Na de veredelde Ateca als eerste "sportwagen" voor sportwagenmerk Cupra, pakt het merk nu uit met haar tweede inzending: een plug-inhybride-crossover. Jep, het gaat zo'n merk worden, Cupra.
De sportwagenafdeling van Seat mag het vandaag exact één jaar op eigen pootjes rooien. Met als eerste product de Ateca, een Seat Ateca met de aandrijflijn van een Volkswagen Golf R, nu krijgen we de Formentor voorgeschoteld. Een licht gefermenteerde Golf GTI, of zo lijkt het toch. De "vanaf de grond voor het merk ontwikkelde auto" is namelijk een crossover (ugh) met een aandrijflijn die 245 pk op weet te wekken. Deze keer gewoon de 2-liter turbobenzine van de Golf GTI van het rek gehaald, Cupra? Nou, het is toch net iets anders.
Plugger
Deze Formentor - wat een naam - is namelijk een fiscaal geoptimaliseerde sportieveling. Of in andere woorden; een plug-inhybride. In deze Formentor wordt namelijk een niet nader genoemde krachtbron gekoppeld aan een elektromotor en een accupakket. Goed voor een theoretische elektrische range van 50 kilometer. Waardoor we er van uit gaan dat hij ook op CO2-vlak perfect geoptimaliseerd is voor de kleine zelfstandige.
Cupra, een sportmerk. Waardoor er hoogstwaarschijnlijk ook wat sexy topsnelheden of sprinttijden vallen te rapen bij deze Formentor? Wel, die geeft Cupra niet mee. Hij heeft wel een 7-traps DSG! Waardoor hij in de file lekker comfortabel zal zijn. Desalniettemin laat Cupra in het persbericht ongeveer 11 keer vallen dat dit daadwerkelijk een "performance"-auto is. Zucht.
Goed voor de dag
Al geven we Cupra graag nog een beetje krediet. Want eerlijk is eerlijk, deze Masturbator - of hoe noemde 'ie nu weer? - komt best lekker voor de dag. Als een soort van Spaanse take op de Alfa Romeo Stelvio. Een stuk kleiner uiteraard, deze Formentor, maar dat maakt de uiterlijke kenmerken enkel nog maar dikker.
Of het de bedoeling is dat deze concept in productie gaat? Alles lijkt er alvast op te wijzen. Al ligt dus eerst de focus op de concept, tijdens het autosalon van Genève.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 3 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden