![MG rechtbank MG rechtbank](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/MG/anderefotos/mg-rechtbank.jpg?itok=fSge14Fd)
MG kreeg samen met zustermerk Maxus het hoogste importtarief van 37,6% voor Chinese elektrische auto's opgeplakt door Europa. Dat is allesbehalve naar de zinnen van moederbedrijf SAIC dat nu Europa voor de rechter sleept. Want als praten niet helpt...
In het kort
De Europese Unie deed begin dit jaar onderzoek naar oneerlijke praktijken met in China gebouwde EV's in de hoofdrol. Die auto's zouden genieten van overmatige subsidies door China waardoor concurrenten compleet uit de markt worden geprijsd in Europa. Na het onderzoek werd een nieuwe importtaks per juli 2024 geïntroduceerd die varieert van 17,4% tot maar liefst 37,6%. MG en Maxus kregen het hoogste tarief.
De nodige onderhandelingen en delegaties ten spijt, lijkt het er op dat de nieuwe importtaksen voor in China gebouwde auto's nog een staartje krijgt in de rechtbank. Saic, het moederbedrijf van onder andere MG en Maxus, kan het namelijk niet verkroppen dat beide merken het hoogste importtarief opgespeld krijgen, ondanks de grootschalige medewerking én verregaande argumenten.
Dan maar voor de rechtbank
SAIC ziet zich dan ook genoodzaakt om verdediging aan te tekenen in de rechtbank. Enerzijds om hun gelijk te behalen, anderzijds om hun legale belangen te verdedigen. De groep is namelijk van mening dat het Europese onderzoek naar in China gebouwde auto's constructeurs verplichtte om buiten proportie bedrijfsinformatie vrij te geven. Informatie die vaak gevoelig is en interessant kan zijn voor concurrenten.
![](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Varia/importtaks-ev-china.jpg?itok=VGE-DCJi)
Daarenboven is SAIC van mening dat, ondanks het vrijgeven van alle bedrijfsgeheimen en daarbij horende onderbouwde tegenargumenten, de EU bewust belangrijke informatie heeft genegeerd en toch een verhoogd tarief heeft doorgevoerd.
Ter verduidelijking: het gaat op dit moment over een provisoire wet die pas in november 2024 officieel in steen zal worden gebeiteld. Het lijkt er dus op dat SAIC er alles aan zal doen om de importverhoging weg te werken tegen november. China versus Europa... benieuwd wie aan het kortste eind trekt.
Lees HIER alles over de verhoogde importtaksen op in China geproduceerde EV's.
Recente reacties
Eerste test: Renault Rafale (2024)
Gemiddeld testverbruik 4,7 liter / 100 km. Da's niet veel. Over wat soort parcours? Vooral vot...
Door JL 4 uur geleden
Nooit eerder zoveel snelheidsboetes in België (maar dat komt niet omdat je harder rijdt)
De technische tolerantie is er wel nog steeds, dus die 1km/u te snel is al minstens 7km/u te snel...
Door this 12 uur geleden
Opinie: De beste SUV van Mercedes... is een C-Klasse All Terrain
Ik volg Yves volledig. Ik ben ook fan van dit concept. Helaas is Mercedes niet de enige die geen...
Door Maarten 1 dag geleden
Test: Tesla Model Y Long Range Single Motor 2024 [VIDEO]
Die 'fake' houtinleg is gewoon echt hout hoor. Voel er maar eens aan, je merkt direct dat dit geen...
Door this 1 dag geleden