Test: Tesla Model Y Long Range Single Motor 2024 [VIDEO]

Tesla Model Y Long Range Single Motor test review rijtest belgie info 2024

Hoewel geheel leasingland zit te wachten op een opgefriste Model Y, duwt Tesla eerst nog nieuwe motorvariant in onze nek. Die Model Y Long Range Single Motor is echter een schot in de roos. Meer range... voor minder geld. Dit is misschien wel de enige EV die er echt toe doet op je leasinglijst.

Wat is dit?

O gewoon, de meest verkochte auto ter wereld vorig jaar. En hoewel de verkoop van de Tesla Model Y de voorbije maanden een vrije val heeft genomen, zal dat niet liggen aan wat je krijgt voor je geld. Meer nog, deze Long Range Single Motor pronkt met 600 km range, voor een lager prijskaartje. Wat kan je hier niet leuk aan vinden?


Check hier onze video:


Waar blijft die facelift?

Tja, het is de vraag die door - nu ja - ieders hoofd spookt. Want nu lager broertje Model 3 een duchtige update heeft gekregen in 2023, werd aangenomen dat de Model Y zou volgen in 2024. Helaas pindakaas, opperheerser Elon Musk heeft al met klem ontkend dat er nog een Model Y facelift komt dit jaar. Om de massa te sussen introduceert Tesla in verschillende landen wel een interessante nieuwe variant van de Model Y. De Long Range Single Motor.

Tesla Model Y Long Range Single Motor test review rijtest belgie info 2024

Om dat even in mensentaal te omschrijven: tot voor kort kocht je ofwel een Tesla Model Y met "kleine" accu en elektromotor op de achteras, of meteen de variant met grote accu en vierwielaandrijving. De laatste liet meteen de prijs stijgen met 7.000 euro, waardoor sommige (leasing)klanten uit de boot vielen. Insert de Long Range Single Motor. Mét grote accu, maar wel één elektromotor op de achteras. Goed voor de range en het prijskaartje - maar daarover verder meer.

Dit is dus de nieuwe Tesla Model Y?

Niet nieuw, wel de nieuwste uitvoering. Want zoals het een échte Tesla betaamt zie je visueel geen verschillen tussen basisversie of van de pot gerukte Performance. Je krijgt dezelfde 19-duims velgen en dezelfde standaard witte lakkleur die niet zou misstaan op de koelkast in je keuken. Zit er wat sleet op het design van de Model Y? Dat laten we in het midden.

Tesla Model Y Long Range Single Motor test review rijtest belgie info 2024

Al kom je wel een heel 'end als je opteert voor het heerlijke Midnight Cherry Red en de 20-duims turbinevelgen. Let wel, die laatsten kosten je alleen op papier al 35 km aan range. Waardoor het misschien niet al te bijster slim is om 2.200 euro extra neer te leggen voor minder rijcomfort (want: grotere velgmaat) en minder range. Kijk, nu begrijp je meteen waarom je zoveel Model Y's ziet met die standaard - nogal banale - 19-duimers.

Kan het interieur nog door de beugel anno 2024?

Wel, beter dan je denkt. Het minimalisme waarmee het Amerikaanse merk destijds mee uitpakte is qua sfeergevoel al hopeloos ingehaald door Polestar en co. Maar de cabine van de Model Y blijft doordacht. Er is ruimte te over, er zijn meer opbergvakken dan in een Citroën Berlingo en de zitruimte achterin is aangenaam riant. Hoewel hij de tierlantijntjes mist die Model 3 facelift ondertussen wel al heeft, is dat niet altijd een nadeel.

Tesla Model Y Long Range Single Motor test review rijtest belgie info 2024

Zo heeft de Model Y in de basis nog steeds fake houtinleg (wat voor sommigen als oubollig kan worden ervaren), maar beschikt hij nog wel over een fysieke hendel voor de richtingaanwijzer. Alleen daardoor is deze Model Y in de praktijk stukken handiger dan de opgefriste Model 3! Het centrale scherm van 15,4 duim is nog steeds het pronkstuk in de Model Y. Tegenwoordig toont die op sommige momenten wel meer tabbladen dan de computer van je schoonmoeder, maar de bediening blijft een ergonomisch gemak. Waarom Tesla evenwel vol blijft houden met geen Android Auto of Apple CarPlay toe te laten, het is ons een raadsel. Wij willen Waze, Elon, geen Cuphead of scheetkussen.

Hoe zit het nu met die nieuwe aandrijflijn?

Simpel eigenlijk. Neem een Model Y Long Range Dual Motor met de accu van zo'n 75 kWh (batterijen variëren soms bij Tesla) en sloop de elektromotor op de vooras. Het resultaat is deze Long Range Single Motor: 75 kWh aan accu en 340 pk (450 Nm) op de achteras. Het voordeel van die chirurgische ingreep? Niet enkel een lager gewicht, lagere prijs en opnieuw een spotlight op de Model Y, maar ook een gegroeid range.

Tesla Model Y Long Range Single Motor test review rijtest belgie info 2024

Deze Model Y LRSM is namelijk de nieuwe rangekoning van het Y-gamma. Met 600 km overtreft deze Single Motor vlot de duurdere Dual Motor (Range: 533 km) en al zeker de instap-Model Y (range: 455 km). O ja, moest je het willen weten, ook deze Model Y Long Range Single motor kan laden aan 11 kW AC en 250 kW DC. Zoals het moet...

Hoe rijdt deze Model Y Long Range Single Motor?

Zoals elke andere Model Y. De demping is relatief droog, het geluidscomfort kan beter en je zit nog steeds op je stoel in plaats van in je stoel.. maar dan hebben we zowat alle nadelen gehad. Puur qua aandrijflijn blijft deze Model Y in zijn segment de referentie qua elektrisch rijden. De elektromotor op de achteras is met zijn sprint van 5,9 seconden nog steeds pittig en zijn top van 217 km/u maakt 'm ook bruikbaar op de Autobahn (moest je daar 's nachts van wakker liggen).

Tesla Model Y Long Range Single Motor test review rijtest belgie info 2024

De manier hoe deze Model Y omspring met zijn energie zonder over te komen als een eco-karretje is daarbij ongelooflijk. Wij klokten onze testperiode (in uitmuntende weersomstandigheden voor EV's) af met een gemiddeld verbruik an 12,8 kWh/100 km, goed voor een range van om en bij de 575 km. Er zijn maar weinig EV's die het evengoed doen... en al zeker niet voor de prijs.

Wat kost dit ding nu?

Om Linda en Ruddy meteen gelijk te geven: nee, deze Model Y Long Range Single motor ligt nog steeds niet binnen handbereik voor de gemiddelde particulier. Op de leasingmarkt zien we toch een ander verhaal. Want met 49.970 euro parkeert hij zich mooi tussen de Standard Range (45.970 euro) en de Long Range Dual Motor (52.970 euro). Zoek je ergens anders evenveel auto, met evenveel koffer (854 liter tot 2.158 liter!) en evenveel range? Dan leg je vlot 2 tot 3 keer neer dan wat je hier moet betalen. Hallucinant eigenlijk...

Tesla Model Y Long Range Single Motor test review rijtest belgie info 2024

Conclusie

We hebben medelijden met de rivalen van deze Tesla Model Y. Want telkens ze een stapje dichterbij komen, zet Tesla even de afterburner aan. De enige reden om deze Model Y Long Range Single Motor niet te kiezen… is omdat je de Model Y al doodsbeu bent gezien in het straatbeeld.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
this 13:24
afbeelding van this

Die 'fake' houtinleg is gewoon echt hout hoor. Voel er maar eens aan, je merkt direct dat dit geen plastic is.
Het zal vast wel een heel dun laagje zijn, maar zeker geen plastic.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws