Ford Tourneo Connect VS Tourneo Courier: Wat is het verschil?!

Ford Tourneo Connect vs Tourneo Courier verschil info

Stap je vandaag de Ford-dealer binnen, dan zal je niet één maar wel twee gezinsbusjes tegen het lijf lopen, de Tourneo Courier en de Tourneo Connect. Op het eerste gezicht lijken ze identiek, maar de éne is een Volkswagen Caddy in vermomming en de andere de goedkoopste nieuwe auto bij Ford. Volg even mee...

Citroën heeft zijn Berlingo, Renault heeft zijn Kangoo en Ford heeft zijn, euhm, tja... da's eerder ingewikkeld. Want Ford heeft niet één, maar wel twee gezinsbusjes in het gamma staan. Een eigenaardige keuze die het gevolg is van een grotere samenwerking met Volkswagen... en Fords slink plannetje.

Naamchaos

Laat ons meteen beginnen met de verwarring die kan ontstaan qua naamgeving. Iedereen kent namelijk een Ford Transit (het is tenslotte één van de meest favoriete bestelbusjes in Europa), maar ga je eenmaal richting gezinsbusjes, dan moet je spreken over Tourneo. Binnen die Tourneo-familie heb je de Connect en de Courier. Waarom ze voor namen zijn gegaan die zo dicht bij elkaar liggen (en niet flitsend klinken)? Het is ons een raadsel!

Hoewel je zou kunnen denken dat de Connect simpelweg een grotere versie is van de Courier - hij is tenslotte 17 cm langer, is het spijtig genoeg niet zo simpel. Zo is de Tourneo Courier een Ford Puma met een busjespak, maar is de Tourneo Connect in essentie een Volkswagen Caddy in vermomming. Het gevolg van een grotere samenwerking tussen Ford en VW, waarbij ook platformen voor EV's en pick-ups worden uitgewisseld.

Orde op zaken stellen

Oké, dit weten we dus tot nu toe (en proberen we ook te onthouden): de Courier is een Ford Puma, de Connect een Volkswagen Caddy. Dat heeft natuurlijk ook zijn gevolgen binnenin en onder de kap. Zo krijgt de Connect het interieur van de VW Caddy, terwijl de Courier dat van de Puma leent. Daardoor komt de Courier een stuk speelser voor de dag. Dat merk je ook aan het design, waarbij de Courier zich meer profileert als een SUV busje! Jep, weerom een nieuwe segment uitgevonden.

Onder de motorkap van hetzelfde laken een broek. De Connect beschikt namelijk over krachtbronnen van Volkswagen. Die 1.5 "Ecoboost" van 114 pk? Da's uiteraard gewoon een 1.5 TSI. Idem voor de 2.0 EcoBlue diesel met twee vermogensversies (102 en 122 pk), dat is uiteraard de overbekende 2.0 TDI van Volkswagen. De Connect PHEV? Een Caddy plug-in, uiteraard. De Courier, die krijgt simpelweg één Ford-motor onder de kap: een 1-liter driecilinder EcoBoost van 124 pk. En dat heeft verregaande gevolgen.

Prijs geeft de doorslag

Kijk, tot dusver zijn beide gezinsbusjes op het eerste gezicht identiek, maar onderhuids ook zeer verschillend. Hét grote verschil vinden we echter in de prijslijsten. Zo zet de Tourneo Connect zich in de catalogus voor net geen 32.000 euro, terwijl de Tourneo Courier nog geen 25.000 euro moet kosten in de basis! Of anders gezegd: Ford nam met liefde de Volkswagen Caddy aan van Volkswagen in ruil voor het elektrische MEB-platform, maar ontwikkelde tegelijkertijd een gelijkaardig busje dat er beter uit ziet, lekkerder stuurt en 7.000 euro goedkoper is.

Slim gespeeld Ford, slim gespeeld...

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws