In februari denkt Nissan een hele maand lang na over de toekomst van de auto. Als deel van het decor van dat ‘Nissan Futures Event’ nemen de Japanners de Max-Out Concept mee, een studiemodelletje dat we voorheen enkel in digitale vorm te zien kregen… Dus wat is de volgende stap, Nissan, een productieversie?
We schrijven november 2021 wanneer Nissan uitpakt met zijn ‘Ambition 2030’-plan. Daarbinnen wil de constructeur 15 nieuwe EV’s lanceren tegen 2030, ten koste van alles samen 2 triljoen Yen. Aangezien die valuta ons Europeanen toch niet zoveel zegt, verschoof onze focus al snel richting de vier conceptcars die de Japanners toen virtueel uitpakten: de Chill-Out, Surf-Out, Hang-Out en Max-Out. Vooral die laatste sprak namelijk tot de verbeelding, en nu blijkt Nissan het ding ook echt gebouwd te hebben.
Ideaal voor de Europeaan
Sterker nog: de Max-Out Concept lijkt ineens helemaal voor ons gebouwd te zijn. In de overgang van de virtuele naar de tastbare wereld heeft Nissan het stuurwiel namelijk van de rechterzijde — zoals gangbaar is in Japan — naar de linkerzijde verplaatst, zoals waarschijnlijk in jouw auto of in die van iedere andere vastelands-Europeaan of Amerikaan het geval is. Op zich is het al fijn genoeg om te zien dat de auto over een stuurwiel beschikt, want in een compacte elektrische roadster sta je waarschijnlijk liefst zelf aan het roer. Hoeveel power je dan mag verwachten, kunnen we echter nog niet vertellen. Een dik jaar geleden leerden we wel al dat de Max-Out Concept bedacht werd op het CMF-EV-platform van pakweg de Ariya, en die laat toch weinig te wensen over met zijn maximumvermogen van 394 pk.
Nissan verklaart niet waarom het deze Max-Out Concept plots toch gebouwd heeft, dus we hebben er het raden naar of er productieplannen zijn voor een gelijkaardige, elektrische sportcabrio. De kans is groot dat Nissan het studiemodel gewoon wou hebben als decorstuk voor zijn Futures-evenement, en het nadien naar de kelder van één of ander museum verdwijnt. Nissan heeft het evenement echter wel specifiek georganiseerd om met zijn doelpubliek over de toekomst te praten, dus als dat doelpubliek genoeg interesse toont in iets als deze Max-Out Concept is de kans misschien niet onbestaande…
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden