Heet, heter, heetst: Renault Mégane RS Trophy

Renault Sport is op dit moment nummer 1 als het komt op budgetvriendelijke pleziertjes. Tot nog toe was de, door ons reeds geteste, Mégane RS Cup de heetste van de Mégane reeks, vandaag doet ze daar nog eentje bovenop. Deze Mégane RS Trophy.

En de naam is hem niet gestolen, want deze Mégane lijkt alles in huis te hebben om effectief prijzen te pakken. Onder de kap vinden we nog steeds de 2.0 liter turbo. Maar de ingenieurs bij Renault Sport krikte het vermogen met 15 pk op tot een totaal van 265 pk, het koppel ging met 20 Nm omhoog tot een totaal van 360 Nm. De maximale turbodruk werd met 0,2 bar verhoogd tot 2,5 bar en ook het luchtinlaatsysteem werd verbeterd om de stijgende hitte van de motor te baas te blijven. De vermogenscijfers zetten zich uiteraard om in stevige sprintcijfers. De 0-100 km/u sprint doet hij in amper 6.0 seconden, dat is een tiende sneller dan de cup. De topsnelheid bedraagt 254 km/u. De Mégane is ook nog relatief zuinig. Met slechts 8,2 liter per 100 km en 190 g/km CO2 zou de gemiddelde hippie uit je buurt moeten blijven.

Megane RS Trophy

Verder werd het Cup-Chassis nog lichtjes aangepast en merken we nieuwe banden op die een nog betere wegligging moeten verzekeren. De Trophy variant is verder te herkennen met zijn zwart dak, nieuwe spoiler achteraan, 19 inch Gloss Black STEEV velgen, rode RS remschijven en het schitterende rode lijntje omheen de velg. De RS krijgt ook LED dagverlichting mee en mag zich laten verkopen in een nieuwe kleur, het Sirius Yellow Finish, zoals hij hier wordt voorgesteld. Verder is er ook Glacier White, Etoilé Black en Cassiopée Grey beschikbaar.

Binnenin plof je jezelf in Recaro kuipzitjes, al dan niet in leder. Wie de wagen in actie wil zien moet zich wenden naar de Renault Sport Enthusiasts Day op de Nürburgring op 17 juni. Renault zal de productie hiervan beperken tot 500 stuks. Autofans belt alvast naar Renault om een rijtest te boeken.

Laatst gepubliceerd

Reacties (21)

Plaats een reactie
BDM 15:29
afbeelding van BDM

Typfoutje => "De topsnelheid bedraagt 254 pk"

Edit: Thanks, aangepast!

Techno Patat 16:11
afbeelding van Techno Patat

@wax: daar zou ik m'n geld niet op zetten, die quattro van de rs3 is een serieus voordeel, en de 1M heeft zich door z'n korte wielbasis toch ook al heel goed bewezen op de bochtige werkjes! en het blijft al bij al 'maar' voorwielaandrijving... geef het 1 deftig recht stuk met een snelle bocht ervoor en de voorwieller kan slecht uitacceleren...

het is wel een geweldige auto! ik zie er elke dag een gele staan bij een renault garage op weg naar m'n werk en kmoet zeggen kben al bijna eens binnengewandeld om de prijslijst te vragen :p!

Hoewel ik deze niet echt een meerwaarde vindt! miss als het maar een 1000 euro meer is, maar die 0.1 ga je nooit ondervinden omdat het toch aankomt op rijkunsten van de 'piloot' en die betere bandjes zullen wel helpen, maar eenmaal op circuit (en al zeker niet op openbare weg) denk ik niet dat je wegrijdt van de 'gewone' megane rs...

Pieter Aertgeerts 16:14
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Techno, in België zal de Trophy 34.500 euro kosten.

Techno Patat 16:35
afbeelding van Techno Patat

en de gewone op 26.500 euro niet? dan is dat 8.000 euro meer voor het cup chassis en 15 pk? ik neem genoegen met de 'gewone' met een cup chassis! die betere bandjes leg ik zelf wel eens :)!

Yannick Degroeve 17:46
afbeelding van Yannick Degroeve

Kijk, dàt is een auto die GEEL mag zien... geen nieuwe Opel GTC....

Vroeger mini, vantegenwoordig ClioRS 21:24
afbeelding van Vroeger mini, vantegenwoordig ClioRS

Techno, ik denk toch dat je er niet al teveel verstand van hebt, zo een Audi RS3 wordt totaal in de vernieling gereden door de 1M .... Ik denk dat ie veel last gaat hebben met deze RS ... Die vierwielaandrijving is ver van een voordeel op circuit.
Ik heb zelf een Quattro gehad en daar ga je echt niet sneller mee hoor, geeft gewoon een zekerder gevoel .... tot je begint te schuiven, dan is het kak in de broek !
Die 8000 euro is niet alleen dat cupchassis en die 15 pk, ook de velgen, de Recaroseats en nog verschillende dinges ... trouwens het cupchassis is geen gewoon cupchassis ... .

Techno Patat 23:03
afbeelding van Techno Patat

@clio rs: Mja, kweet het dat die 8.000 euro nog meer is, maar ik bedoel dat van die 8.000 euro die de auto meer kost, het cupchassis en die pk's het enige is dat ik er van gebruik, de rest is een beetje overbodig...

En van die quattro: de laatste nieuwe intelligente quattro systemen kan je ook totaal niet meer vergelijken met de oude awd's... Uit trage bochten kan je de Pk's gewoonweg veel beter gebruiken dan van een 1m... Terwijl je bij de snelle bochten gewoon alle kracht op de achteras krijgt zoals met een gewone achterwiel aandrijver... Maar We hebben het hier dan ook over een traag en bochtig circuit hé... Miss eerst alles goed lezen voor je me zo afbreekt?

Kenny 08:38
afbeelding van Kenny

Net zoals Patat heb ik toch ook niet echt zin om € 8000 op te leggen voor die paar extra's. Geef mij dan ook maar de "gewone" RS, liefst in Cassiopeia-grijs ^^.
@ Patat, momenteel denk ik dat een RS3 een 1M niet kan kloppen,, de Quattro-systemen van Audi hebben gewoonweg nog te veel onderstuur bij het uitkomen van een scherpe bocht zodat je niet zo snel "vol" kan gaan zoals bij een RWD. Maar mss dat een autotest dit kan weerleggen, Autofans.be??? :-)

Vroeger mini, vantegenwoordig ClioRS 10:49
afbeelding van Vroeger mini, vantegenwoordig ClioRS

Hey Techo :-) ... excuses hé !!:

Inderdaad is dat nieuwe Quattro-systeem vele beter( was al uit mijn hoofd geglipt), maar ik dacht dat die RS3 dit nog niet had hoor, of ben ik totaal mis? Ik search het bij deze even op. Volgens EVO is de RS3 ruim 1,5 sec slower dan de 1M op het kleine circuike... .

En inderdaad wat betreft die 8000 euro ben ik het volledig met je eens, ikzelf zou enkel de Recaro's pakken (en misschien het chassis), de pk's interesseren me minder. De Recaros heb ik niet op m'n Clio alwaar ik toch wat spijt van heb. Moet wel zeggen dat m'n rug na een rit van 500+ km niet zeer doet, dit in tegenstelling tot de zetels in mijn Audi A4 van 2007 ! Die standaard Renaultsport-zetels zijn ook wel super hoor !

Vroeger mini, vantegenwoordig ClioRS 10:54
afbeelding van Vroeger mini, vantegenwoordig ClioRS

How how !!!
geen 26500 maar 27900 voor de 'gewone' Megane RS ... 34500 is dus 6600 euro méér.
Komen ze niet nog met een straffer model met rolkooi en zo ?

Pieter Aertgeerts 10:55
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Er wordt gesproken over een R26.R

Yvesw 11:21
afbeelding van Yvesw

@Petoet en ex mini man met de veel te lange naam: Ik dacht altijd dat de TT en de A3 geen "echt" Quattro systeem hadden... Het systeem dat zij gebruiken geeft altijd alle kracht naar de voorwielen tot ze grip verliezen en dan wordt het verdeelt tussen voor & achterwiel...
Of was dit alleen op de eerste generaties? En ben ik al lang niet meer mee in het Quattro verhaal... :p

Techno Patat 11:35
afbeelding van Techno Patat

hmm, die 6.600 zal miss toch al te verantwoorden zijn met recaro's en cup chassis... (welke prijslijst vind jij, ik heb enkel een rijtest waarin ze spreken over 26.950 (whups, 450 euro verkeerd, mijn fout!). maar toch blijf ik het een nutteloze aanvulling vinden.

@clio rs (je volledige naam is te lang, sorry :p!): ik dacht van wel, zei wouter daar niet iets van in de autoblog.nl rijtest? Ik denk ook dat de rs3 trager is dan de 1m, maar wel nog steeds sneller dan die Megane rs hoor. zou nogal een image killer zijn als een audi met quattro eruit gereden wordt door een Renault met voorwiel... kdenk dat ze daar wel een beetje naar gespiekt hebben :)!

en van die excuses: don't even mention it, we zitten online voor iets hé :p! een zwans en een zever en we spreken er niet meer over :D! even goeje vrienden :)?

Techno Patat 11:44
afbeelding van Techno Patat

@yvesw: ik vind op het internet dat hij rijdt met het on-demand quattro systeem, is dat dan zo een beetje als telenet digitale tv :p?

Yvesw 13:33
afbeelding van Yvesw

@Petoet: Als het evengoed werkt als Telenet zitten ze daar bij Audi wel met een probleem :p

Wim 13:51
afbeelding van Wim

ik ga hier is zot doen: ik denk dat de RS3 sneller is op het circuit dan de 1M, nu hopen op een 5the gear shoutout

Vroeger mini, vantegenwoordig ClioRS 19:07
afbeelding van Vroeger mini, vantegenwoordig ClioRS

@Petat: Op de Renault website kan je prijzen configureren ... let wel, Renault geeft over 't algemeen ook nog hele hele hele mooie kortingen ... en ik denk nu dat de Clio RS op zijn laatste (atmosferisch) poten loopt je serieuze zaken kan doen !

Techno Patat 19:31
afbeelding van Techno Patat

*denkt bij zichzelf: 'de renault website, waarom heb ikdaar niet aan gedacht (facepalm)*!

@wim: gy zot :o! Da's gewaagd ze!

carterventilatie 23:01
afbeelding van carterventilatie

Het feit dat die Mégane vergeleken wordt met wagens als de 1 M en de rs3 is al een prestatie op zich. Soms vraag je jezelf af of de limieten van voorwielaangedreven wagens nu eigenlijk bereikt zijn. Nu de Focus met meer pk's ook trager blijkt te zijn dan de Mégane. Wie spreekt nog over de Civic type R van 10 jaar geleden, toen iedereen dacht dat dit de limiet was (wat Amerikanen nog steeds denken trouwens).

Waar de focus met zijn fel gepromote 'revo knuckle' systeem merkbaar meer torque steer heeft dan de Renault met het in principe zelfde systeem. En dit geeft toch in grote maten de limieten van de wagen aan.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws