![Maserati Quattroporte Gran Finale 2024](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Maserati/anderefotos/maserati_quattroporte_gran_finale_2024_1.jpg?itok=_gJYw66J)
Het is officieel gedaan met de V8 bij Maserati. De Italianen zwaaien de achtcilinder namelijk uit met de Quattroporte Gran Finale, die meteen ook het einde van de luxesedan inluidt. De one-off werd gekocht door een welgestelde Amerikaan en die nam er dan ook maar even een unieke MC20 bij.
Maserati zit middenin een flinke ommezwaai. Waar het merk voorheen bekend stond om zijn passionele automobielen met rauwe V8-motoren, zijn de nieuwe modellen een stukje volwassener geworden. Zo pakken de topversies van de GranTurismo, de GranCabrio en de Grecale uit met een verfijnde Nettuno-V6 en is dat niet je meug, dan kan je ze tegenwoordig zelfs krijgen in zuiver elektrische Folgore-livrei. Enkel in een paar stokoude modelletjes leefde de V8 nog verder… Tot nu dus.
Opvolger uitgesteld
Maserati laat namelijk weten dat het zijn allerlaatste auto met V8 gebouwd heeft en dat is een Quattroporte. Die ‘Gran Finale’-versie houdt het ook nog eens opmerkelijk subtiel want hier geen matzwarte lak, matzwarte velgen of matzwarte sierdelen maar gewoon een klassiek donkerblauw met chroom rond de zijruiten en zelfs oranje richtingaanwijzers. Dat geeft al enigszins weg waar de one-off naartoe gaat, want de laatste Maserati met 3.8-liter biturbo-V8 van Ferrari werd gekocht door een klant in de VS… En om te compenseren voor de bescheiden looks van zijn Quattroporte Gran Finale, bestelde die er meteen ook een MC20 bij met babyblauwe parelmoerlak en een wit interieur.
![Maserati Quattroporte Gran Finale 2024](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Maserati/anderefotos/maserati_mc20_aqua_rainbow_2024.jpg?itok=QzSatCmG)
We keren toch nog even terug naar die Quattroporte Gran Finale want die zwaait niet alleen de V8 uit, maar ook de Quattroporte zelf… Of toch voorlopig. Maserati belooft ons namelijk al langer een opvolger maar die zou dan wel zuiver elektrisch worden. Aanvankelijk moest die nieuwe Quattroporte nog dit jaar op de markt komen maar intussen werd het project uitgesteld wegens onzekerheden over welk platform te gebruiken. De kans is dus niet onbestaande dat de Italianen alsnog opteren voor een basis die ook verbrandingsmotoren toelaat, al zal dat dus hoe dan ook geen V8 meer worden.
Recente reacties
Nieuwe Volkswagen Golf R kost €81.990 in Nederland (en dit kost hij België)
Voor de volledigheid, wij betalen wel BIV, en dat is voor deze Golf R 2100 Eur.
Door John 1 uur geleden
Ruim 3.000 AdBlue-klachten bij Peugeot, Citroën en Opel: Testaankoop eist schadevergoeding
Stellantis kan blijkbaar alleen rommel verkopen. Zowel hun puretech wetbelt motoren als hun diesels...
Door Tichko 18 uur geleden
Is de Duitse auto-industrie op sterven na dood?
Ze doen het zichzelf aan door naar de pijpen te dansen van de aandeelhouders die op korte termijn...
Door this 21 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
jij kent er duidelijk weinig van. 20kwh/100km aan 15c/kw laden thuis is 3euro per 100km. Zoek mij...
Door jos 21 uur geleden