Wat als: BMW een X7 maakt?

Ditmaal een achterhaalde vraag, want BMW heeft de komst van de X7 bevestigd. Maar vanwaar komt die interesse voor een bakbeest op hoge pootjes?

Rond de eeuwwisseling ontstond er een heuse SUV-strijd. Hoewel Land Rover al jaar en dag een luxe-allesverslinder aanbood in de vorm van de Range Rover ging het pas echt hard toen de Duitsers er zich mee begonnen te moeien. Mercedes lanceerde in 1997 de ML via een cameo in de tweede episode van Steven Spielbergs dinosaurusuitje, Jurassic Park: The Lost World. Drie jaar later was het tijd voor BMW, de X5 kreeg het marketing-predikaat SAV opgeplakt, ofte: Sports Activity Vehicle. Een gigantisch succes - de wagen, niet de afkorting - dankzij zijn sportieve handeling, Bangle-styling en bruikbaarheid.

SUV+1

Die andere grote Duitser, Audi, heeft tot op de dag van vandaag geen antwoord op de X5 en ML. Toegegeven, in 2006 kwamen ze in Ingolstadt wel op de proppen met de Q7. Een mastodont van een wagen die zeven zitplaatsen en een koffer met de afmetingen van een Renault Clio wist te koppelen aan heerlijke motoren (lees: de V12-diesel). Het bakbeest van Audi kwam echter op een pijnlijk moment. De kort opvolgende recessies en stijgende brandstofprijzen zorgden ervoor dat de wagen in het straatbeeld werd bestempeld als asociaal. Wanneer heb jij ooit een sympathieke Q7-eigenaar gezien? Juist ja...

Al was niet enkel Audi in dat bedje ziek. Ook Mercedes kwam met een luxe-versie van hun Geländewagen op de proppen. De GL was nog obeser en kon nog meer materiaal meezeulen dan de Q7. Al kwam hij minder corpulent over dan de jongen met zijn vier ringen. BMW? Die volgde niet maar kwam wel in 2008 op de proppen met - wederom - een nieuw uitgevonden segment. De Sports Activity Coupé of gewoonweg SAC. Wagen van dienst was de X6. Een wagen die Q7-eigenaars meteen aanzette om de overstap te maken door zijn even exuberante styling, maffia-gehalte en lager verbruik. Dat hij kleiner, 10.000 euro duurder en minder praktisch is dan de X5 zal hen worst wezen. Kijk gewoon naar die in your face-looks!

Groeien

Gaandeweg bleef BMW het X-gamma opvullen. Kort na de X5 kwam het sensibele X3-broertje al op de markt. Daarna was het de beurt aan de X6 en in 2009 volgde de 1 Reeks op hoge pootjes, de X1. Sinds kort, kunnen we ook de 2de SAC uit München bestellen, de X4.

Eén voor één zijn de X-modellen van BMW een succes en de X4 gaat daar geen uitzondering op zijn. Toch mist het merk met het propellerlogo een X'er om te concurreren in de - letterlijke - hoogste & grootste regionen van SUV-land. Want in tegenstelling tot het armzalige Europa is er in Amerika en alle opkomende landen een enorme vraag naar wagens die zeven mensen kunnen verplaatsen in alle luxe. Zoals eerder aangehaald heeft Audi de Q7, Mercedes de ML en Volkswagen komt in 2016 op de proppen met een productievariant van de CrossBlue Concept.

Het is dus tijd voor BMW om met een nieuwe big daddy op de proppen te komen. Want naast al die melige groene I-modellen is het terug tijd om een C02-monster de wereld in te blazen. Een slechter imago dan de G 63 AMG 6X6 kan-ie toch nooit krijgen. De wereld vraagt er om, BMW kan het maken en het succes ervan is - nu al - gegarandeerd. Wel benieuwd naar welke SUV-iaanse afkorting ze gaan bedenken op de marketingafdeling...

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws