Mercedes heeft voor het eerst een plug-inhybride SL, maar niet op de manier die je denkt. De SL 63 S E Performance gebruikt zijn extra elektro namelijk met één doel voor ogen: extra pk’s. Dat maakt er de krachtigste SL ooit van en wat blijkt: daar moet je flink wat poen voor over hebben.
Elektromotoren zijn voor veel goed, vraag het maar aan Mercedes. Zij bieden niet alleen een eindeloos gamma aan plug-inhybrides aan met vaak marktleidend grote elektrische actieradii, maar voegen af en toe ook eens een elektromotor toe om gewoon meer pk’s op te wekken. Kijk maar eens naar de nieuwe SL 63 S E Performance, die zich dankzij het samenspel van een V8 en een elektromotor mag kronen tot de krachtigste SL die Mercedes ooit geproduceerd heeft… En nu weten we ook wat je voor dat titeltje over moet hebben.
Supercar-geld voor supercar-pk’s
Vanop heden staat de SL 63 S E Performance namelijk in de configurator vanaf 233.590 euro — of in mensentaal: een klein kwartmiljoen. Daarmee is hij, ter vergelijking, welgeteld 31.036 euro duurder dan een SL 63 zonder extra accu, al is het hem hier om die accu natuurlijk niet echt te doen. Daar haal je namelijk maar 13 elektrische kilometers mee, maar dat maakt deze plug-inhybride dubbel en dik goed met zijn vermogen. Waar de reguliere SL 63 het namelijk houdt op 585 pk, produceert het blok van de S E Performance op zich al 612 pk en voegt de elektromotor daar nog eens 204 pk aan toe. Het eindresultaat is dus 816 pk en 1.420 Nm koppel, goed voor een 0-naar-100-sprint in 2,9 seconden terwijl het exemplaar met enkel een V8 daar — ocharme — 3,6 seconden over doet.
Heb je nog meer argumenten nodig om die prijs te verantwoorden, weet dan dat je SL 63 S E Performance standaard voorzien wordt van adaptieve ‘AMG Ride Control’-dempers, keramische remmen en een meesturende achteras. Verder krijg je kosteloos de keuze uit vijf metalliclakken en kan je tegen een meerprijs nog eens vijftien andere kleurtjes bestellen. Terwijl je toch bezig bent kan je de hele boel verduisteren met een AMG Night-pakketje van 908 euro of het aerodynamicapakket toevoegen met wat extra luchtgeleiding voor 3.388 euro. Aan het einde van de rit betaal je dan bijna supercar-geld voor deze Mercedes-AMG… Maar je geeft er dan ook bepaalde supercars het nakijken mee.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 11 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden