Column YW: Het treinnetwerk is dé mobiliteitsoplossing

Zoals Frank Focketyn ooit mooi wist te tieren in en sketch van In De Gloria: "Alles is vol!" Dikke kaka dus. Niet in de broek, wel op ons Belgisch wegennet. De oplossing? Die moeten we misschien wel eens gaan zoeken op het treinnetwerk. Letterlijk. Nee, berg die hooivork en fakkel gerust maar op, ik trek niet de kaart van het openbaar vervoer. Welke dan wel?

Ideeën kunnen romantisch zijn. Denk maar aan een kaarslichtdiner op een terras in een pittoresk dorp in Zuid-Frankrijk. Wat de gedachte er echter niet bij vertelt is dat de ober waarschijnlijk hopeloos arrogant is, muggen je levend villen en de vis wat zuur smaakt. Kortom; het is niet omdat een idee romantisch klinkt, dat het ook een goed idee is. Ultiem voorbeeld; de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Klinkt goed, werkt niet.

Een mobiliteitsidee dat in haar huidige hoedanigheid nooit zal kunnen werken trouwens, want het romantische openbaar-vervoer-idee is er eentje van elke tien minuten een trein naar eender welke locatie. Een concept dat werkt in steden zoals Parijs en Berlijn maar nooit uitgewerkt kan worden over de 30.000 vierkante kilometer van België. Toch is het treinnetwerk geen complete verspilling van belastinggelden, ruimte en natuur. Want de NMBS heeft onbewust - letterlijk - de weg geplaveid voor dé mobiliteitsoplossing in België; de autonome wagen.

We zitten in de autosector namelijk met een bijna onoplosbaar vraagstuk. Eentje die openlijk afvraagt hoe we nu de autonome wagen gaan implementeren in het huidige verkeer. Want al die file-assistenten klinken dan wel romantisch, in de realiteit kan geen enkele productiewagen met autonome tech aan boord meer dan 500 meter rijden in een stad zonder stevig de fout in te gaan... en dat gaat 'ie ook de eerste decennia niet kunnen. Niet de schuld van de technologie, wel de schuld van de onbetrouwbare variabelen (lees: voetgangers, fietsers, chauffeurs van een niet autonome wagen). Als we je vertellen dat de technologie in staat is om een stilstaande fietser te herkennen maar geen idee heeft wat nu de voor of achterkant is, dan weet je toch genoeg?

column-yw-autonoom

Tijd om het treinnetwerk in de formule te gieten. Want aan de éne kant hebben we autonome wagens die perfect kunnen werken zolang ze enkel maar met elkaar moeten communiceren en kunnen opereren in strikt afgelijnde omgevingen, aan de andere kant hebben we een netwerk van 'wegen' waar variabelen tot het minimum zijn beperkt. Zo moeten treinen geen voorrang van rechts geven op een fietser, bijvoorbeeld. Voel je zelf de oplossing al komen? Wat als we alle spoorwegen in België ombouwen tot een snelwegnetwerk voor autonome wagens...

Beeld je dan ook in dat je met je auto zelf tot aan het station rijdt en daar de autonome technologie het over neemt, communiceert met de andere wagens op het netwerk, zich mooi invoegt aan 120 km/u en in konvooi mee tuft naar waar je moet, automatisch de afrit neemt bij het station dat het dichtst bij je bestemming ligt en daar op een lange afrijstrook je terug verplicht het stuur over te nemen. Klinkt romantisch toch?

De bezetting van het huidige treinnetwerk zou alvast van "sporadisch" naar "continu in gebruik" gaan. Autodeelbedrijven (genre: Cambio) kunnen autonome voertuigen voorzien voor de huidige pendelaars en het bestaande wegennet wordt Frank Focketyn-gewijs serieus ontlast. Iedereen wint in deze situatie. Alleen zullen overheid, NMBS en bewoners in de omgeving van een spoorweg/station er alles aan doen om hier een stokje voor te steken. Waardoor we met z'n allen stil blijven staan. Letterlijk en figuurlijk...

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
FLP 14:27
afbeelding van FLP

Leuk denkoefeningetje, maar in de praktijk helaas niet haalbaar. In een trein past nog steeds veel meer volk dan in meerdere autonome auto's (ookal kunnen die tot op een paar cm van elkaar rijden). Autodelen voor de pendelaar zal volgens mij ook sowieso duurder zijn dan de prijs voor een treinabonnement nu. En last but not least, de kost om de spoorwegen om te vormen tot gewone wegen zou uiteraard gigantisch zijn.

Yvesw 14:39
afbeelding van Yvesw

FLP: Zouden die plaatsen in een trein niet ruimschoots voorbijgeschoten worden door verhoogde bezetting op het netwerk. Als in: 1 trein voor 300 personen per half uur of 250 auto's (niet iedereen zit alleen in de auto) die op een halfuur voorbij rijden. Dat moet een haalbaar getal zijn.

Autodelen moet inderdaad op een andere manier. Bekijk het zo; de miljoenen/ miljarden die de NMBS nu investeert in treintoestellen, onderhoud van spoorwegen, stations, etc etc kunnen ze nu investeren in een vloot autonome auto's die bijvoorbeeld maar enkel van station tot station kunnen rijden. Dat moet toch voor hetzelfde geld kunnen (= hetzelfde tarief voor de pendelaar).

De kost om de spoorwegen om te vormen zal inderdaad stevig zijn maar het jaarlijks economisch verlies door in de file te staan is ook astronomisch. Wederom een gevalletje 'de kost verplaatsen'.

Open ter discussie natuurlijk. :-)

FLP 09:53
afbeelding van FLP

Voor de eerste twee heb je wel een punt. Maar dat omvormen blijft toch te kostelijk denk ik. :)

UNSTABLE_CARPORT 14:52
afbeelding van UNSTABLE_CARPORT

Doet me een beetje denken aan de aflevering van Top Gear waar ze op de rails reden met een Audi en Jaguar ;)

4g63 07:17
afbeelding van 4g63

Momenteel aantal havenbedrijven die bussen inleggen voor hun wernemers met opstappen P&R E19 Kontich, rond punt Wijnegem,... en nog haltes. En dit 1h vóór je moet beginnen, en ja, ook in ploegen. Hierdoor ontlast je de ring en de snelwegen van en naar de ring.
Wat kan voor bedrijven kan voor kantoorgebouwen bijv ook, deze staan regelmatig op wandelafstand van mekaar.
Of zoek werk kortbij, of verhuis?
Lang 35 min enkele rit gedaan, daarna slechts 10 min, wereld van verschil.

Pierre Vervaeke 21:07
afbeelding van Pierre Vervaeke

Toch ligt de oplossing voor de files voor de hand.
1.Als je een job voor het leven met bybehorend pensioen by de overheid wilt dan moet je binnen wandel/fietsafstand van die job gaan wonen.
2.Maak van dat spoornetwerk een ondergronds 24/7 metronetwerk.
Vergelyk maar eens de capaciteit van de Londense metro met het NMBS netwerk.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws