Rijtest: BMW X4 30i xDrive (2018)

bmw x4 xdrive 30i rijtest autofans

Vier jaar geleden was het kot te klein. Want BMW ging een SUV-Coupéversie van de X3 bouwen. De meningen waren sterk verdeeld. Maar het pro-kamp bleek groot genoeg om een tweede generatie in de markt te gooien.

Nochtans zijn we nog niet uitgepraat over het summum van het creëren en vullen van nieuwe niches. Ik probeerde tijdens de testweek aan een collega uit te leggen wat de X4 precies is. Ze noemen het dan wel SUV-Coupé, toen de collega het woord "coupé" hoorde werd ik uitgelachen. Een coupé heeft toch maar twee deuren? Ze hadden het dus even goed als een stadsmus kunnen klasseren, als de vlag toch de lading niet hoeft te dekken.

bmw x4 xdrive 30i rijtest autofans

Je leest het misschien al, tot het moment dat ik de sleutel van de X4 ging afhalen was ik geen fan van deze nieuwigheid. Bij de lancering sprak er een stemmetje in mijn hoofd dat dit wel eens de lelijkste auto op de markt kan zijn. Bij de eerste aanblik van onze testwagen werd dat jammer genoeg bevestigd. Doe mij maar de X3, waar deze X4 veel gemeen mee heeft. Sterker nog, behalve de aflopende daklijn delen ze zowat alles.

Wat maakt zo'n X4 dan de moeite waard om te kopen? Hij ziet er ietwat anders uit dan die X3, vanwege zijn aflopende daklijn. En tegenover de vorige generatie kreeg hij er 8 centimeter lengte bij. Daardoor ziet hij er alvast een stuk minder plomp uit, al blijft de voorzijde fijner om naar te kijken dan de achterkant. Hé, liet BMW die nieren in het radiatorrooster alweer een beetje groeien?

bekend interieur

Stap in en je voelt je meteen thuis in de BMW X4. Dat komt misschien omdat de middenconsole en het stuurwiel alweer een aantal generaties ongewijzigd meegaan in verschillende modellen van het Duitse merk. Dat hoeft niet slecht te zijn, want het is degelijk en de ergonomie zit goed. Maar waar blijven die digitale tellerpartijen waar je flitsend de navigatiekaart in kan weergeven, beste heren?

bmw x4 xdrive 30i rijtest autofans

BMW voert wel lichte wijzigingen door, onder andere door een touch screen aan te bieden voor het entertainmentsysteem waardoor je niet altijd aan die draaiknop achter de versnellingspook hoeft te draaien. Gesture control gaat nog een stukje verder, handje in de lucht, een cirkelende beweging met de wijsvinger en de radio speelt dadelijk wat stiller. Wat eerst een gimmick was, wordt voor ondergetekende hoe langer hoe meer een handig middel. Voor de instrumenten is de bestuurderspositie de beste plek, want alles staat lichtjes rond die bestuurder gecentreerd.

Achterin heb je vanwege de aflopende daklijn wat minder hoofdruimte, al klinkt dat erger dan het is want je kan er nog altijd twee volwassenen laten plaatsnemen. De kofferruimte is minder blij met die dynamische dakcurve omdat daardoor het volume van de X3 met 25 liter afneemt tot 525 liter. Met de achterbank neer krijg ik er nog 1.430 liter in weggestopt, dat is al 170 liter minder dan de bravere X3.

scherp stuur

Ik was bij de intro redelijk kritisch over het bestaansrecht van de X4 maar als het over zijn rijdynamische kwaliteiten gaat, moet je BMW toch nageven dat de X4 verschilt van de X3. Dat ligt niet aan die aflopende daklijn, wel aan de instelling die de ingenieurs hebben. De X4 mag dan wel 50 kilogram verliezen tegenover de eerste reeks, hij weegt nog steeds 1.695 kilogram, 5 kilogram meer dan een X3 in dezelfde configuratie.

bmw x4 xdrive 30i rijtest autofans

Hoe kan dat dan dat de X4 toch scherp rijdt? Wel, ten eerste zorgt de aflopende daklijn al voor een iets vertekend zwaartepunt, meer naar het midden toe. Alle beetjes helpen op deze hoogte. Verder hebben de ingenieurs het onderstel bijgewerkt en hebben ook aan de stuurbekrachtiging gefrunnikt zodat rijders als ikzelf helemaal in de war raken. Klanten die de X4 wel apprecieren omwille van zijn looks worden over de streep getrokken door het dynamischere rijgedrag.

bmw x4 xdrive 30i rijtest autofans

Hij kan bogen over een aangepaste stuurbekrachtiging en mag ook profiteren van het differentieel dat je in de bochten tot de limieten laat gaan. Minpuntje daarbij is dat de X4 graag alles zelf onder controle houdt en de chauffeur niet zoveel feedback geft, al is dat een ziekte van deze generatie luxewagens.

Om te zien dat de wagen zich goed kwijt van zijn job hoef ik echter niet altijd de limieten op te zoeken. Het merendeel van de tijd zet ik 'm dan ook in zijn 'comfort'-stand en kan ik genieten van de gestuurde demping van de ophanging die de Belgische wegen een stuk minder ruw lijken te maken. Een waanbeeld dat doorprikt wordt als ik na een week weer met mijn eigen wagen over de snelwegen knots.

tweeliter driecijfer

Motor van dienst is een de 30i xDrive. Geen drieliter met injectie meer, ook geen 30 kW sterke elektromotor zoals bij hun duitse concurrent met de ringen, wel een tweeliter viercilinder met dubbele turboboost. Het geeft hem een goeie 252 pk, ruim voldoende om het linkervak te vullen en de rest van het pendelende verkeer je achterzijde te laten zien. Had ik al gezegd dat dat de minst mooie kant van de X4 is? Het verbruik van onze X4 blijft met een dikke 7 liter mooi binnen de perken.

bmw x4 xdrive 30i rijtest autofans

Mijn BMW X4 30i xDrive is er enkel met vierwielaandrijving en gaat vanaf 57.400 van je dealer naar je voordeur. Minder kan ook, al krijg je dan de 20i, met 184 pk onder de kap. Die kost je 49.300 euro. Een diesel met soortgelijk vermogen als de 30i is de 25d xDrive met 231 pk voor 55.900 euro. Geen goedkope vogel dus, al ben je bij Mercedes met de GLC Coupé 300 4Matic ook 57.354 euro kwijt. Audi mag dan wel voorsprong nemen met een leuker interieur, een Q coupé bieden ze in deze klasse nog niet aan.

conclusie

Hij mag er dan wel uitzien alsof ze bij BMW vergaten om de twee achterste deuren te verwijderen en de vrije hoogte te verlagen, de X4 is een dynamische variant van de X3. Een verkoopstopper zien we er nog altijd niet in, maar hij is wel de iets scherpere variant van die X3.

Specificaties

Motor

2.0 benzine dubbele turbo, vier-in-lijn

Vermogen

252pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

automaat 8 versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 695 kg

Topsnelheid

240 km/u

Prijs basismodel

€ 57 400.00

0 tot 100 km/u

6.30 sec

Gemiddeld testverbruik

7.50 L/100km

Min. kofferinhoud

525 L

Max. kofferinhoud

1 430 L

CO2-uitstoot

164 g/km

BIV

€ 1 007.00

Rijtaks

€ 418.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

acce-2019

Recente reacties

acce-2019

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws