de Lancia 037. Nadien werd de sport gedomineerd door modellen met vierwielaandrijving en dat kreeg die Lancia nooit… Tot nu.
Ruim 600 pk voor amper 1.100 kilo
Dit is namelijk de Kimera Evo38 en jawel: dat is in essentie een Evo37 die zijn vermogen naar de vier wielen stuurt. Dat is ook nog eens meer vermogen dan voorheen want waar de voorganger het hield op — ocharme — 505 pk en 550 Nm koppel, schopt de Evo38 het tot 608 pk en 580 Nm. Die haalt hij uit een speciaal voor Kimera gemaakte 2.1-liter turbomotor die standaard gekoppeld wordt aan een handgeschakelde zesbak, al belooft Kimera ook te werken aan een sequentiële versnellingsbak. Hoe snel je met dit alles naar de 100 gaat, verklappen de Italianen niet maar de cijfers spreken voor zich: die dik 600 pk aan vermogen moet slechts 1.100 kilogram in beweging krijgen.
![Kimera Evo38 2024](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Lancia/anderefotos/kimera_evo38_2024_3.jpeg?itok=6mPD90Zc)
Ook het designteam van Kimera heeft trouwens niet stilgezeten. Zo beschikt de Evo38 over nog verder uitgeklopte wielkasten dan zijn voorganger en steken ook de bumpers in ’t nieuw. Verder werd de luchtgeleiding grondig hertekend, getuige die enorme koelsleuf in de motorkap. Het resultaat is iets waar de nieuwe Lancia Ypsilon op zijn zachtst gezegd niet tegenop kan, hoe knap we die nieuwkomer ook vinden… Al zal je vermoedelijk wel iets makkelijker aan zo’n Ypsilonnetje geraken: Kimera gaat deze Evo38 bouwen in een oplage van slechts 38 exemplaren.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 13 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 16 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 18 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden