Mercedes-AMG GT Concept E Performance: plug-inhybride krachtpatser op komst

Mercedes-AMG GT Concept E Performance 2023

De Mercedes-AMG GT krijgt er straks een nieuwe aandrijflijn bij, of toch als we dit prototype mogen geloven. Deze Concept E Performance pakt namelijk uit met een plug-inhybride aandrijflijn, maar dat is er niet zomaar eentje. Zo produceert hij “ruim 800 pk”, en de GT is ook niet de enige die daar straks van mag profiteren.

Een paar weken geleden onthulde Mercedes-AMG de nieuwe GT, al was daar onderhuids stiekem niet zoveel nieuw aan. De coupé leent zijn platform, zijn technologie en zijn motoren namelijk van de eerder onthulde SL en kreeg dus meteen ook dezelfde belofte mee. Zo deden er al sinds de lancering van de cabrio geruchten de ronde over een plug-inhybrideversie, en die lijkt er nu eindelijk te gaan komen… Al is het niet die SL die er als eerste mee mag uitpakken.

Elektromotor én V8?

Op de IAA Mobility-show in München heeft Mercedes-AMG namelijk het doek getrokken van deze GT Concept E Performance, en die volgt het voorbeeld van de andere ‘E Performance’-modellen. Dat zijn stuk voor stuk potente plug-inhybrides, maar er is er eentje wiens voorbeeld deze GT in het bijzonder lijkt te volgen. Zo spreken de Duitsers in de korte omschrijving over “ruim 800 pk” aan vermogen, waarmee het ernaar uitziet dat deze stekkerversie de aandrijflijn van de Mercedes-AMG GT 4-Door 63 S E Performance gaat overnemen. Dat mondjevol pompt namelijk 843 pk en 1.470 Nm koppel uit de combinatie van een elektromotor en een 4.0-liter biturbo-V8 dus inderdaad: de kans zit er dik in dat deze plug-in-GT in tegenstelling tot pakweg de nieuwe C 63 géén vierpittertje in het vooronder krijgt.

Daarover laat Mercedes-AMG officieel echter nog niks los — sterker nog: Affalterbach lost zelfs geen fotomateriaal over de GT Concept E Performance. De auto werd dus alleen nog maar getoond in München, waardoor we voorlopig aangewezen zijn op beelden van het daar aanwezige Planet Car News. Zij filmden het studiemodel wel vanuit alle hoeken, en de enige verschillen ten opzichte van de reguliere GT lijken een gekke wrap, verduisterde verlichting en een laadklep boven de vier uitlaatpijpen te worden. Op meer beeldmateriaal of informatie is het dus nog even wachten, laat staan op een lanceringsdatum voor het productiemodel.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws