![Test Aankoop AdBlue-klacht 2024](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Varia/adblue_testaankoop_2024_1.jpg?itok=lNNs6DMI)
Heb jij een Peugeot, Citroën of Opel op diesel staan en heeft die al eens problemen met het AdBlue-systeem gehad? Dan ben je blijkbaar niet alleen want Testaankoop kreeg zo al meer dan 3.000 klachten binnen. De herstellingskost was toen vaak voor de eigenaar, maar daar moet nu iets aan veranderen.
Sinds 2018 hebben dieselmotoren er een verplicht stukje techniek bij: het AdBlue-systeem. Dat spuit in essentie een vloeistof in via het uitlaatsysteem, waardoor een deel van de stikstofoxide geneutraliseerd wordt voor de gassen de buitenwereld bereiken. Die vloeistof moet je normaal gezien om de 10.000 à 15.000 kilometer even bijvullen want doe je dat niet, dan weigert het elektronische brein van je auto dienst… Al weigert dat brein blijkbaar ook wel eens dienst zonder dat je AdBlue-tank leeg is.
1.200 euro uit eigen zak
Dat gebeurt blijkbaar voornamelijk bij dieselwagens van het Stellantis-concern, waaronder dus die van Peugeot, Citroën en Opel. Vooral over die merken kreeg consumentenorganisatie Testaankoop namelijk flink wat klachten binnen sinds het zijn oproep lanceerde twee jaar geleden, goed voor intussen al meer dan 3.000 Belgische gedupeerden. Die kregen stuk voor stuk te maken met gelijkaardige symptomen: de auto geeft via de boordcomputer een probleem met het AdBlue-systeem aan dat herstelling vereist om te kunnen blijven rijden. Die herstelling bestaat in de meeste gevallen uit het vervangen van de AdBlue-tank, een grapje dat tot wel 1.200 euro kan kosten… En die 1.200 euro moet de eigenaar vaak uit eigen zak betalen.
![Test Aankoop AdBlue-klacht 2024](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Varia/adblue_testaankoop_2024_3.jpg?itok=jWQzuONA)
Testaankoop bracht Stellantis al in april vorig jaar op de hoogte maar het concern ontkende het probleem en weigerde een schadevergoeding uit te betalen. Dat deed het iets later echter wel voor Italiaanse gedupeerden en Testaankoop eist nu dezelfde behandeling voor de Belgen. Daarom stelt het Stellantis nu formeel in gebreke en geeft het de autofabrikant 30 dagen om daarop te reageren. Nadien stapt de consumentenorganisatie met de zaak naar het gerecht.
Intussen kan ook jij nog steeds op de website van Testaankoop terecht om het probleem te melden indien je dat nog niet gedaan hebt. Dat kan natuurlijk voor dieselauto’s van Peugeot, Citroën, Opel en andere Stellantis-merken, al hoeft zo’n AdBlue-defect zich niet tot die groep te beperken. Zo kwamen er ook al klachten binnen over modellen van Mercedes, BMW, Renault en Mercedes.
Recente reacties
Deze ‘stofzuigerkabel’ kan een revolutie voor EV-rijders worden
Afgaande op de foto's heb ik de indruk dat de kabel niet oprolt. Door de spiraal zal die wel iets...
Door Maarten 1 uur geleden
Nieuwe Volkswagen Golf R kost €81.990 in Nederland (en dit kost hij België)
Biv is altijd nog veel lager dan die Bpm in Nederland een ex Nederlander die al jaren in België...
Door Henk van Klinken 2 uur geleden
Nieuwe Volkswagen Golf R kost €81.990 in Nederland (en dit kost hij België)
Met als grote verschil dat die BIV elke keer opnieuw moet betaald worden als de auto verkocht wordt...
Door this 4 uur geleden
Nieuwe Volkswagen Golf R kost €81.990 in Nederland (en dit kost hij België)
Voor de volledigheid, wij betalen wel BIV, en dat is voor deze Golf R 2100 Eur.
Door John 5 uur geleden