Rijtest: Skoda Kodiaq RS (2019)

2019 Skoda Kodiaq RS

Voor het eerst in de geschiedenis van het Tsjechische merk kleeft Skoda een RS-badge op een SUV. Niet zo maar een SUV, wel de grootste van de stal. Kan de Kodiaq RS kopers lokken? Of blijft dit een nicheproduct dat we amper op onze wegen terug zullen vinden?

Autobouwers strooien al te graag met RS-badges op hun meest sportieve modellen, al kan er ook wel eens AMG, M of R op staan. Bij Skoda is dat niet anders, want zoek je de sportiefste van de line-up, dan verwijzen ze je met liefde door naar RS. Al is die RS-line-up tegenwoordig vrij beperkt. Zo heb je de Octavia RS en... daar blijft het eigenlijk bij. Of toch niet helemaal, want tegenwoordig is er ook de Kodiaq RS. A point, of lauw gebakken, deze sportieve diesel-SUV?

Diesel-krachtbron

Ja, daar begint het al; kan een diesel met trots een RS-badge dragen? Audi doet het tegenwoordig ook met haar S-modellen, dus waarom zou Skoda het dan niet mogen? De 2.0-liter turbodiesel onder de motorkap van de Kodiaq RS krijgt 239 pk en 500 Nm koppel toegestoken en laat dat koppel nu net je grootste vriend zijn. Tof en al zeker wanneer je het geluid van de motor uit je speakers en de soundbox in de uitlaat hoort knallen! We geven toe, tamelijk fake, maar toch blijft het leuk om die uitlaat aan te zetten en als een klein kind het onderste uit de kan te halen. De cijfers maken het alvast mogelijk om een spurtje naar 100 km/u te laten passeren in 6,9 seconden terwijl het uit is met de pret bij 221 km. Aangezien we met de Kodiaq RS niet naar Duitsland zijn geweest, moeten we Skoda op hun woord geloven. Die 6,9 seconden kunnen we anders wel verifiëren en dat blijft irreëel aanvoelen in zo'n Tsjechische reus.

2019 Skoda Kodiaq RS

De dieselstoof is steeds gekoppeld aan een zeventraps-DSG-automaat. Laat dat geen slechte versnellingsbak zijn, maar ook uitmuntend genoeg om deze wagen eer aan te doen. In de zuinige en comfortabele instellingen is hij meer dan behoorlijk, zeker een 8,5 op tien waard. In de sportieve modus valt de versnellingsbak volledig door de mand. Wanneer je op de meest sportieve setting rijdt en de wagen een kickdown geeft - waardoor hij één of twee versnellingen moet terugschakelen -, dan duurt het een eeuwigheid voor hij reageert, frustrerend. Om dit te vermijden kan je steeds het heft in eigen handen nemen terwijl je aan de flippers trekt, dit maakt alles weer aanvaardbaar.

2019 Skoda Kodiaq RS

Er is jammer genoeg nog een probleempje met de Kodiaq RS. De normale Kodiaq staat gekend voor zijn algemeen comfort en bij deze RS moet je hiervan wat inleveren om wat sportiviteit in de plaatst te krijgen. De sportiviteit die je in de plek krijgt is van een andere grootteorde dan het comfort dat je hiervoor moet afgeven. Nee, de wagen is niet oncomfortabel hard te noemen, maar je krijgt steeds het gevoel dat de wagen zich tussen vis noch vlees bevindt.

2019 Skoda Kodiaq RS

Dieselrijders blijven vasthouden aan hun brandstof om wel één overduidelijke reden: het verbruik. In een SUV van zijn formaat is het wel nodig om een dieselkrachtbron te verwerken om het verbruik aanvaardbaar te houden. Zo zal je in de meest ecologische stand gerust richting de 6 liter kunnen zakken, wij verzamelden een gemiddelde van 7,4 l/100 km. Niet slecht als je weet dat er ook een hoop korte afstanden werden gereden.

Sportief voorkomen

Het aantal RS-badges op deze Kodiaq? Bijna net zoveel als het paarden onder de kap. Geloof ons, het zijn er wel wat, zowel binnenin als aan de buitenkant. Verder zal het je al wel zijn opgevallen dat het RS-logo een kleurverandering heeft doorgemaakt. Eéntje is al zeker terug te vinden vooraan in de typische Skoda-grill, voor de gelegenheid is die afgewerkt in glanzend zwart wat dan ook perfect bij de rode - Velvet Red - lakkleur past. De sportieve grille maakt het uiterlijk met de “Full Led” koplampen vooraan compleet en zorgt ervoor dat de Kodiaq RS er eentje is waar je wel voor over je schouder kijkt.

2019 Skoda Kodiaq RS

In profiel vallen de dimensies van de Skoda Kodiaq RS voor de eerste keer echt heel hard op. Hij is zoals zijn niet RS-broeder een hele brok auto met plaats voor zeven, wat onze testwagen ook heeft. Terwijl denken we nog maar eens hoe netjes die 20-duims Xtreme velgen op de RS staan. Achteraan valt de RS op door zijn 2 rechthoekige zilveren sieruitlaten en alweer een RS-badge.

2019 Skoda Kodiaq RS

Verder kan je ook ten volle genieten van de soundbox in de uitlaat. We weten dat het ”fake” is en dat niet iedereen daar even happig om is, maar het is en blijft een leuke aanvulling op deze Skoda Kodiaq RS. Boys will be boys.

VAG-product

Herkenning is het sterktepunt van de VAG-groep. De werking, plaatsing van de knoppen, kwaliteit en de reactiesnelheid zijn nagenoeg identiek aan de stiefzusjes. Tegenover de niet RS-variant heeft deze bolide alcantara sportzetels waarbij je kan genieten van elektrische en verwarmde extra’s. Sportieve toetsen worden extra onderlijnd met (imitatie)carbon en een afgeplat stuurwiel. Een digitaal dashboard voor je neus met daarnaast een immens navigatiesysteem die kan ingeruild worden voor een 360-graden camera dat rechtstreeks uit de normale Kodiaq komt.

2019 Skoda Kodiaq RS

Zijn andere kwaliteiten bestaan uit degene die ook zijn niet PK-bedeelde versies hebben. In optie kan je gaan voor zeven zitplaatsen, er is ruim voldoende plek binnenin om je kinderstoel(en) te plaatsen en nog belangrijker; om je dierbaarste bezit met gemak in te gespen. Terwijl je dan ook de deur openklapt kan je genieten van een bescherming die op magische manier verschijnt en verdwijnt bij het openen en sluiten van de deuren. Geen lakschade door de vrouw - kinderen of man - die weer onvoorzichtig de deur opengooien tegen de muur.

2019 Skoda Kodiaq RS

Kofferruimte is nagenoeg identiek en komt op een ruime 1.950 liter wanneer je geniet van vijf zitplaatsen. Een buggy, koffers, loopfietsje en daarna heb je nog wat ruimte over om even langs een wijnboer te passeren en daar nog enkele flessen wijn op te pikken. De ruimte blijkt onbeperkt en moest de elektrische kofferklep toch niet zelf in het slot gaan dan geef je maar een extra duwtje.

Groot maar ook dure Tsjech

61.824 euro! Bam. Dat is meteen met de deur in huis vallen. Je kan de RS ook goedkoper aanschaffen door geen opties aan te duiden en dan kom je terecht op: 50.990 euro. Met wat vergelijk je zo een Skoda Kodiaq RS dan best? Een Volkswagen Touareg is duurder maar heeft wel een 3.0 TDI met meer kracht, de potentste Seat Tarraco heeft 190 paarden en dan heb je nog een Ford Edge die richting dezelfde kracht gaat als deze Kodiaq RS. Daarvoor moet je dan wel 55.400 euro + opties voor over hebben. Misschien dan nog niet zo zot geprijsd, die Skoda Kodiaq RS.

2019 Skoda Kodiaq RS

Conclusie

Skoda komt met iets behoorlijk uniek op de markt in deze prijsklasse. Personen die naar een snelle en unieke SUV opzoek zijn, kunnen alvast bij Skoda stoppen. Dan rest de vraag of klanten wel degelijk zoeken naar deze auto. Perfect is hij niet, maar wel de moeite om in je shortlist op te nemen. Verwacht er echter geen sportieve wonderen van.

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

239pk

Koppel

500 Nm

Overbrenging

7-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 805 kg

Topsnelheid

221 km/u

Prijs testwagen

€ 61 824.00

Prijs basismodel

€ 50 990.00

0 tot 100 km/u

6.90 sec

Gemiddeld testverbruik

7.40 L/100km

Min. kofferinhoud

720 L

Max. kofferinhoud

1 950 L

CO2-uitstoot

167 g/km

BIV

€ 1 723.00

Rijtaks

€ 551.00

Tijdstip: 16:00
Auteur: Kenny
Fotograaf:
Reacties: 4 reacties

Tags

suv

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Bartje 21:42
afbeelding van Bartje

Leuk verslag, jammer dat er in heel het verslag te lezen was dat dit een diesel is om dan in de specificaties benzine te lezen.

Lelievre Kenny 13:04
afbeelding van Lelievre Kenny

Ik zal toen wat te veel prut in men ogen hebben gehad :) Bedankt om dit even te melden en we hebben het aangepast.

andre123 08:45
afbeelding van andre123

zo zie je maar bartje,
niets of niemand is perfect,lol.

Ongelikte Beer 23:50
afbeelding van Ongelikte Beer

Snel even op de configurator van Audi gekeken: een Q5 45 TDI (zelfde motor) met business pack en s-line kost ongeveer even veel als het geteste model. Akkoord, hij zal minder goed uitgerust zijn maar het is wel een Audi versus een Skoda.
Dus op die manier gaan ze er niet veel verkopen.

@ Bartje, de specs zijn fout, het is wel degelijk een diesel

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws