Open (lezers)brief: Sportbanden voor iedereen!

Sportbanden open brief Autofans

Aan alle banden- en autoconstructeurs: laat ons niet in de steek! Want Autofans met vaak iets oudere rijdersauto worden in de kou gelaten als het aankomt op nieuwe generatie hoog presterende banden. Dat moet toch beter kunnen?

Zelf ben ik fan van pure rijdersauto's. Gerief zoals de Honda S2000, de Toyota GT86 of de Lotus Elise. Auto's waarbij het rijden nog echt sensatie brengt. Door de jaren heen heb ik met grote interesse de tendens van de ultra high performancebanden voor het segment van de rijdersauto's gevolgd. Want laat ons eerlijk zijn, de meest moderne sportieve banden worden vaak niet meer geleverd in een bandenmaat voor oudere rijdersauto's.

Zo heb ik zelf een setje Michelin Pilot Sport 4S'en uit Amerika moeten importeren omdat de juiste bandenmaat in Europa niet beschikbaar was. Onverantwoord natuurlijk, want de banden hebben geen E-keurmerk van Europa. Not done voor de verzekering, ook al staan ze kwalitatief aan de top. Het gevoel? Bandenfabrikanten laten ons wat in de steek.

Deels het gevolg van constructeurs die steeds grotere velgen onder auto's zetten. Zelf kijk ik deze evolutie met lede ogen aan. Grotere wielen zorgen voor meer gewicht met als gevolg dat auto's meer vermogen nodig hebben om dat wiel überhaupt in beweging te krijgen. Daarnaast vraag je meer energie tijdens het remmen. Samen met de groei van de velg (zowel in de hoogte als de breedte) neemt vaak de wandhoogte van de band er rond af.

Sportbanden open brief Autofans

Op een supersportieve wagen die op de openbare weg wordt gereden denk ik dat het belangrijk is een minimumhoogte te hebben van de zijflank. Zelf vind ik een minimum van 45R17, 40R18 en 35R19 wenselijk. Het is iets waar de auto- en banden industrie wel even moet bij stilstaan.

Het jammere van dit alles is dat de sportwagens en hothatches van vroeger niet meer van de laatste technologie kunnen genieten, want bandenfabrikanten houden die top-of-the-line technologie voor wagens met velg maat 19" of groter. Hierbij wordt de purist vergeten die onder zijn youngtimer het beste rubber wil zonder daarbij verplicht te zijn over te stappen op een semi-slick band die soms nog wel in 16", 17" of 18" beschikbaar is.

Zelf heb ik 2 wagens waar ik het beste rubber voor wil maar waar ik verplicht ben om naar een B-merk te gaan. Een band waarbij de technologie meer dan 7 jaar oud is, is voor mij geen optie. Graag vraag ik dan ook bandenfabrikanten om rekening te houden met de specifieke doelgroep die sportief rubber op 17-duims en 18-duims velgen wil plaatsen.

Banden zoals de Michelin Pilot Super Sport of PS4S, Continental SportContact 6, Goodyear Eagle F1 SuperSport, Yokohama Advan Sport V105 of Bridgestone S007. Het zijn banden die wonderen zouden doen voor auto's zoals de Subaru BRZ, Ford Fiesta ST, Audi S3, BMW E46 M3, Suzuki Swift Sport, Porsche 911 (996) etc...

Bedankt voor het lezen, Kevin E.
(België)

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Techno Patat 22:24
afbeelding van Techno Patat

Het is waar wat je zegt als liefhebber, ik deel je mening! Maar we moeten eerlijk zijn, van het lijstje youngtimers die je opnoemt gaat het gros momenteel relatief goedkoop tussen de showmannen over en weer en die willen niet het beste... die willen het goedkoopste want al hun geld zit al in de veel te dure auto. Bijgevolg: geen groot genoege markt voor die maat :(.

En daarnaast ook nog: veel oudere auto’s zijn net leuker als ze ietwat speelser op de baan staan. De eerder genoemde gt86 wordt zelfs standaard op ‘eco’ rubber geleverd om hem speelser te maken en makkelijker te laten driften :).

En ik heb toch graag 235/40/19 om nog wat band over te houden op de velg (breedte van de band moet je vermelden want de ‘40’ is de relative hoogte ten opzichte van de breedte... een 225/40/19 zal lager zijn dan een 285/35/19 ;-).). De band is tenslotte je eerste schokdemper en als je band al de kleine dingen kan dempen is dat al aangenamer voor je velg en jezelf :D

JRE 13:19
afbeelding van JRE

Ik volg TP hierin. Die modellen zijn ook ontwikkeld met de bandentechnologie van dat moment.

Over de hoogte van de flanken geef ik jullie ook volkomen gelijk. De beperkte voordelen van banden met een heel lage flank wegen niet op tegen de nadelen. Het een en ander heeft natuurlijk ook te maken met het design van de nieuwe generatie auto's. De basisproporties zitten mis (te hoge flanken, te grote vooroverhang, ...) en die moeten gecamoufleerd worden met 18", 19", ... velgen.

Twintig jaar geleden leken 17 inch wielen onder een BMW E39 of Alfa Romeo 156 echt groot. Onder veel huidige auto's lijken het wieltjes van een kinderwagen.

Kevin E. 20:02
afbeelding van Kevin E.

@techno patat: een GT86/BRZ met Michelin Pilot Super Sport drift nog altijd even hard als de Primacy HP die er standaard op ligt hoor. Ik was blij dat ik de PSS kon rijden om zodoende later te kunnen remmen en meer tractie te hebben. Helaas is de maat al even niet meer te krijgen en zit mijn stock die ik opgekocht had bij Michelin er ook door :(

Techno Patat 19:16
afbeelding van Techno Patat

Ja tuurlijk drift hij. Maar toyota heeft hem bewust op Primacy Hp’s gezet omdat een sportband ontwikkeld is om zo lang mogelijk grip te houden en die scheurt dan agressiever in 1x uit zijn grip los.
Die ‘eco’ band gaat het minder lang trachten vol te houden en gaat progressiever lossen en dus iets makkelijker te driften zijn (da’s de uitleg die de ingenieurs gaven aan Chris Harris toen die hem destijds ging driften :D!).

Maar persoonlijk zou ik hem ook direct op een betere band zetten hoor ;-).

Uw reactie