Een Noors onderzoek wees onlangs uit dat verlichte snelwegen de veiligheid ten goede komen. Het aantal ongevallen kan worden teruggedrongen en op sommige plaatsen daalt het aantal dodelijke ongevallen met 90 procent. Volgens het Noorse onderzoek is het verlichten van wegen die voorheen onverlicht waren op de meeste wegen kosteneffectief vanaf een verkeersintensiteit van 15.000 voertuigen per dag of hoger, bij snelwegen vanaf 42.000 voertuigen per dag of meer. Méér verlichting op reeds verlichte wegen is echter overbodig.
Hoe meer lichtmasten, hoe groter de kans dat deze botsobject worden. Overigens verhoogt verlichting ook de sociale veiligheid en het subjectieve veiligheidsgevoel van de mensen. Minder verlichting zou daar wel kunnen. In 1998 onderzocht men deze piste al in Nederland. Toen bleek dat bij 20% van de huidige verlichting het zicht voldoende was. Internationaal kwam men echter tot de conclusie dat een halvering van het verlichtingsniveau een stijging van 17 procent aan ongevallen met gewonden en 27 procent aan ongevallen met enkel blikschade met zich meebrengt.
Bron: SWOV.nl via Verkeersnet.nl
Recente reacties
Officieel: BMW 3 Reeks krijgt flink groter plug-inhybride rijbereik na update (2024)
* no comment * ;-) Buiten dan: no way dat je uit de huidge 12kWh accu al 60km range haalt, eerder...
Door moodystarfish 5 uur geleden
Stop de persen: Alfa Romeo gaat nummerplaten vanaf nu in het midden plaatsen
Alhoewel ik de neuzen van Alfa's altijd wel kon pruimen, stoorde ik mij toch ook wel iedere keer...
Door John 5 uur geleden
Officieel: BMW 3 Reeks krijgt flink groter plug-inhybride rijbereik na update (2024)
Doet mij opeens weer denken aan die discussie die we hier eens gehad hebben over plugin hybrides:...
Door John 5 uur geleden
Eerste test: Citroën C3 en ë-C3 - de eerste betaalbare en multi-inzetbare EV? (2024)
23.300 euro is geen geld voor een A segmentertje dat even geleden nog pakweg 11000 euro koste
Door R 12 uur geleden