Fiat legt productie elektrische 500e stil, drie keer raden waarom

Fiat 500e productie 2024

Vandaag is een historische dag, maar misschien niet om een goeie reden. Zo bouwt Fiat voor het eerst sinds 2007 geen enkele 500 meer in Europa. De Italianen hebben de productie van de elektrische 500e namelijk voor vier weken stilgelegd... En dat heeft er alles mee te maken dat die elektrisch is.

Het is je vast ook niet ontgaan: het gaat niet helemaal goed in elektroland. Zo stijgt de verkoop van EV’s niet aan het verwachte tempo, waardoor de ene na de andere fabrikant zijn elektrische ambities al terugschaalde. Sterker nog: zelfs hun huidige EV’s halen in heel wat gevallen hun doelen niet meer waardoor sommige constructeurs hun planning moesten aanpassen — of erger, kijk maar naar ons eigenste Audi Brussels… En ook bij de Fiat-fabriek in Italië moeten ze nu maatregelen treffen.

Wachten op een verbrandings-500

Fiat-moederkloek Stellantis heeft namelijk tegenover persagentschap Reuters laten vallen dat het de productie van de 500e tijdelijk stillegt. Die wordt gewoonlijk gebouwd in de Italiaanse fabriek in Mirafiori, maar gedurende de komende vier weken zal dat even niet gebeuren. Fiat windt ook geen doekjes om de reden achter de beslissing, want ze geven zwart op wit toe dat er te weinig bestellingen binnenkomen voor de elektrische stadswagen. Dat is volgens het merk dan weer te wijten aan het dipje dat de EV-markt momenteel ondervindt, al moet gezegd dat de 500e ook in betere tijden niet bepaald de EV was die je vaakst op onze wegen zag rijden.

Fiat 500e productie 2024

Wat er ook van zij, daardoor produceert Fiat vandaag voor het eerst sinds 2007 geen enkele 500 meer in Europa. Het oude model met verbrandingsmotor werd eerder dit jaar namelijk al van de band gehaald aangezien die niet meer conform was met de nieuwste Europese veiligheidsregels. Geen nood echter, want Fiat blijft niet bij de pakken zitten. Zo beloven ze te werken aan een sterkere batterij voor de elektrische 500e terwijl die ook nog een hybrideversie zou moeten krijgen, al is het op die laatste zeker nog wachten tot eind 2025 of zelfs begin 2026… Nu dus hopen dat de Fiat-fabriek het tot dan uithoudt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Gaëtan 11:49
afbeelding van Gaëtan

Het is dan ook niet bepaald een aantrekkelijke EV. Duur (42kWh - €35k) en weinig bereik (~250km). Teveel tekorten op technische aspecten ook.
Klopt, de huidige situatie op de complete automarkt is hier deels verantwoordelijk voor, maar het was misschien ook geen zo'n goede wagen. De 500 is/was populair vanwege de relatief lage prijs. Deze koste dubbel zoveel.

Maar het is natuurlijk makkelijker voor Stellantis om het op een ander te steken.

Jan 16:51
afbeelding van Jan

De productie is simpelweg opgeschort, misschien wel definitief, omdat Fiat er alleen winst op kan maken door deze EV voor een veel te hoog bedrag in de markt te zetten. Dan is het logisch dat de vraag achterblijft.

Bruno 17:35
afbeelding van Bruno

Ik rijd al lang met fiat altijd content geweest met fiat,maar ja de 500 e is wel een mooi autootje maar het bereik is verreweg van ideaal een echte stadswagen maar meer ook niet, en dan de prijs is ook veel te hoog, ik blijf FIAT trouw maar dan met verbrandingsmotoren.

Peter Cuppens 11:52
afbeelding van Peter Cuppens

Zolang de EU en de lidstaten denken dat iedereen geld genoeg heeft om met de huidige prijzen eender welk voertuig aan te schaffen dan zijn ze mis.
Langs de andere kant zijn onze huidige stoom-netten ook niet geschikt om alles en iedereen elektrisch te laten rijden...

Maurice simoens 00:00
afbeelding van Maurice simoens

Ik kan dit begrijpen.Ik rij al 30 jaar Fiat en was lief hebben van de. Krachtige verbranvdingmotor zialz in de 125 special?Miraflores en mijn huidige Tipo is gewelddig?en onze ouwe ranker de eerste Fiat Doblo 238000km?just onderhoud?need nu de huidige Tipo interest indergewaardeerd en op deze kunnen sommige jaloers worden.Ik maak geen woorden vuil aan jmkoreaansw.Niet zo goed velen denken. NA EEN JAAR STAAN ZE OP 2HANDS.marktplaats Elk zijn wil maar Fiat draagr spoken van gebabbel van vroeger.Niks is zonder fouten.Maar oordeel terecht

FLP 09:22
afbeelding van FLP

"Niks is zonder fouten."
Dat kan je wel zeggen... :D

Jo Mertens 15:22
afbeelding van Jo Mertens

De europese leiders, beseffen niet dat niet iedereen de lonen en zitpenningen heeft, zoals zij die hebben, of btw vrij kunnen kopen, het europees parlement is een kunstmatige kaste die gecreërd is. Deze mensen hebben geen enkele voeling met de doorsnee mens, op geen enkel gebied. Hun doelstellingen zijn niet realistisch, mvg Jo

this 09:58
afbeelding van this

Zelfs 'Vooruit' beseft dit niet eens, getuige hun medewerking aan de LEZ in Gent. Waar hun voornaamste doelgroep het slachtoffer van geworden is.

Dirk Verdyck 09:40
afbeelding van Dirk Verdyck

Iedereen maar dan ook iedereen denkt en zegt hetzelfde over de de electrische toekomst en de blinde waanzin van de eu en hun regeringen
En toch verandert er niks , maar dan ook niks
Op de zinkende titanic liet men het orkest blijven spelen zodat de rijksten gered konden worden zonder dat de gewone mens teveel argwaan koesterde

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws