![](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2021/Maserati/anderefotos/1971-maserati-bora_50years_02.jpg?itok=CuDZ-k3I)
Exact 50 jaar geleden onthulde Maserati de Bora, de eerste Maserati met middenmotor.
Die Bora was een ontwerp van Giorgetto Giugiaro, met een technische insteek van Giorgio Alfieri. Voel je de jaren 70-snor al groeien onder je neus? Dat het om Maserati's eerste wagen met middenmotor gaat is niet helemaal waar, want Maserati gebruikte die constructie destijds vooral voor racewagens.
Op de autoshow van Genève werd in maart 1971 dan het doek gehaald van de nieuwe Bora, de eerste Maserati met onafhankelijke wielophanging. Dat moest wel, want de concurrentie bij Lamborghini had dat al sinds 1964.
![Maserati Bora (1971) Maserati Bora (1971)](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2021/Maserati/anderefotos/1971-maserati-bora_50years_06.jpg?itok=vQ5souve)
uni-zetels
De motor zat achter de twee inzittenden. Die kregen een voor die tijd erg trek zijnde zetel in één stuk om hun lijf in neer te ploffen. Een draai aan de startsleutel wekte de 4.7 V8 tot leven, goed voor cruise-plezier met 310 pk. Die V8 werd in de lengterichting opgesteld en dreef via een vijftrapsversnellingsbak de achterwielen aan.
![Maserati Bora (1971) Maserati Bora (1971)](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2021/Maserati/anderefotos/1971-maserati-bora_50years_09.jpg?itok=_WSZ5OVH)
moeilijke jaren
Maserati kwam vervolgens in zwaar weer terecht. Citroën deed haar aandeel van de hand en het merk werd overgenomen door DeTomaso in 1975. De Bora hield het vol tot 1978, waarna hij er het bijltje bij neerlegde. Intussen had Maserati in 1972 de Merak gelanceerd, een soort gekrompen Bora met V6-middenmotor. Die bleek succesvoller dan zijn grotere broer maar na deze twee kornuiten duurde het nog tot 2005 voordat Maserati nog eens een auto met middenmotor bouwde.
![Maserati Bora (1971) Maserati Bora (1971)](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2021/Maserati/anderefotos/1971-maserati-bora_50years_05.jpg?itok=d51AY00K)
De reden waarom Maserati de verjaardag zelf in de spotlights zet, is de MC20. Deze nieuwe super-Maserati krijgt eveneens een middenmotor en is voor Maserati het neusje van de zalm. Hopelijk mag Maserati er daarvan meer slijten dan de 564 exemplaren die ze van de Bora bouwden.
{{galerij}}
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 18 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 21 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 22 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden